HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 HiFiForumsregler uppdaterade!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/09/17 :  21:21:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Nu har vi testat vårat "semesterkoncept" för avstängning av medlemmar ett tag så det är dags att ta det ur prototypstadiet och sjösätta det på riktigt.

Anledningen till att vi ändrar vårat sätt att varna är att vi fått en del kritik för att vi inte är tydliga nog. Vi hoppas att semesterkonceptet gör oss avsevärt mycket tydligare än tidigare.

quote:
§.18 Avstängning
Avstängning är ett sista led i att upprätthålla reglerna på HiFiForum.nu och inget vi gärna använder.

Avstängningsförfarandet är enl. följande; Först söker Admin eller en moderator kontakt per PM eller mail för att reda ut eventuella frågetecken. Om det inte går att hitta en lösning träder vårat semester koncept in.
Semester konceptet innebär att den första semestern från HiFiForum är på en månad. Det innebär att medlemmen inte kan skriva eller använda den service som hififorum erbjuder under en månads tid. I slutet på semestermånaden får medlemmen automatiskt tillträde till HiFiForum igen om ett mail skickas till postmaster med begäran om återinträde.
Om semesterkonceptet behövs användas igen för samma medlem förlängs semestertiden till sex månader och en diskussion om återinträde kommer att föras om återinträdesbegäran skickas via mail till postmaster.

Blir det aktuellt med en tredje semesterperiod är det dags att fundera på om medlemmen skall vara medlem på HiFiForum.



Vi hoppas att reglerna på detta viset blir ännu enklare att förstå.

Vänligen,
teamet bakom HiFiForum.nu


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/09/17 :  22:04:02  Show Profile Send Manga X a Private Message
- BRA!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/09/18 :  07:50:07  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Hårda bud i Mellerud... steget mellan 1 och 6 månader är väldigt stort (kanske för stort enligt mig, 3 månader är mer rimligt vid andra "semestern") men annars är bättre tydlighet givetvis av godo.

A wolf in a sheep´s clothing...

Edited by - Musse80 on 2006/09/18 07:51:25
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/09/18 :  08:22:47  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Å andra sidan så finns det ingen anledning att dalta 1 månad är inte länge och det bör ge en riktig tankeställare!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/09/18 :  08:26:29  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Tydlighet är bra.

Jag skulle uppskatta om det finns en tråd som listar temporärt avstängda personer med datum och förklaring till avstängningen, gärna med länk till specifika inlägg. Då blir det återkoppling i systemet.

Avstängda medlemmar bör ges rätt att radera sin medlemstråd och inlägg med personliga detaljer i olika presentationstrådar. I annat fall bör medlemtråden låsas under avstängningsperioden.

I fråga om tydlighet tycker jag att ni ska undvika att använda smilies vid moderering och avstängning. Det känns konstigt - även arga smilies.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/09/18 :  11:33:01  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
HF bör fundera på hur man gör vid förseelser som sker med långa mellanrum, tex om någon har varit avstängd för flera år sedan. Personligen tycker jag att en preskriptionstid för gamla förseelser vore önskvärd även om den inte behöver vara generell.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/09/18 :  17:56:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Tack för den konstruktiva feedbacken!
Många bra kommentarer och synpunkter som vi skall ta till oss.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/09/29 :  20:49:42  Show Profile Send mayro a Private Message


Vad händer med reglerna? Ska det bli så där som sägs ovan med 1 månad.. 6 månader.. o sedan i stort sett bort för alltid?? Jag anser det inte bra. absolout inte bra alls..

en vecka sem för smågrjor.. en månad för grova grejor.. och skall man stängas av helt så bör man verkligen gjort något totalt oaceptabelt såsom hotat tex... Så illa fungerar ju INTE forumet som man lätt kan tro efter alla trådar som uppkommer på rad efter en enskild händelse vilken verkligen ÄR just sällsynt...

Jag gillar fikabordsdiskutioner med vänner man KAN ha olika åsikter med och diskutera med högt i tak o ändå sluta som vänner... Inte som avstängda o straffade..

men klart.. Jag anser alltid samtalet är bäst, och avstängande är fel..men det grundar jag på faktumet att jag inte anser detta fora INTE har så stora problem som en del tydligen tycks tycka
så stora problem så "hårda tag" behövs....

Jag kan verkligen inte ens med vilja se att forat har så stora problem så "släggan" behövs tas fram

Så hoppas verkligen ni omvärderar detta ni vill ha som nya regler.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/09/29 :  22:25:00  Show Profile Send ztenlund a Private Message
mayro:
Avstängningen är ju en sista utväg när upprepad diskussion/tillsägelser inte fungerat.
Alternativt att man verkligen lyckats bete sig så illa att man, för att använda en välkänd term, förstått eller borde ha förstått att det man gjorde var lååååångt utanför ramarna för vad som är tillåtet.

