HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Apropå slag under bältet.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/09/13 :  11:28:00  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Det kanske är dags att ansöka efter några dedicerade "ordningsmoderatorer", individer som ändå sitter och F5:ar forumet dagarna i ända!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2006/09/13 :  11:32:09  Show Profile Send Merry a Private Message
Ja , eller ödmjuka,trevliga,vänliga och openminded medlemmar
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2006/09/13 :  11:32:47  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jag tycker inte alls om att klaga på hur ni moderatorer sköter er för ni gör ett hästjobb men det är så att i en tidigare liknande tråd så var PAC väldigt tydlig med att han inte vill ha debatt här och jag reagerade mot det då också. Jag vill än en gång poängtera att jag förstår hans hållning pga bråk mm historiskt på detta fora även om jag inte håller med om att inte tillåta debatt i sak.

Summa summarum: Jag tycker alltså inte att moderatörerna gör ett dåligt jobb men jag håller inte med om att debatt inte skall tillåtas. Däremot måste vi som gör inlägg ta ett större ansvar för vad och hur vi skriver. Själv skulle jag inte komma på tanken att skriva under fingerat namn. Ett förlsag: Alla måste ställa upp med sina riktiga namn och all debatt tillåts..

"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2006/09/13 11:33:54
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/09/13 :  11:37:26  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Jag tycker att "våra" moderatorer gör ett kanonjobb!! Skulle inte vilja byta!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2006/09/13 :  12:00:58  Show Profile Send olof a Private Message
Jag tycker nog Dan har en poängen i det här med att det blir inte så mycket debatt på hififorum. Det är lite tråkigt faktiskt, fikastämning i all ära men ska alla bara sitta och vara positiva och hålla med får man inte ut så mycket. Konfrontation kan vara nyttigt. Samtidigt kräver det jag indirekt föreslår mycket mer utav oss medlemmar. Mitt eget förslag att vi alla skriver under våra posts med namn och kanske även har med en bild på oss själva. På det viset försvinner anonymiteten och alla kan vara sig själva. När ingen vet vem man är är det mycket lättare att dra saker till sin spets eftersom man inte direkt behöver stå för konsekvenserna. Är man mer "offentlig" så tror jag att man tänker efter en gång till.

edit: Dan kom med samma idé om namn som jag gjorde ser jag. Jaja då är vi ju två om det

Edited by - olof on 2006/09/13 12:03:17
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2006/09/13 :  12:21:29  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Efter att ha följt denna, till slut, hetsiga debatt kan jag bara understryka det jag har känt ända sedan min första vecka på detta forum. Tyvärr finns det en form av elitism insprängd här. Det handlar om att vissa åsikter ska väga tyngre än andras och vad det beror på har jag faktiskt ingen aning om. Observera att jag totalvägrar att peka finger mot någon/några enskilda personer, detta problem finns inte bara i denna senaste debatt utan har lyst igenom kraftigt även i andra trådar tidigare.

Det som nu till slut fick denna bägare att rinna över var väl helt enkelt att trådskaparen vågade skriva något rejält negativt om utrustning som det är extremt politiskt korrekt att hylla undantagslöst. Ve den som skriver något negativt. Visst; tråden initierades med en något provokativ underton, men det sakliga innehållet finns ingen anledning att ifrågasätta på det bitvis otrevliga sätt som skedde.

Vad ligger då till grund för detta problem? Svårt att sätta fingret på. Det handlar knappast om att några personer här har professionell anknytning till branschen. Tror inte att det är ekonomisk vinning som ligger till grund för att undantagslöst försvara en tillverkare. Jag tror helt enkelt att man kan göra en jämförelse till idrottens värld där man älskar och "försvarar" sitt favoritlag på samma sätt som man älskar och försvarar den tillverkare som det gäller i detta fall.

I HiFi-debatter finns extremt litet utrymme för konkreta argument eftersom förutsättningar och preferenser skiljer sig oerhört mellan olika entusiaster. Nej, det handlar till mycket stor del om känslomässiga argument som inte går att konkretisera, eftersom påståendet inte går att tekniskt bevisa. Det är tråkigt att denna åsiktsfrihet stundtals indirekt ifrågasätts på detta forum...
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/09/13 :  12:35:36  Show Profile Send Stickan a Private Message
Morgans tråd om "Swedish Statement" var visserligen lite tillspetsad på slutet, men att komma med personangrepp p.g.a detta är i mina ögon väldigt korkat.

