Author |
Topic  |
|
Jens1966
Starting Member
45 Posts |
Posted - 2006/09/20 : 22:06:47
|
Hej,
Jag har en galen ide om att bygga ett riktigt horn. Då menar jag ett som ej är veckat, åtskilliga meter långt och med en munarea på ett par m2.
Jag har sett en del på nätet, men då finns dessa i japan eller något annat land långt borta.
Vore väldigt intressant att komma i kontakt med en svensk entusiast och utbyta lite åsikter och kanske tom besöka?
Någon som känner någon, eller som har något tips?
Jens |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts |
Posted - 2006/09/20 : 22:24:58
|
Bo Hansson har ett par "skapliga" horn inmurade i källaren som mynnar ut i vardagsrummet.
www.rauna.com |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
 |
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts |
Posted - 2006/09/21 : 06:25:22
|
Ett par futtiga kvadratmeter är inget stort horn. Det finns en musikgrupp i Norge som har två horn med en mynning på 10-15m2 och ca 10-15m långa. De är helt utan veck. Har inte tid att leta upp länken dit. Men jag vet att fler på forumet har en länk.
I England finns en snubbe som har två horn inmurade i källaren. De är inte lika stora som ovanstående men är mer välbyggda.
Vi får inte glömma Bo Hansson's horn heller som sägs ha ett väldigt fint ljud.
Bo Hansson har också egentillverkade element av mycket hög klass till oförskämt låga priser.
|
 |
|
Jens1966
Starting Member
45 Posts |
Posted - 2006/09/21 : 21:35:00
|
Hej linnar,
Fullt medveten om de olika formlerna för hur tvärsnittsarean utvecklas med hornlängden, samt formeln för munarea och dess korrelation till nedre frekvens och placering i rummet.
Tanken är att bygga det på vinden och låta det mynna med en 90 graders böj ner i taket på vardagsrummet, så ur det perspektivet kan man lätt utöka ett par m2 till åtskilliga kvadratmeter. Det blir nog snarare böjen på vinden som blir den trånga sektorn för hur stort hornet kan bli.
Alternativt är att bygga i källaren och låta de mynna i golvet, jag har sett en snubbe som murat sitt horn, förmodar att det är honom du menar.
Några 10-15 meters horn och och med munarea p lika många m2 kan jag tyvärr glömma, det blir ej realistiskt
Finns det ingen svensk här som byggt horn i källaren eller på vinden?
Skall söka lite på Bo Hansson så får jag se vilka träffar jag får.
Jens
|
 |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts |
Posted - 2006/09/21 : 22:04:24
|
Bo är aktiv på forumet lite då o då. Men enklast är om du ringer eller mailar honom.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
Edited by - Tobbe_L on 2006/09/21 22:04:58 |
 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts |
Posted - 2006/09/22 : 07:46:06
|
Jag har simulerat ett oräkneligt antal horn. Min erfarenhet är att hornets förbättring inte är linjärt med storleksökningen. Upp till omk 4m3 förbättras hornet någorlunda linjärt. Mellan 4m3 och 15m3 är förbättringen måttlig och över 30m3 börjar det tom bli sämre.
Med förbättring menar jag hur djupt hornet går och hur rak frekvenskurvan är upp till 80-100hz.
Det kan naturligvis skilja en del mellan olika typer av horn/element-kombinationer men att bygga större horn än 15m3 kanske är jäkligt skoj men föga till nytta.
|
 |
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts |
|
JohnA
Member

556 Posts |
|
Jens1966