Author |
Topic |
|
Io
Member
473 Posts |
Posted - 2006/09/13 : 17:27:24
|
Hej
Jag ramlade över en http://www.monstercable.com/power/productPagePower.asp?pin=1901
Jag har inget jordat uttag i mitt vardagsrum, och jag bor några trappor upp i en lägenhet. Och jag vill testa prylen.
Vad göra?
Jag har vattenelement. Är det OK att dra en jordtåt dit eller är det som att köra motorcykel med en integralhjälm bak och fram? (Det KANSKE går bra... men det är inte troligt...)
Jag är inte heller så sugen på att dra lång kabel till köket.
Ringa elektrikern? Hmmm. Är det vits att att jordade eluttag i vardagsrummet?
Tips mottages gärna!
/Olle
|
- Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2
- Pioneer 668, PC, Chord Qutest
- Bladelius Saga MkII
- Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode
- Tannoy Arden
- Supra Sword & LoRad
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2006/09/13 : 17:31:05
|
Varför ska du jorda? Testa produkten som du ska använda den, i ett ojordat uttag. Hur ska du annars kunna utröna om den gör någon skillnad hos dig... |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2006/09/13 : 17:35:28
|
Att dra skyddsjorden till ett vattenelement eller motsvarande är INTE lämpligt! |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2006/09/14 : 09:22:11
|
Det där ser ute som ett sådant nätfilter som de hade på Supra när jag var och talade med dem. De enda som kunde sälja någon på mässan var hembiobutiken.com som inte visste vad det var de sålde. Jag har ett kraftfullare här hemma men tanken var att om de hade något blixtskydd så skulle jag kunna ha båda. Men jag satte in blixtskydd på båda uttagen i går från en annan tillverkare.
Men om du skall ha ett nätfilter så skall det vara jordade uttag som används. Annars så är vitsen borta som jag ser det.Mvh Kristofer |
Edited by - whiskyman on 2006/09/14 18:35:49 |
|
|
guldfisk
Semesterfirare
899 Posts |
Posted - 2006/09/14 : 12:37:31
|
Att koppla jord till elementet kan leda till att du avlivar dig själv, dina inneboende eller en granne. Mycket olämplig idé.
Annars: Jag har ganska länge funderat över vilka av funktionerna på en sådan list som kräver jordning. |
...perspektiv... . |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2006/09/14 : 18:37:18
|
Men instämmer med guldfisk att det inte är att rekommendera att dra jord så som du beskriver.Mvh Kristofer |
Edited by - whiskyman on 2006/09/14 18:37:40 |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2006/09/14 : 23:36:25
|
Många nätfilter leder bort "skräpet" på nätet till jord. Får filtret ingen anslutning till jord gör det nästan ingen verkan. Jag har testat flera fädigbyggda filter och byggt egna. Det är några år sedan jag testade några nya nätfilter, så jag vet inte om det finns några nya påhitt som gör nytta ojordade, men traditionella filter konstruerade enligt klassisk fysik och ellära skall vara jordade. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
guldfisk
Semesterfirare
899 Posts |
Posted - 2006/09/15 : 10:37:49
|
Funktioner som överspänningsskydd, säkringar, alarm och liknande då? |
...perspektiv... . |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2006/09/15 : 10:46:14
|
Om du kommer fram till att du tänker byta vägguttaget till jordat då ska du tänka på att du måste byta till jordat i alla uttag i rummet, inkl. takuttag. Iallafall om du tänker följa regler och lagar. Men det där kan väl elektrikern, om du anlitar en sådan.
//ML |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2006/09/15 : 10:56:22
|
Jag kan också svara på din sista fråga, ja det är vits att ha jordade uttag i vardagsrummet. Inte bara för att nätfilter ska fungera bättre, även av säkerhetsskäl. Det är inte _bara_ för att jävlas som normerna som gällt sen nån gång på 90-talet säger att det måste vara jordat i alla uttag vid nybyggnation samt vid större renovering.
Jordat = bra. Jordfelsbrytare = bra. petskydd = bra.