Att få skriva kritiskt och med lite sarkasm, är något som borde
vara en självklarhet.
Allt i Hifi-världen är ju inte bra bara för att man vill att så skall vara fallet.

Naturligtvis bör det som skrivs här vara någorlunda balanserat, man
bör ju inte hänga ut enskilda individer eller gå till hätska angrepp osv.

Ödmjukhet och respekt är två begrepp som vi alla borde eftersträva.

Edit:glömde ett ord.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.

Edited by - Stickan on 2006/09/13 12:38:48
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/09/13 :  13:03:35  Show Profile Send mayro a Private Message


Dan Brickman

Du tog upp en sak som jag vill endast skapa liiiite nyansering kring eftersom detta ofta skrivs både "här o där"..

quote:
medans andra fått respass för alltid


Om jag går till dom jag sett som fått sk "respass för alltid" så har väl det ofta (säger inte alltid!) ändå kanske berott på egna fortsatta "misstag".. DVS att man startar med massa inlägg av "låg nivå" på andra fora om detta fora samt direkt riktat MOT enskilda moderatorer eller forumsledande person/personer..... Tror inte jag behöver utveckla detta mer. Dom flesta vet nog vad jag menar...

I denna tråkiga situation förstår i alla fall jag att forumledningen inte ser möjlighter till fortsatt deltagande nödvändigt eftersom man själv ju tydligt visar att man inte trivs på forumet där man fått lite vila ifrån..

Jag vill absolut INTE delta direkt i denna tråden eller liknande egentligen.

Men ändå vill jag bara tillföra detta så man inte enbart tror eller skriver att detta sker som en "utväljande metod"..

Där måste jag ändå "försvara" ledningen här aldeles oavsett vad jag annars anser om att stänga av pga man "debaterar" en aning..

Men detta är allt jag vill försöka sätta lite ljus på eftersom detta relativt ofta tas upp såsom en speciell "särbehandling" av enbart "vissa"..

I mina ögon är forumledningens då avstängande på längre tid enbart rätt självklart resultat. Man är ju faktiskt tro det eller ej medlem här helt frivilligt.

Men som sagt. Att jag ens skriver detta inlägg beror på att detta är i mina ögon viktigt att tillföra diskutionerna runt om dessa avstängningar som relativt ofta kommer fram som argument här o där..

Det finns oftast som jag sett i alla fall underliggande skäl. Dom bör faktiskt inte glömmas bort om man skall ha en diskution som är rättvis ÄVEN mot forumsledningen här...


Ha nu en fin dag. Och hoppas hifin samt allt roligt runt om denna goa hobby snart kan bli samtalsämnet i stället för dessa lite trista med ev ibland ev nödvändiga vetilerande debatter..

MVH
Tobbe.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/09/13 :  13:22:01  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Morgans tråd om "Swedish Statement" var visserligen lite tillspetsad på slutet, men att komma med personangrepp p.g.a detta är i mina ögon väldigt korkat
Lite tillspetsad på slutet Om han inte hade skrivit det som stog på slutet, så hade jag inte höjt så mycket på ögonbrynen, men med det sista så syntes det tydligt vad han vara ute efter.....
Dan pekar tydligt på det som jag tycker är ett problem, Dvs detta:
quote:
Att vi troligen har olika tycke och smak om hur en anläggning skall förmedla musiken är det många som glömmer eller inte vill förstå. Självklart så finns det ju en sk återgivningssanning som säkerligen går att mäta fram men tänk om jag inte tycker att det låter bra i alla fall, i mitt huvud och med mina öron??
quote:
Eller tänk om jag inte hör skillnad på kablar för 10kr metern och 10000kr metern?? Har jag fullständigt fel då?? är min hjärna felprogrammerad?? Beror det antagligen på att jag nog kanske är alkis??
Mycket av problemen som uppstår här beror på detta.
Tänk på att Musik återgivning är en högst personlig sak.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/09/13 :  13:46:48  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Det gäller att se det större problemet här. Problemet är inte Morgan och hans "eventuellt provokativa" trådskapande inlägg utan det ligger i hur alla här valde att hantera saken.

