HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Är detta äkta vintage Peerless MT20HFC diskanter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

grosvenor
Starting Member

41 Posts

Posted - 2006/09/21 :  10:57:27  Show Profile Send grosvenor a Private Message
Hej,

Jag håller på och fixar ett par gamla Sonab OA-5 typ 1 högtalare, högtalarna har varit byggsatser en gång i tiden och saknar Sonab emblem. Bredbandselementen är äkta Philips 9710 dock är jag osäker på om diskanterna är äkta Peerless MT 20 HFC diskanter eftersom de helt saknar typbeteckning, vet någon ifall det också såldes omärkta Peerless element ? de här måste ju ha tillverkats under en lång period. Här under två bilder, det första på äkta Peerless med märkning sen en bild på hur mina element ser ut... mina element har 8 ohms symbolen som originalen. Originalen har också en större fläns, bredare försänkning (se pilen) än vad mina element har...

Vad tror ni, är mina element äkta Peerless eller kopior? Ljudmässigt låter de så pass bra att jag kunde tänka mig att de håller Peerless klass från tiden.

Jag undrar också över många andra saker gällande dessa högtalare, ställde några frågor på Carlsson planet men har inte fått svar där kanske finns kunnigt "Carlssonfolk" även här så tänkte därför prova fråga ...






Edited by - grosvenor on 2006/09/21 11:01:11

grosvenor
Starting Member

41 Posts

Posted - 2006/09/21 :  12:20:58  Show Profile Send grosvenor a Private Message
Hmmm...
Hittade nu själv denna annons på Carlssonplanet där två par äkta OA4'or och OA5or är till salu. Diskantelementen på det bruna paret är förvillande lika mina diskanter och saknar den större flänsen i korgen som jag beskrev i förra inlägget, så kanske mina är riktiga Peerless trots allt.
http://www.carlssonplanet.com/forum/viewtopic.php?t=2594

Edited by - grosvenor on 2006/09/21 12:21:50
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/09/21 :  12:33:55  Show Profile Send cittroman a Private Message
Ett tips är att skaffa MT 24 istället då dom låter bättre.

Kan tyvärr inte svara på om detta är äkta MT 20.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

grosvenor
Starting Member

41 Posts

Posted - 2006/09/21 :  12:41:03  Show Profile Send grosvenor a Private Message
Tack för svaret!

Tillverkas dessa MT 24 fortfarande då? På Carlsson planet rekommenderar man CT 62 som dock tagits ur produktion.

Mvh Grosvenor :)
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/09/21 :  15:01:14  Show Profile Send cittroman a Private Message
MT 24 satt på bla OA12,14.
Länge sedan dom tillverkades men man kan se dom till salu ibland.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000