HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Gamla anrika QLN?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bluetrain
Member

102 Posts

Posted - 2006/09/25 :  21:47:33  Show Profile Send bluetrain a Private Message
Har hört väldigt mycket gott om qln reference, syftar här på den svensktillverkade från mölndahl med scanspeak element.

Har själv tyvärr inte lyssnat på dessa men tänkte om det finns någon som har (kanske ägt?) och kan dela med sig av sina erfarenheter.

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/09/26 :  14:33:05  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag har ägt QLN Classic Prestige. Min far äger ett par Reference.Han tycker att de är mycket bra och funderar inte på att byta upp sig.Han har haft dem sedan -97.Nu för tillfället så står mina gamla Prestige som surroundhögtalare i deras hemmabio.

För egen del så tycker jag att de var, dvs Prestige,varma i ljudet och hade ett mycket trevligt ljud där man inte blev lyssningstrött i första taget men nackdelen var å andra sidan att de inte är så upplösta i ljudet vad jag tycker. De var inte så detaljerade som andra senare konstruktioner från Mats Anderssen.Läs QRS. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/09/26 :  15:58:03  Show Profile Send StefanL a Private Message
Haft ett par QLN Artec 1400 MiT, ruggigt dynamiska skapelser! Dom försvann pga waf, annars så hade dom fortfarande varit i mina ägor.

Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

lbstr
Member

137 Posts

Posted - 2006/09/27 :  10:37:27  Show Profile Send lbstr a Private Message
Har haft ett par Reference HDII. Klart prisvärda.
HDII'orna har andra element (scanspeak?) och bättre filter.
Tillverkades för HifiConsult i slutet av nittiotalet.
Klart bättre upplösning än de "vanliga" Reference.
Hade mina i rum ner till 20 kvm med gott resultat.
Ganska lättdrivna (90db om jag inte missminner mig).
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/09/27 :  15:23:11  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Nej 91db/watt ligger de på.Det är Qln Classic Prestige som ligger på 90db/watt. Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2006/09/27 15:23:46
Go to Top of Page

Rainman
Starting Member

1 Posts

Posted - 2006/10/11 :  03:49:32  Show Profile Send Rainman a Private Message
Har ett par QLN signature splitfield tillsammans mrd copland CTA 405 rör förstärkare och copland CDA 277 CD och jag kan bara säga att det låter grymt bra, till och med så att min kompis som spelar in musik i studio kommer och referens lyssnar lite då och då. Det bästa som jag haft på länge. Grymt nöjd.

Rainman
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000