Vi kan peka finger på Morgan och säga, ja han kom ju och släppte en "bomb". Kanske är det så, kanske inte. Det sista i hans inlägg kan lika gärna bara påvisa att han var medveten om att det var en kontroversiell uppfattning som strider mot vad man kanske förväntas tycka när det handlar om anläggningar i de här löjliga prisklasserna. Eller så kanske det faktiskt var rent provokation. I slutänden spelar det ingen roll, morgan var inte med på vidare diskussioner utan det var övriga deltagande forummedlemmar som gjorde det till vad det är.

Vi väljer själva hur vi ska agera.

Edit: Med andra ord, problemet återfinns i andra trådar och kommer att återkomma tills dess att man får bukt på orsaken - antingen folket eller snabbare men lättare ingrepp från moderatorerna

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/09/13 13:54:27
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2006/09/13 :  13:57:31  Show Profile Send joakim99 a Private Message
EuphoniC: Fel. Problemet är inte hur alla valde att hantera saken. Problemet är hur vissa valde att hantera saken.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/09/13 :  14:00:51  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Ordmärkare Naturligtvis menade jag alla inblandade!

Edit: Äh, det där kan ju också feltolkas. VISSA

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/09/13 14:01:52
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/09/13 :  14:06:50  Show Profile Send Ayn a Private Message
Man kan fråga sig om det hade blivit samma storm i den ursprungliga tråden om den hade handlat om en provlyssning av Kina-hifi istället?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/09/13 :  14:08:56  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Alla ämnen som för många har hög nivå av prestige bör kunna vara kandidater, Kina-hifi känns inte som en solklar kandidat

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/09/13 :  14:08:56  Show Profile Send svejk a Private Message
Ett forum är ett offentligt rum. I ett offentligt rum kan jag inte vara lika rakt på sak som när jag diskuterar/umgås privat.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/09/13 :  14:13:43  Show Profile Send Stickan a Private Message
FBK:Vad menar du egentligen?

Spelar det nån roll vad Morgan var ute efter?
Menar du att han gjorde fel som kritiserade nånting?...är det så förstår du verkligen inte vad respekt och ödmjukhet är för någonting.

Måste de som kritiserar vara ute efter någonting?
Vill man skapa lite debatt är det väl bara bra, får man inte debattera alls på forumet är det väl inte lönt att ens ha en åsikt?

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/09/13 :  14:18:24  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Ett forum är ett offentligt rum. I ett offentligt rum kan jag inte vara lika rakt på sak som när jag diskuterar/umgås privat.
Problemet är bara att många är mer rakt på sak på forumen än vad de någonsin skulle våga/vara privata, då det är lätt att häva ur sig vad som helst bakom en skärm.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/09/13 :  14:26:25  Show Profile Send Stickan a Private Message
Vissa medlemmar hävde ur sig lite vad som helst emot Morgan, saker som definitivt inte har på forumet att göra.

Morgan däremot uttryckte en åsikt, svårare än så är det inte.
Här råder väl åsiktsfrihet, eller?

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/09/13 :  14:35:43  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Visst är det så att det är allt för enkelt att vara den men egentligen inte är när man sitter bakom skärmen. Jag törs nästan lova att alla de hemskaste forummedlemmarna inte alls beter sig på det sättet när man kommer öga mot öga med dem.

Men det är inte enbart nackdelar, blyghet kan man lätt överkomma via nätet och det är ju bra! Arrogans och brist på respekt är ju däremot inte så trevligt

Om man är av den arten att man beter sig och bemöter andra annorlunda på nätet och i verkligheten så tycker jag att det är dags att man tar sig en funderare

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/09/13 14:36:37
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2006/09/13 :  14:40:00  Show Profile Send Merry a Private Message
vart tog han vägen morgan då?

x2000 skrev:… mmm när extremt dyr hifi låter mindre bra är det nästan alltid fel på rummet
När billig hifi låter dåligt är det oftast fel på elektroniken eller högtalarna
eller…?
om ovanstående gäller Swedish Statement har jag ingen aning om eftersom jag inte hört den riggen
så sant så sant.

