HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fråga: Hur barnsäkra högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2006/09/18 :  11:38:10  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Jag köpte spikeskydd och satte under. Så om någon råkar komma åt dom så glider dom iväg lite. Bara att flytta tillbaka. Man får se till att märkningen på golvet består av annat än tejp bara så att man inte fastnar i den. DÅ välter dom nog.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/09/18 :  12:04:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Som de flesta andra så lärde vi lillan att hon inte fick röra anläggningen. (Dock testade jag med mina billigare golvare för att de att de fick stå still)

Skydden för elementen är dock alltid på, när inte finlyssning sker.

Så vid lämpligt tillfälle så får man lära dem hur anläggningen fungerar.
Idag hanterat hon både CDspelaren och DVDn, (Förutsatt att slutsteget och recivern är påslagna) Dock vet hon var volymratten är... Hon provade den EN gång,,, och grät lite efteråt,, Det var högt, men inte farligt högt.

Så allt sker i ett samarbete,,, Alla barn är nyfikna,, utnyttja det till det bästa.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

hinken
Member

55 Posts

Posted - 2006/09/18 :  23:18:36  Show Profile Send hinken a Private Message
Att slå barn på fingrarna om dom gör något som är fel. Så att det sen räcker med att hota att slå dom om dom pillar.Det är aga och inget annat. Varge gång som man hotar att slå så skadar man barnet minst lika mycket som om man slog det. Den som har blivit slagen har lätt för att slå själv. Bryt detta brotsliga beteende. Lägg av och slå barn.

steriotyp

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/09/19 :  07:20:44  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
quote:
Att slå barn på fingrarna om dom gör något som är fel.
Har någon sagt att man ska fysiksk slå barnet??????????

Jag skulle aldrig drömma om att göra något sådant, inte ens en lätt "symbolisk" dask på fingrarna. Inte heller handlar det om HOT utan om lätta men upprepade uppmaningar.

Som jag sa tidigare i tråden, jag quotar mig själv..
quote:
"Ah! Ah! Aa! Ah! Ah! INTE röra pappas högtalare, BARA pappa får röra dem"
Nu var detta inget skämt, detta är EXAKT vad jag säger och inget mer. Det räcker!

Naturligtvis gäller det att vara frekvent och inte göra några undantag som låter dem pilla på eget bevåg på egen hand och okontrollerat. Däremot så är det bara fördelaktigt - vilket det har kommit fram tidigare - att under kontrollerade former låta barnen kika och röra på sakerna så att de får en större förståelse för vad det är och hur det fungerar.

Förresten... det tjänar inget till att skrika åt barn eller visa "ilska" heller.

Inte heller är det någon som har nämnt något om att direkt "slå" något barn på fingrarna i den här tråden och det får man bara hoppas om att det inte förekommer!

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/09/20 07:30:17
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2006/09/19 :  10:44:50  Show Profile Send Joe a Private Message
Ojoj, den här tråden slutade i barnuppfostran det hade jag inte räknat med när jag ställde frågan. Varför? Jo, självklart försöker man se till att han inte kommer nära högtalarna (eller något annat farligt i hemmet) men en olycka kan så lätt hända så därför är jag mest intresserad av "tekniska" lösningar på problemet.

Kom själv på en lösning nu, ett stag mellan stativ och vägg samt dubbelhäftande tape mellan stativ och högtalare... får fundera på detta och era förslag

Hur som helst, tack för alla synpunkter, det blev en rolig läsning

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/09/19 :  11:11:40  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Byte till ett par prisvärda golvare kan vara en ide, under en kortare tid.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

hinken
Member

55 Posts

Posted - 2006/09/20 :  00:11:27  Show Profile Send hinken a Private Message
EuphoniC du gör inget fel. Jag var tvungen att komentera Shafts kriminella beteende mot sina stackars barn. jag siterar från Shafts tidigare inlegg i denna tråd" Jag gav mina barn en "smäll" på fingrarna om de inte lydde mitt "ajabaja" som man då börjar med. Funkar det verbalt så fine ;-) Observera att en "smäll" på fingrarna måste vara "lagom" så att det inte blir aga av det. Hos mig räckte det men EN gång. Sen kan man hota med det ;-)" slut sitat.
Förlåt om jag förstör denna tråd, Men jag måste reagera på detta.
Vi vill ju inte att våra barn ska bli skadade.
Hoppas att du hittar en bra lösning. Och som du säger det är för en kortare tid. Aga och hot sitter i livet ut.

steriotyp

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/09/20 :  07:32:07  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Nej jag tog inte åt mig på något sätt men jag har följt tråden men missat Shafts inlägg och lyckades även missa det igen efter att du skrev förra inlägget

Jag tar avstånd till sådant beteende samt hot om "smäll" och skulle aldrig drömma om att nyttja dito metoder på mina barn (eller några andra barn för den delen).