Du säger att forumet inte har "så stora problem":
Nej, och det är just för att förhindra detta som nuvarande regler finns. Väntar man till det är fullt kaos så är det ju redan försent.
För att dra en, möjligen tveksam, analogi till det verkliga livet: Ska vi skippa alla fängelsestraff och böter och vänta tills det råder anarki? Låter inte som en bra lösning tycker jag.

Ingen behöver bli avstängd så länge man uttrycker sig på ett respektfullt sätt och följer de regler som finns. Jag kan inte se varför detta skulle var särskilt svårt. Särskilt som ingen behöver brusa upp och tappa fattningen, det går faktiskt att läsa igenom det man tänker säga innan man klickar på "submit".

Det är en chans man aldrig har vid det fysiska fikabordet.


Hoppas jag uttryckt min mening i frågan på sådant sätt att missförstånd inte uppstår.

Edit: Stavfel.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/09/29 23:00:28
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/09/29 :  23:43:18  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Du säger att forumet inte har "så stora problem":
Nej, och det är just för att förhindra detta som nuvarande regler finns. Väntar man till det är fullt kaos så är det ju redan försent.
För att dra en, möjligen tveksam, analogi till det verkliga livet: Ska vi skippa alla fängelsestraff och böter och vänta tills det råder anarki? Låter inte som en bra lösning tycker jag.



tror du kraftigt överdriver i detta exempel ovan... Dessutom så har redan långt långt innan "anarki o fullt kaos" uppstår någon fått sem en vecka (i mitt förslag).. alt en månad..eller livstid om typ hot eller liknande utdelas...Vi talar väl om vanliga förselelser från vanliga medlemmar antar jag som utgångspunkt o inte "anarki-kaos-folk"..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/09/30 :  00:04:06  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Överdriver? Det handlar om att visa på principen och det förenklar om man är tydlig med vad som är poängen.

Med inlägget åsyftade jag din mening:
quote:
Jag kan verkligen inte ens med vilja se att forat har så stora problem så "släggan" behövs tas fram

Jag kan inte se vad problemet skulle vara med att om någon tre gånger på raken lyckas bete sig så illa att de blir avstängda, att de då blir det för gott eller för lång obestämd tid.

Efter tre gånger tycker i alla fall jag personligen att man visat att intresse för att följa reglerna saknas.


Jag förstår inte vad som du ser som konstigt med följande:

Lite strul = Tillsägelse

Mer strul, situationen går inte att reda ut = 1 månads avstängning

Återinsläppt och fattar fortfarande inte galoppen = 6 månaders avstängning

Återinsläppt igen efter ordentlig diskussion och visar uppenbart ovilja att följa reglerna = Nej, HiFiForum är nog inget för den här medlemmen


Jag tycker nog att man i det här läget fått tillräckligt många chanser.

Edit: Flyttade en mening.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/09/30 00:05:37
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2006/09/30 :  00:53:36  Show Profile Send Snoddas a Private Message
Förstår inte varför det överhuvudtaget debatteras i denna tråden
Dom som driver och ser efter Forumet tycker att det ska vara så här, och det är som det är.
För att citera Tomas Ledin: "Man måste gilla läget".

PS. Jag förutsätter att Hiforum betalar semesterresan.




"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-

Edited by - Snoddas on 2006/09/30 00:54:26
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/09/30 :  09:52:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Tack för ditt Pm och din feedback Mayro.

Det är bara att konstatera att vi har olika mål med vad vi vill att HiFiForum skall vara. Det är ingen nackdel utan snarare tvärtom. Det berikar. I förlängningen skapar det ett bättre fora. Det inte finns någon/några som kan allt på egen hand, vi blir helt enkelt bättre tillsammans.

Mayro:
quote:
1. en vecka sem för smågrjor..
2. en månad för grova grejor..
3. och skall man stängas av helt så bör man verkligen gjort något totalt oaceptabelt såsom hotat tex...


Ztenlund/HiFiForum:
quote:
1. Lite strul = Tillsägelse
2. Mer strul, situationen går inte att reda ut = 1 månads avstängning
3. Återinsläppt och fattar fortfarande inte galoppen = 6 månaders avstängning
4. Återinsläppt igen efter ordentlig diskussion och visar uppenbart ovilja att följa reglerna = Nej, HiFiForum är nog inget för den här medlemmen



När jag läser det ovan ser jag ingen skillnad förutom att vi lägger mycket mer fokus på dialogen/diskussionen. Vare sig det handlar om Musik, HiFi, våra regler elelr vad det vara månde tycker Vi att dialogen och att snacka på riktigt är oerhört viktigt. Det är enbart genom diskussion vi kan få förståelse för varandras ståndpunkter.

