HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vart fick du ditt nick ifrån?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/09/15 :  12:01:09  Show Profile Send jonasz a Private Message
Har för mig att det fanns en sån här tråd för flera år sedan, men jag undrar vart alla fått sina mer eller mindre fantasifulla nicks ifrån?

Själv har jag tagit mitt ifrån den franske musikern Michel Jonasz, vilket passar bra då jag dessutom heter Jonas till vardags.

You'll Never Walk Alone...

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/15 :  12:08:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Har aldrig gillat nick på forum så jag heter vad jag heter.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/09/15 :  12:17:18  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag snodde mitt ifrån en kille som hjälpte mig med min hemsida en gång för länge sedan.... Ser lite ut som "maj (ger) ro" efter vinterns kyla..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2006/09/15 :  12:23:22  Show Profile Send overhang a Private Message
Jag var för ett antal år sedan en mycket aktiv klippkättrare i samband med att jag bodde i frankrike. Inom klippkättring kallar man en utskjutande klippa för ett överhäng eller på engelska overhang. I samband med detta skaffade jag en emailadress som jag kallade overhang och sedan dess har det hängt med. Klättrar fortfrande men mycket sporadiskt då jag har fått familj och barn. Nu blir det mer tid till hifi och liknade. Jag heter Patrik och har sedan ca ett år tillbaka börjat lägga med detta i mina inlägg för att avanonymisera mig lite.

/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/09/15 :  12:29:19  Show Profile Send FBK a Private Message


Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2006/09/15 12:29:35
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2006/09/15 :  12:29:37  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Kallar mig Cyrus eftersom jag har cyrus i racket och tyckte att namnet passade bra på ett hififorum. Dessutom var det ledigt
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/09/15 :  12:35:14  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Mycket enkelt kallas för Tobbe o heter Lindwall i efternamn => Tobbe_L

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/09/15 :  12:40:58  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Fick för mig att det fanns en gammal sån här tråd.
Ska plocka fram min förklaring , fast jag flyttar denna till Off Topics.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/09/15 :  12:45:32  Show Profile Send ohmega a Private Message
"ohmega"...jaaa...alltså "omega" är ju den bokstav i det grekiska alfabetet som används för att beteckna enheten "ohm"...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/09/15 :  12:48:38  Show Profile Send OcA a Private Message
Kallas Oca (uttalas Åcka) som smeknamn så det blev det på forumet...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/15 :  12:49:58  Show Profile Send f95toli a Private Message
f95toli var mitt användarnamn/e-mail address på UNIX systemet när jag pluggade och jag började då använda det på div. forum eftersom det var lätt att komma ihåg, var unikt och mina kompisar kände igen det. Sedan dess har det hängt med.
(Jag heter för övrigt Tobias och mitt efternamn börjar på Li, började plugga 1995 och läste F, därav det kryptiska användarnamnet)
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/09/15 :  12:51:58  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Mja, det är ju ganska uppenbart att mitt kommer från efternamnet Stenlund. Anledningen till liten bokstav samt z är att det är lite mer unikt, dvs det är inte 20 andra som har samma, samtidigt som det har anknytning till verkligheten. Liten bokstav är praktiskt helt enkelt så man slipper problem med saker som är känsliga för stor/lite bokstav.
Har dessutom haft samma sedan urminnes tider och det blir jobbigt att byta...

ohmega:
Måste bero på att du är motståndare till allt då?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/09/15 :  12:56:54  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Enligt f95toli´s modell borde jag hetat di0bope som jag gjorde på chalmers.

Istället blev det boergars som är en av alla de intressanta stavningar på mitt efternamn (Börjars) som dykt upp i posten under åren.
Andra exempel är Börges, Börjers, Börjas (klart vanligast), Börjes, Björdis och sist, men absolut inte kortast, Börjasewic (hur de nog fick till det?).

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/09/15 :  12:57:43  Show Profile Send ohmega a Private Message
ztenlund: Det är inget jag kommer att erkänna utan......vidare

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/09/15 :  12:58:16  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Mitt nick har varit JonasP här men lite av varje på andra forum (p.g.a. JonasP nästan alltid är uppdaget) så jag tog en uppsamlare för ett par år sedan och syncade nicken mellan alla forum till ett och samma som det domännamn jag äger, vilket är Euphonic.se

Euphonic kommer som förmodligen redan bekant från grekiskans euphonia och betyder kort och gott (men lite förenklat) välljud, något som lämpligt beskriver vad vi strävar efter med en sån hobby som hifi

Känner mig väldigt nöjd med nicket.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/09/15 :  13:05:43  Show Profile Send Blue a Private Message
Tycker att blå är en fin färg.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/09/15 :  13:12:03  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Jag kallade mig för Wolfgang ... eftersom jag heter det! Men PAC tyckte att jag skulle ha min firma i "nikket" så därför blev de som de blev !!

//Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/09/15 :  13:22:23  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Mina föräldrar hittade på mitt, vet inte var de fick det i från, förutom efternamnet.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/09/15 :  13:27:54  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Storasyster heter Annie efter filmen, och mamman heter Anne-Marie.
Eftersom fadern heter Runo fick jag förstås lov att heta Ronnie.

Vetekatten om Ronnie Petterson hade ett finger med i inspirationsspelet också kanske.
Själv brukar jag vara ganska orolig när jag kör bil. Det borde han kanske också ha varit!

Krama varann i trafiken!

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/09/15 :  13:29:19  Show Profile Send U1 a Private Message
Om man läser U1 på engelska blir det (nästan) Johan vilket jag heter
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/09/15 :  13:36:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Pac, har en lång historia bakom sig. En gång i tiden dök det upp när vi var några kompisar som drömde om framtiden. Jag var väldigt influerad av min far som var revisor för en konsultfirma. Farsan tyckte att en konsultfirma vora något för mig att prova på tekniker som jag är. Jag tände på idén och började spåna namn.

Namnet på firman skulle varit Per Adelsson Consulting... Japp, det blir Pac det och på den vägen är det.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2006/09/15 :  13:36:23  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Oj, det här blir en lång historia!

Unholyrishna består ju av två olika delar, tänkte börja med den senare. Rishna är namnet som jag och min bror använder om en enkel maträtt som passar perfekt när man är student. Det är en pastasås som består av bacon, svamp, lök och krossade tomater samt kryddor. Namnet rishna kommer från en oerhört ful sångerska i Jabbas palats i gamla Starwars episod 6. Det låter vid ett tillfälle som om hon sjunger "rishna" Och ja. Hur detta sen överfördes till maträtten får jag fråga min bror om

Hursomhelst så tog brorsan nicket Rishna här på forumet och jag tog Unholyrishna
"Unholy" tror jag kom ifrån något som hade med min musiksmak att göra vid det aktuella tilfället.
Såja, då var ju ett av forumets knasigaste namn förklarat!

MvH / Martin


Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/09/15 :  13:49:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Efter en SommarlovsTv-serie,
"1997 Salve Nutidskillen Nils hamnar mitt i medeltiden. Året är 1397, det år då Kalmarunionen bildas. Medverkande: Anna Rydgren, Henrik Ståhl, Niclas Fransson och Albin Holmberg."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Salve

Enligt Cavalin's Latinsk Skollexikon, (andra tryckningen 1913) - betyder Salve : "Väl" med den vidare betydelsen - "Allt väl" eller "Hur står det till" -- Så visst kan man tänka sig att det motsvarar "Hej" eller "Hej, hur är det" -- "Hej" lär för övrigt ha sin rot under vikingatiden (Den sena Järnåldern för oss dom läst Arkeologi), ordet grävdes upp under det sena 1800-talets strävanden mot en tydligare "Svensk" identitet. -- Det är förövrigt helt troligt att "Salve" användes som hälsningsfras i Sverige under medeltiden, inte minst för att Latinet var "standardspråk" hos kyrkan och makten fram till Gustav Wasa reformerade oss till protestantismen, dvs början av 1500-tallet.
(Av: Plundin)

Zätat kom när salve.com var upptagen, samt att det var FÖR många "S"-nick i ett FPS-spel på nätet, i vårt team.

Svårare än så var det inte

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/09/15 :  14:18:07  Show Profile Send Roq a Private Message
Boergars: Haha, klart roligaste förklaringen hittils
"Börjasewic"

Mitt är inte så spännande: I flygvapnet (under lumpen) så var det min förkortning - som bygger på efternamnet.
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/09/15 :  14:26:11  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Hade det på min studentoverall, det är i sin taget från en t-shirt som jag såg i en affär som det stod "Jesus built my HotRod", med en stor BigBlock-cheva motor på.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se

Edited by - Vee-Eight on 2006/09/15 14:26:33
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/09/15 :  14:29:40  Show Profile Send jonasz a Private Message
Vee-Eight, borde du inte kalla dig Vee-Four?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000