Edited by - Merry on 2006/09/13 14:42:16
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2006/09/13 :  14:45:49  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Det finns säkert en och annan som har förtjänat att få livstids avstängning men jag tog faktiskt så illa vid mig av vissa inlägg i "statement"-tråden att jag nog tyckte att dessa inlägg borde rendera samma straff. Vi får väl se hur det blir med det, det är ju upp till herrar moderatorer på detta forum.

Det som kanske har något gott med sig, i alla fall en tid är att klimatet efter sådana här "bråk" brukar bli bättre en tid. Tyvärr alltför kort. Det är synd för jag gillar verkligen att debattera/diskutera hifi och tycker bara att det är intressant när någon har en annan uppfattning. På så sätt känner jag att jag lär mig mer om vår trots allt trevliga hobby

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/09/13 :  14:49:26  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
FBK:Vad menar du egentligen?

Spelar det nån roll vad Morgan var ute efter?
Menar du att han gjorde fel som kritiserade nånting?...är det så förstår du verkligen inte vad respekt och ödmjukhet är för någonting.

Måste de som kritiserar vara ute efter någonting?
Vill man skapa lite debatt är det väl bara bra, får man inte debattera alls på forumet är det väl inte lönt att ens ha en åsikt?

Visst gör de det. Nej han gjorde inte fel i sak med att han kritiserade någonting, men på det sättet så ser jag det inte som någonting annat än en brandfackla och då menar jag det sista som han skrev i recensionen. Om man baraläser på detta forum så ser man kanske inte allt. Olika personer skriver/beter sig helt olika beroende på vilket fora de skriver på, samtidigt som det finns de som skriver på exakt samma sätt på alla forum.
quote:
Måste de som kritiserar vara ute efter någonting

Svar nej, oftast inte. men i detta fall så tror jag att det fanns en klar tanke med recensionen, dvs att starta en brandfackla och häckla lite. Och det baserar jag på vad jag har läst på andra forumet. Själv så har jag beslutat att sluta skriva där nu, för jag har blivit påhoppad ett antal gånger utan den minsta reaktion ifrån moderatorerna där, tycker man inte som majoriteten där, så dra eller så blir man helt enkelt utmobbad som jag även har sett några råka ut för. Så i mina ögon så är Hififorum ett betydligt bättre forum där man respekterar andras åsikter på ett mycket mer ödmjuk sätt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/09/13 :  14:49:51  Show Profile Send Stickan a Private Message
Väl talat Dan Brickman!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/09/13 :  14:52:33  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
vart tog han vägen morgan då

Kan man fråga sig, varför skriva en sådan recension med de valda slutorden och sedan dunsta?
Nu får ni diskutera vidare utan mig, jobbet kallar

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2006/09/13 14:54:25
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2006/09/13 :  15:02:58  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Jag vet inte varför det blir så här på svenska hififorum. Jag deltar i diskussionerna på en mängd utländska forum och har också varit moderator på ett par av dem. Inte på något av dessa forum har jag stött på den "gnabbighet" som finns på de svenska forumen. Naturligtvis förekommer det lite tjabb, men i liten utsträckning och det går i stort sett aldrig så långt som det gjorde i ex. tråden som det länkas till ovan.

Är det så att svenskar tar sina köp mer personligt och att vi samtidigt inte kan acceptera att vår smak inte är en universell lag. Att deltagare "angriper" den som uttrycker en åsikt gör ju att hela idén med att fritt utbyta erfarenheter, tips och upplevelser går förlorad.

En möjlig skillnad mellan de svenska forumen och många utländska är att en mängd tillverkare och andra branschaktiva är aktiva på forumen. Det förekommer naturligtvis även utomlands, men då kanske i samma utsträckning. Åtminstone inte procentuellt. Vidare brukar många moderater, däribland jag själv, vara mycket strikta och inte låta tillverkare, eller andra med nära relation till tillverkarna, uttala sig i trådar som handlar om deras produkter, mer än vid direkta förfrågningar.

Jag vill inte uttala mig om hur moderatorerna på detta forum skall sköta sig, då jag i de allra flesta fall tycker att de gör ett ypperligt jobb, utan konstaterar endast att något är fel på svenska hififorum. Ni som klagar på moderatorerna bör fundera på hur mycket tid som läggs ner ideellt för att driva en site av denna storlek.

Moderator på http://www.vinylengine.com/

Edited by - Pipes on 2006/09/13 15:03:31
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000