HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ingångsimpedanser försteg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2006/09/19 :  17:15:19  Show Profile Send knabsol a Private Message
Håller på med ett litet reläkort för att välja ingångar till mitt försteg. Efter att ha kikat runt lite på diverse sidor så hittar man många olika impedanser på ingångarna. Hur bestämmer man detta? givetvis ska man väl ha samma impedans som källan men finns det inte någon standard för detta?
De ingångar jag vill ha in är CD, phono, AUX, DVD och MD. Vad rekommenderar ni för ingångsimpedanser på dessa ingångar?

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2006/09/19 :  19:39:43  Show Profile Send ludo a Private Message
Vill du sätta ingågsresistanser före eller efter reläerna?
Vad för slags reläer?
Vilken typ av preamp tänker du driva?

För många obekanta för att svara entydigt...

47k brukar annars användas som standard för linjekällor.
Det är en bra kompromiss.


Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2006/09/21 :  12:04:49  Show Profile Send knabsol a Private Message
Jag vill sätta de före reläerna, dvs precis innan signalen kommer in i försteget. Vet inte vda du menar med vad för slags reläer. De jag har tänkt använda är Panasonic/NAIS dubbelpoliga 5v. Signalen går sedan till den aktiva delen som består i en AD815.
Jag är rätt ny på detta så ursäka om det var lite otydligt . Men man lär ju sig sålänge man lever har jag hört!
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2006/09/21 :  17:10:56  Show Profile Send ludo a Private Message
Reläer behöver en belastninsström för att arbeta korrekt.
Belastnigsströmmen hittar du i databladet.
Denna ström bestämmer det högsta värdet på belastningsresistorn som man får använda efter relät. Du får kika i databladet för den relätyp du förfogar över och läsa av minsta tillåtna belasningsströmvärde. Guldpläterade signalreläer behöver oftast mindre lastström än övriga reläer; kviksilverreläer behöver ingen lastström alls. Därav min första o andra fråga.

Vill tillägga att när man kortsluter reläet så bestäms den tot ingångsresistansen av parallellkombination av resistanserna före o efter reläet.

Tredje fråga handlar om input bias ström som kan ställa till det med DC-offset på utgången av förstärkaren om man har för stora värden på den tot ingångsresisrtansen och fel sorts kretstopologi.
Kan bara nämna att ad815 har just rel stora ingångsbiasströmmar...
quote:
Efter att ha kikat runt lite på diverse sidor så hittar man många olika impedanser på ingångarna. Hur bestämmer man detta?

Tillsynes en enkel fråga men ändå inte helt trivial.


Edited by - ludo on 2006/09/21 17:12:46
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2006/09/21 :  17:33:21  Show Profile Send knabsol a Private Message
Ojojoj! Jag trodde minsann det skulle vara lättare än såhär, men tji fick man!
Vad jag kan läsa ut av databladet är min switching capacity 10uA 10mV DC. Max initial contact resistance är 100mOhm. Vad innebär detta för audiobruk?
En massa dumma frågor men hoppas du orkar svara! Tack sålänge!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000