Author |
Topic |
Joe
Member
178 Posts |
Posted - 2006/09/15 : 14:18:44
|
Hej
Sen 8 månader är jag stollt pappa till en liten son som sen några månader tillbaks kryper omkring för fullt. Detta är hur skoj som helt tills man kommer att tänka på högtalarna, ett par Audience 42 som står på 70 cm höga stativ. Man vill inte ens tänka tanken på vad som skulle hända om han fick en högtalare på sig. Diskuterade med sambon om man skulle sätta upp en hylla de kan stå på men de kräver gärna 50 cm till bakvägg så jag vet inte om det är någon bra/rolig lösning.
Finns det någon som har något bra förslag på det här, misstänker att det finns fler här på forumet som har varit/är i en liknande situation. Ska tilläggas att jag är berädd att kompromissa med ljudet, det är ju inte för all framtid vi pratar om. |
I'll see you on the dark side of the moon.... |
|
overhang
Member
321 Posts |
Posted - 2006/09/15 : 14:22:39
|
När jag var i en liknande sist köpte jag ett par "lack" bord på IKEA samt lite dubbelhäftande tejp, var bara noga med att det är den typen av tejp som inte är superhållfast för då får dalldrig bort borden från högtalarna igen. det skall finnas en som släpper relativt lätt men endå håller burkarna på platts. Det blir tyvär en något för låg placering för dina burkar men med tanke på alternativet så är det en ok kompromiss.
/Patrik
|
CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278 |
|
|
hman
Member
159 Posts |
Posted - 2006/09/15 : 14:33:41
|
Det finns trästativ som du kan skriva fast högtalaren i, som säljs av Stridbeck. Sedan skruvar du fast stativet i ett sten block/betong platta (eller i golvet). En annan lösning är att köpa/gör tntaudios colluseum stativ i massiv betong. Högtalaren kan fästas i betongen med kork distanser och då får du en tämligen orörlig högtalare. Har du möjlighet att fylla dina stativ med sand kan detta också vara bra. Sedan kan det vara bra att koppla på banankontakter som lossnar lätt ifall din son får för sig att dra i högtalarkabeln.
I annat fall kan en stabil golvare vara ett alternativ. |
Price is what you pay. Value is what you get. Buffett |
|
|
Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus
415 Posts |
Posted - 2006/09/15 : 14:35:48
|
Det finns väggstativ som är gjorda för exempelvis små TV-appatater. De består av en väggplatta, en svängbar arm och en platta att ställa TVn på. Sätt fast högtalarna på varsitt sådant väggstativ med hjälp av dubbelhäftande tejp och kanske någon spännrem (det är ju bara tillfälligt, som sagt). Det finns armar som är 50 eller 70 cm långa, så du kan få ut högtalaren en bit från väggen.
Med fronterna på så blir de inte så väldigt lockande att klämma på (jag fick en dustcap på ett baselement intryckt av grannens flicka en gång).
Högtalarna kräver förresten betydligt mindre avstånd till bakvägg om du dämpar densamma... |
MVH /Morgan
*Men kanske är det inte sällan snarare precis tvärtom! |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2006/09/15 : 15:09:44
|
Man lär barnen att inte gå i närheten eller röra vissa saker. Det brukar gå bra. Sen skadar det ju ite att hålla ett öga på de små liven heller. Det är knappast så att man släpper barnen lösa i vardagsrummet utan förmyndare.
/M |
|
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2006/09/15 : 16:15:17
|
Elförande kostängsel?
Nejdå vi lärde våra 2 tjejer att de fick inte gå längre än mattkanten. Då var det c:a 70 cm kvar till högtalarna. Det fungerar fortfarande...peppar peppar...!
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2006/09/15 : 16:20:57
|
Det bästa är att lära av dem med att röra pappas stereo. Jag gav mina barn en "smäll" på fingrarna om de inte lydde mitt "ajabaja" som man då börjar med. Funkar det verbalt så fine ;-) Observera att en "smäll" på fingrarna måste vara "lagom" så att det inte blir aga av det. Hos mig räckte det men EN gång. Sen kan man hota med det ;-)
Obs man måste vara 100% konsekvent hela tiden för att det skall funka. Jobbigt jag vet....
Min stereo/hembio har nu överlevt 2 busiga ungar utan problem. Min Pappa skrattade när jag berättade om detta. Han hade gjort precis detsamma för mig när jag var en liten grabb ;-)
/Shaft
|
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2006/09/15 : 16:23:58
|
Jag har två små som springer runt högtalarna. Jag har Atacam Nexus 60 cm och lite större stativare än du och jag kör med rejäla bita häftmassa mellan stativ och högt. Det kanske låter klent, men dom sitter som berget och har dessutom en absorberande effekt, tror jag.