LeoArietis och du Mayro, i ditt PM, Pekade på en svaghet med reglerna:
quote:
HF bör fundera på hur man gör vid förseelser som sker med långa mellanrum, tex om någon har varit avstängd för flera år sedan. Personligen tycker jag att en preskriptionstid för gamla förseelser vore önskvärd även om den inte behöver vara generell.


Mycket bra iaktagande som vi måste åtgärda.

Vänligen, Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/10/01 :  01:04:44  Show Profile Send Saro a Private Message
kan man ansöka om semester? :P
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/01 :  22:05:13  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Jag kan inte se vad problemet skulle vara med att om någon tre gånger på raken lyckas bete sig så illa att de blir avstängda, att de då blir det för gott eller för lång obestämd tid.



DET beror nog på vilken nivå av förseelese man blir avstängd ifrån det..tänk på det..

Kallar man någon för alkis, Idiot,eller liknande SKALL man sitta i skamvrån en månad..

Men att åka ut för man råkar hamna i smådiskution som "en del" faktiskt gör.. då ÄR inte reglerna tillbördiga anser jag..

Men Ztenlund. Pac har fått mer förklarande Pm om hur och varför jag tänker o tycker som jag gör.. Så talas vid internt i stället.




pac skrev.
quote:
Det är bara att konstatera att vi har olika mål med vad vi vill att HiFiForum skall vara



tror jag absolut INTE.. Möjligen ser vi saker olika HUR man får bästa möjliga resultat.DVS vägen dit. Och eftersom ni diskuterar reglerna nu och man får tillfälle att tillföra sin åsikt så gör jag det

Sedan om ni bestämmer er för dessa aldeles (i mina ögon) för hårda tillämpande så är det väl så. Och inget att gnälla över heller. Men men. JAG tror dessa nya regler kommer tillföra mer skada än glädje över tid.

Och nu har jag sagt mitt.

edit
tog bort onödig text

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/10/01 22:12:16
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/10/01 :  22:14:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Nej Tobbe,
efter alla de diskussionerna du och jag haft är det mycket tydligt att vi inte vill samma sak med HiFiForum.nu.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/10/02 :  00:08:17  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
B R A
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/10/02 :  11:54:58  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Hoppet från 1 månad till 6 månaders avstängning tycker jag personligen är för stort, givetvis beroende av vilken förseelsen är. Har man hotat eller använt personangrepp kan gapet vara motiverat men inte för vissa andra, mindre regelbrott.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/10/02 :  19:08:35  Show Profile Send ulfsan a Private Message
quote:
Hoppet från 1 månad till 6 månaders avstängning tycker jag personligen är för stort

Tycker jag med. Jag har en kompis som jag misstänker kan kunde vara lite tanklös och för snabb i att trycka "Post New Reply" och som jag tror inte menar så illa.... Hans 6-månadersemester har tydligen tagit honom så hårt att hobbyn inte är rolig längre och hela anläggningen verkar vara till salu! (Fast det är min tolkning - jag kan ha fel! - men gäller detta inte honom kan det mkt väl komma att gälla någon annan!)

Forumet är viktigare för många än vad man tror, betänk detta ansvar! Och tänk på att man inte som moderator eller "forumsägare" kan äga andra människor (eller deras åsikter)....

Mvh / Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/10/02 :  19:30:53  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
ulfsan

quote:
Forumet är viktigare för många än vad man tror, betänk detta ansvar! Och tänk på att man inte som moderator eller "forumsägare" kan äga andra människor (eller deras åsikter)....



Det har du rätt i, just därför får alla medlemmar själv ta ansvar för att följa de regler som finns, och vid upprepade regelbrott, då har man inte själv tagit vara på det ansvaret.

Medlemmar äger alltid sina egna åsikter, så de kan inte admin och moderatorer ta ansvar för, eller påverka.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.



Edited by - PG Jeppsson on 2006/10/02 19:31:58
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2006/10/02 :  20:55:17  Show Profile Send Snoddas a Private Message

quote:
Hans 6-månadersemester har tydligen tagit honom så hårt att hobbyn inte är rolig längre och hela anläggningen verkar vara till salu!


Han ska säkert bara uppgradera. Dock tyckte jag att skälet till hans semester inte var befogat, men det är ju bara min lilla personliga uppfattning......




"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-

Edited by - Snoddas on 2006/10/02 20:55:44
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000