HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Trafofråga.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/04/20 :  18:05:12  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Kan jag modda mitt rörsteghttp://www.audiodesignguide.com/my/pp3.html
Med denna trafo VDV1080PP
http://www.amplimo.nl/download/VDV1080PP.pdf
Menar dom att den lämpar sig för 8st 6550/kanal?
Hammond har en pp trafo 1650w, specad till 1,9 k/280w/806ma,
Kan den duga för 8 rör,strömmen är 95ma/rör?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2006/04/21 06:39:45

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/04/21 :  10:41:28  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Det enklaste är att studera datablad för det slutrör du vill köra och se vad för rekommenderad primärimpedans det blir för ett par i pushpull vid din tänkta arbetspunkt. Dividera sedan rekommenderade impedansen med antalet parallellkopplade rörpar.

Tittar man på 6550 triodkopplat par med katodmotstånd vid 420V 90mA rekommenderas c:a 4000 ohm. 4 par skulle då bli 1000 ohm.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/04/21 :  12:10:13  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Är det så att i klass a ser röret halva impedansen och i klass ab 1/4 av impedansen. Mitt high end 20w pp steg går väl inte i ren klass a? så hammandtrafon på 1,9k ohm kanske är lagom för 4 par.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8494 Posts

Posted - 2006/04/21 :  17:17:03  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Class A har ingenting med impedansen att göra,det är hur högt man ställer strömmen genom röret.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2006/04/21 :  18:21:18  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Du ska nog kolla in spänningen åxå. Ju högre spänning desto högre primär impedans. Ex EL 34 har en rekomenderad primär impedans på ca 3,4k vid 375v men 11k vid 800v. Då är det första värdet för Klass ab drift och det andra värdet för klass b drift. Om du har katodmotstånd och auto bias så går den troligtvis i klass a. Om du har flera tappningar på sekundärsidan av trafon så kan du prova att koppla om där för att få olika belastning för rören. En trafo omsätter ett värde till ett annat men en högtalare ändrar sig med frekvensen, och då¨åxå primär ipedansen.
Innan du börjar byta trafo! Ändra biasen istället. Det ger förändringar i ljudet då du lägger röret på en annan kurva...

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8494 Posts

Posted - 2006/04/21 :  19:20:08  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Om du har flera tappningar på sekundärsidan av trafon så kan du prova att koppla om där för att få olika belastning för rören. En trafo omsätter ett värde till ett annat men

Ja just ja, man kan ju ändra belastnigen där oxå,du menar 4,8 eller 16 ohm tappningar?t.e.x.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2006/04/21 :  19:29:51  Show Profile Send Imperial a Private Message
Jomenvisst!

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8494 Posts

Posted - 2006/04/21 :  19:49:47  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Det ger förändringar i ljudet då du lägger röret på en annan kurva...

Om man hamnar mycket vid sidan av rekomenderade impedansen och spänningen kan det sluta med att frekvensgången minskar,eller är det "bara" röret som belastas fel?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/04/21 :  20:51:39  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
I första hand faller uteffekten om man avviker för mycket från rekommenderat. I andra hand kan man få en ogynnsam belastningslinje med högre distortion.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/04/23 :  10:50:18  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Om jag kikar i databladet för 6550c så hittar jag inte siffror som stämmer på mitt steg.
Jag har b+ på 320v motståndet är 120 ohm strömmen 195ma spänningsfallet 23v tror jag.
Det finns inget exempel på så låg b+ i databladet.
Har jag kanske olämpligt låg spänning?
Ska jag ha nåt att gå efter tittar jag på pp classA
Plate volt 400v
catodbias resistor 140 ohm
plate current zero signal 166ma
platecurrent max signal 190ma
LOAD RESISTANS 4500 ohm

Om jag höjer b+ till 400v.
För 4 par borde trafon speca 1125 ohm,ca 800ma?
Amplimo trafon ovan specar 1239 ohm men jag hittar inte nåt om max ström?

Jax!
Kan man be om en sån där fin simulering i spice eller vad det heter!
Jag kan skicka presentkort på några skivor för besväret.
Alltså,417 på ingången LL 1660 fasdelare 4 par Svetlana 6550c.
Med möjlighet till ul koppling.
Jag fick mina rör uppmätta på träffen av Bosse.
16st mätte 100ma på hans rörprovare

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2006/04/23 11:00:42
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/09/20 :  21:27:33  Show Profile Send PeterE a Private Message
Jag vill bara passa på & fråga en grej.
Vet att det skiljer en del mellan rörförstärkare & transistorförstärkare men.
Varför så höga ohm antal när det gäller rörförstärkare?
800 ohm verkar rätt vanligt då det gäller rör.
Så det skiljer lite mellan dom olika förstärkarna dom vanliga är det som sagt bara mellan 2-16 ohm.
Har aldrig fått chansen att prova en rörförstärkare.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7816 Posts

Posted - 2006/09/20 :  23:02:32  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
Är det så att i klass a ser röret halva impedansen och i klass ab 1/4 av impedansen


quote:
Class A har ingenting med impedansen att göra,det är hur högt man ställer strömmen genom röret



Åsikterna går isär där. På utländska forum har det diskuterats till förbannelse huruvida en trafo med en viss varvomsättning beter sig olika beroende på vilken klass slutsteget jobbar i.
Vad jag förstått stämmer det att i vid ren klass A ser varje rör halva primärimpedansen men så fort ena röret slutar leda ström (B eller AB) "ser" det andra röret bara en fjärdedel av impedansen.
Sålänge båda rören leder används hela primärlindningen, men när ett rör slutar leda används bara halva och med tanke på att impedansimsättningen är ökar kvadratiskt med varvomsättningen så sjunker impedansen till en fjärdedel.

Av samma anledning ska det tydligen vara mycket svårare att konstruera en utgångstrafo till ett klass B-steg än till ett klass A-steg, kopplingen mellan primärhalvorna måste vara perfekt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/09/21 :  08:18:37  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
För att gå tillbaka till ditt första inlägg. Varför ska du byta trafo?
Hammonds transformatorer anses vara mycket bra.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000