Mina barn tycker det är tråkigt med hifi så dom struntar in mina högtalare.... |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2006/09/15 : 16:41:53
|
Inga problem med minna barnbarn .... dom drog på ljudet en gång !! Ordentligt!! Sen dess går dom inte i närheten trots vackert lysande dioder !!
//W |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2006/09/15 : 22:34:36
|
quote: Nejdå vi lärde våra 2 tjejer att de fick inte gå längre än mattkanten. Då var det c:a 70 cm kvar till högtalarna. Det fungerar fortfarande...peppar peppar...!
Haha. Här kör vi med samma grej. Står de vid matkanten så når de varken tv eller elektronik. Och det funkar fint.
/M |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2006/09/15 : 22:56:41
|
Har uppfostrat 3 barn och ingen av dem har rört vare sig högtalare eller elektroniken.
Tyvärr finns det en del föräldrar som inte sätter gränser för barnen utan istället anpassar omgivningen till dem. Till er som känner er träffade kan jag bara säga att ni har er själva att skylla.
|
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Joacim
Member
337 Posts |
Posted - 2006/09/16 : 09:43:29
|
Har varit igenom samma situation, och innan han (idag 9 mån) började krypa runt planerade jag för att göra mig av med mina stativare.
Sagt och gjort, nu har jag golvare (och han kryper för fullt), men han tycker om golvarna så mycket så han vill gärna resa sig upp med stöd av dem och gallren... Så mycket för min planering...
Säkrast är nog separat låst rum... |
Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!? |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/09/16 : 09:50:30
|
Det gäller väl att framför allt ha tålamod. Säger man till tillräckligt många gånger på samma odramatiska sätt så går det in till slut. Om du är rädd för olyckor så använd häftmassa eller liknande och tygfronter på högtalarna så de inte ser så spännande ut.
Se det som en investering. |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2006/09/16 : 09:52:09
|
Jag kan bara instämma med de som säger att man måste sätta gränser för barnen. Inga problem här heller men så har det klart och tydligt alltid varit absolut förbjudet att komma nära pappas leksaker
Ett låst rum funkar inte IMO, om det då skulle vara olåst någon gång och de skulle få chansen att komma in där så går de förmodligen raka vägen fram till prylarna och börjar pilla och knappa. Nya grejor är ju liksom intressanta och i och med att rummet är låst så har inga gränser heller satts.
quote: han tycker om golvarna så mycket så han vill gärna resa sig upp med stöd av dem och gallren
"Ah! Ah! Aa! Ah! Ah! INTE röra pappas högtalare, BARA pappa får röra dem" så snart han är på väg att röra. Det säger man inte många gånger förrän han väljer något annat att pilla på som är mer "ok"
Det är ju bara att inte tillåta att han gör det |
/Jonas
|
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2006/09/16 : 10:33:57
|
|
|
|
Nicks
Member
1942 Posts |
Posted - 2006/09/16 : 12:06:00
|
Själv har jag kört samma variant som några andra skrivit. Jag och min dotter har pillat på stereo, dvd, plasma, vhs osv... så att nu är det inte lika spännande längre, dessutom vet hon hur allt funkar nu.
Min dotter är 3 år gammal och vet redan mer om hur min stereo funkar än min hustru! Igårkväll satt jag och lyssnade på musik då kröp hon upp i mitt knä när vi spelade infected mushrooms, och somnade! Duktig flicka! |
Hihi. :)
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/09/16 : 12:09:52
|
Jag har kört ungefär samma med mina grabbar när dom var små o det fungerade klockrent. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2006/09/16 : 21:19:39
|
Smart där LeoArietis.
Annars håller jag med Euphonic. Har själv använt "Ajabaja-metoden" runt stereon. Blir det mycket tjat kan man också låta dem känna och trycka lite på elektroniken när man sitter bredvid. Det avdramatiserar det hela, för kör man bara "nej nej" så tänker de att: "det där han skyddar måste vara ruskigt spännande" och fortsätter... Har de känt på sakerna ett par gånger i kombination med att de märker att man verkligen inte vill att de rör dem så slutar de. För mig funkade det i alla fall Däremot har jag hållt hårdare på högtalarna (som ändå är skyddade mot lättare våld) och där är det mer av "nolltolerans" |
Edited by - Roq on 2006/09/16 21:21:19 |
|
|
kimson
Member
50 Posts |
Posted - 2006/09/17 : 10:09:21
|
Min erfarenhet är att barn är väldigt olika även på denna front. Min två-åriga son vill trycka på allt med knappar, och han ger sig inte. Medans en del av mina vänners barn helt struntar i sådant. Jag har köpt en en trist Bennobänk med dörrar som jag tweakat med ett barnlås. Vad gäller högtalarna, ett par Dali Euphonia Ms4or, så väger dom 40 kg och har därför inga större tipp-problem (än). Däremot ligger det två st mindre leksaksbilar i dem, som han lyckades få in genom basreflexen. Låter inte sämre, men heller inte bättre : ) – Så det blir till att skruva lite när jag får ork och tid.