F.ö. är det i det här fallet stereon barnet ska få respekt för, inte pappans "vrede". Respekt inlärt med omsorg blir förvandlat till respekt över lag. Respekt för risk för smäll tror jag har omvänd effekt helt klart!

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2006/09/23 :  11:16:30  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Jag har missat inläggen här ett par dagar och så blir man kallad för en kriminell brottsling samt att min goa och harmoniska son skulle ha självslåtendenser samt vara "stackars barn"...det är utan att överdriva ett starkt personligt angrepp och mycket magstarkt. Jag har nästan ingen lust att svara...

Hinken PM:ade mig med detta tillmäle och sin psykologiska analys som jag vänligen undanbeder mig i framtiden.

Jag har PM:at honom tillbaka och skriver gärna samma sak här, så att alla här inte skall missförstå det hela, som låter värre än det är. Läs: "Markera" isf "slå" och endast en gång som jag skrev.

Vi älskar våra barn och ingen skall tro att de far illa på något sätt. Jag hoppas att den här vinklingen på tråden stannar här och att alla undanbeder sig personliga angrepp av denna sorten.

/Shaft
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2006/09/23 :  14:16:17  Show Profile Send Tomas a Private Message
Har ett par Respons Baby Grand utan några skydd och jag gjorde som EuphoniC: Sa nej! 2 ggr när hon petade på membranen, och sen dess har hon aldrig rört igen. Barnen behöver gränser, det är inget skadligt att säga: nej, så får du inte göra. Däremot barn som aldrig nånsin får gränser mår oftast dåligt. Det handlar ju inte om att hota...

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/09/23 :  18:12:31  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Två tjejer, en 4.5 år och en 2 år. Ajabaja_det_är_pappas_metoden har fungerat fint och jag har aldrig behövt höja rösten ens. Med detta sagt så är det inga mesungar precis, de far omkring emellanåt så dammråttorna yr omkring men på något lustigt sett har de båda insett att steroen är pappas ögonsten och är förbjudna leksaker! har jag haft tur? Tja, kanske mer konsekvent med att förklara vad man får och inte får göra....dessutom på ettlugnt och harmoniskt sätt. Här fungerar det, trots mycket spring i benen och pill med fingrarna........

Artphotography
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2006/09/25 :  09:57:22  Show Profile Send poppen a Private Message
Själv var jag ett litet tekniskt geni och petade sönder i allt i min väg.
Sedan dess betraktar jag alla barn som poteniella genier som petar sönder allt.
i bästa fall nöjer de sig med att klippa sönder prydnadskuddar det var såmin bana som liten vandal började.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/09/25 :  12:20:14  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Sådana barn försättes i karantän och blir portade från allt vad närhet till hifi heter.

/M
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2006/09/28 :  08:51:21  Show Profile Send poppen a Private Message
När jag var tre år band min mor fast mig med ett snöre så jag inte skulle springa ute och hitta på bus. Oftast var det väl menat men barn som ska vara hjälpsamma gjör ofta fel, så jsag antar Rannagarden att jag hamnade i karatän som du föreslog

MVH

Poppen
Go to Top of Page

J. Consul
Member

100 Posts

Posted - 2006/10/08 :  20:10:15  Show Profile Send J. Consul a Private Message
Jag kan rekommendera Canton Ergo-högtalare, de är tunga och stadiga och det har rejäla metallgaller istället för mjukt tygskydd.
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2006/10/09 :  22:57:28  Show Profile Send NewMount a Private Message
Köp Klipschorn, de är helt barnsäkra:
- kan inte välta (hörnplacerade, 70 kg styck)
- finns inga element inom räckhåll för barnen
- barnen kan inte gå bakom dem (hörnplacerade)

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2006/10/10 :  22:23:23  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message
Tänkte köpa B&W CM1 och passande stativ. Skulle det inte gå att dra ett enklare spännband runt högtalare och topplatta tro?

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2006/10/10 :  22:58:49  Show Profile Send Soulman a Private Message
Intressant att se att så många här har så "väluppfostrade" barn. Själv har jag en riktigt vildbase. Inbillar mig att jag varit så pass konsekvent som jag kunnat. Men inte f--n har det hjälpt. En enorm vilja och obändligt nyfiken kväses långt ifrån av lite ajabaja... ;)

Mitt bästa tips är att helt enkelt acceptera att livet ser annorlunda ut med barn. Köslådor säkras ju upp så varför inte barnsäkra stereon så gott det går? Stadiga golvare eller mer drastiska lösningar (skruv) i fastsättandet i stativ kanske?

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.32 sekunder. Snitz Forums 2000