För övrigt, hur gammalt elsystem är det där du bor? Om det är en 30-40 år eller mer kan det vara läge att fundera på att byta allt. Men visst, det är en ekonomisk fråga.
Är det hyresrätt, bestämmer man ju inte över det själv, och ska väl egentligen inte ordna det själv heller. Är det bostadsrätt så tror jag att det egentligen hör till föreningens ansvar, så är det gamla installationer i huset kan man kanske ta upp det vid föreningsmöte. Är det ditt egnahem (villa) så är det husägarens ansvar, t.ex. kan försäkringsbolag bli njugga om dom kommer på att det var väldigt gammal och/eller dåligt skött installation.
puhhh, det här inlägget blev längre än jag tänkt, av bara farten ;-)
//ML |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2006/09/15 : 10:58:26
|
Och nu kom jag på en sak till ... =D
Om du endast vill testa filtret, varför inte dra en förlängningssladd från ett lämpligt placerat jordat uttag. |
|
|
Io
Member
473 Posts |
Posted - 2006/09/15 : 13:04:53
|
Tack för alla svar.
Du har helt rätt Bubben... Eftersom jag inledningsvis bara vill testa filtret så kan jag ju bara dra en kabel från t ex köket till vardagsrummet. Och om det visar sig vara en UPPLEVELSE så får jag hitta på ngn annan lösning.
Jag bor i en BRF, elledningarna är från 49 och kommer att bytas i samband med stamrenoveringen. Och den hoppas jag dröjjer...
OK. Med handen på Sterephile, så lovar jag att inte göra ngn temporär jordning i elementet.
Tack
/Olle |
- Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2
- Pioneer 668, PC, Chord Qutest
- Bladelius Saga MkII
- Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode
- Tannoy Arden
- Supra Sword & LoRad
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/09/15 : 13:26:59
|
Lennartj: Det är inte självklart att man behöver jord för att ett filter ska fungera. I princip räcker det ju med att man har en frekvensberoende impedans, man kan ju som bekant exempelvis montera en kondensator mellan två ledare så kortsluter man högfrekventa signaler medan lågfrekventa signaler ignorerar kondensatorn (lite förenklat). Det är ju så ett högtalarfilter fungerar. Jag både bygger och använder en hel del olika filter på jobbet och det är inte alltid som de behöver jordas (och när de gör det så är det inte alltid jord är ihopkopplad till nätjord).
Det mest "extrema" exemplet är kopparpulverfilter som är gjorda så att man helt enkelt får stora förluster vid höga frekvenser. Ett kopparpulverfilter innehåller inga vanliga komponenter utan består av en ledare som rullats till en spiral som sedan stoppats i ett rör som fylls med kopparpulver. Pga designen så omvandlas "skräpet" till värme, ingen kontakt till jord behövs. |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2006/09/15 : 20:28:24
|
f95toli, jag håller med. Det var därför jag skrev 'många' och inte 'alla' nätfilter i mitt förra inlägg. Dessutom kan ju ett ojordat filter bara hantera störningar som kommer som en skillnadssignal mellan fas och nolla.
Io, du bor i lägenhet, då kanske du använder centralantenn/kabel till en tv, video eller FM-tuner som är ansluten till din anläggning. I så fall blir anläggningen jordad den vägen, om du inte gjort egna åtgärder med isolationstransformator på antennsladden (kan även lösa brumproblem i en hembioanläggning). Då är störningar som kommer in på både fas och nolla ett problem att räkna med som ett ojordat filter inte kan hantera, även för apparater som inte har jordad stickkontakt.
Detta är denna situation jag har mest erfarenhet av från flera bostäder, och jag upprepar - ett jordat nätfilter gör mycket större nytta än ett ojordat i dessa fall. När jag bodde i hyresrätt gjorde jag som föreslagits tidigare, drog en förlängningskabel från ett jordat uttag i köket. Jag har senare erfarit att elsäkerhetsgubbar säger ajabaja, det är nästan lika illa som att jorda i elementet, men det har jag inte brytt mig om. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
|
Topic |
|