Min första reflex var att skälla, men det fick bara motsatt effekt. Nu plockar jag bara lungt bort honom om han pillar för mycket, faktum är att intresset svalnat efter denna nya taktik.
På en kompis fest för några veckor sedan välte en lite överförfriskad dam hans ena golvare, pang lät det!
|
Min anläggning: Dali Epicon 6 - MBL C51 - Chord 2qute - Bluesound node 2i - div kablar |
|
|
overhang
Member
321 Posts |
Posted - 2006/09/18 : 07:47:36
|
Öh, Alltså vist funkar det att säga till barn ibland men Joe:s farhågor gäller ju i fösta hand när lillen börjar krypa och gå. Ni menar väl inte på fullaste allvar att han skall fostra en 10-11 månaders baby att inte krypa nära ett högtalar stativ. Dock har det ju kommit in en del bra förslag på hur man kan barnsäkra själva burkarna.
/Patrik |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2006/09/18 : 08:11:01
|
quote: Ni menar väl inte på fullaste allvar att han skall fostra en 10-11 månaders baby att inte krypa nära ett högtalar stativ
Underskatta inte en 11-månaders förmåga att förstå!
Vid det här laget kan barnet ha gått i flera månader (vår yngre började gå vid 9 månader) och de kan även prata en hel del i vissa fall.
Barn är inte dumma!
Ps, det ÄR enklare att lära tidigt. Lär man för sent så kommer det att bli svårare att få barnet att acceptera saker som en självklarhet |
/Jonas
|
Edited by - EuphoniC on 2006/09/18 08:12:23 |
|
|
overhang
Member
321 Posts |
Posted - 2006/09/18 : 08:19:59
|
Jo tack jag vet har två stycken själv. Tyvär har de fått mina gener vad gäller klättring så för dem har det alltid varit en utmaning att nå tacket så fort som möjligt. Nu för tiden är det 7 åringen som tjatar om att åka till klätterverket och inte jag. det enda som hindrar henne att gå svårare leder är att hon inte når greppen, styrkan och viljan finns där hon har fixat flera leder med överhäng utan problem
Lilltjejen 2,5 år bytter cd skivor och dvder själv, dock behöver hon hjälp med menyerna på dvderna.
/Patrik |
Edited by - overhang on 2006/09/18 08:20:49 |
|
|
johmi
Member
215 Posts |
Posted - 2006/09/18 : 09:00:52
|
Har samma upplevelse som Wolfgang. Min dotter skuvade upp volymen (rejält) en gång och aldig mer... /Mikael
|
Densen/Music Hall/Primare NP5 + Hegel HD11/Rega RP3 SE/Dynaudio |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2006/09/18 : 09:16:00
|
Många kloka ord här. Jag kan bara komplettera med att när de några år så lär hur dom skall hantera systemt klokt. Min älsta grabb var hur säker som helst att hantera vinylen (ingen lyft och MC10 pick up) så länge den stod kvar. Gissar att han var max 4-5 år.
Mina spelar deras musik på lagom volym och kan rocka loss grymt om ingen ser dom.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2006/09/18 : 09:50:51
|
Med tvillingar på idag 6 år och är också uppfostrade...de vet hur man håller en CD, har egna små anläggningar. Men vägen dit har väl haft vissa bakslag iform av intryckta alu-domar etc. När de var mindre (små) så fick apparaterna flytta upp på hög höjd, ca. 1 m och skivorna hamnade i en "stängbart" skåp. Hade i början en par stora golvare, dessa lyckades den ena välta, men eftersom han inte nådde upp till kanten, så välte den från honom och krossade en eldosa...( tur att inte syster satt där) sedan ersatte jag dessa med stativare som faktiskt fick stå ifred.
Med dina Audience 42:or så vet jag inte som de sitter fast i stativen, men om det gör de, så borde du kunna fästa bottenplattan på stativen på en större platta, såpass stor att barnets egenvikt förhindrar vältning...jfr. kravallstaket |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
Topic |
|