HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lådberäknings hjälp. Graf förklaring.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/09/12 :  15:45:55  Show Profile Send matsj a Private Message
Jag sitter o simulerar mina Jbl 2226h 15" i olika lådor för att se vilka som är "bäst" till mig, men jag blir inte riktigt klok på detta.

Jag har idag slutna lådor på 140 liter till varje element. Men jbl rekomenderar basreflex lådor till detta element.

Deras egna låda för 2 element heter 4648-A är på 225 liter och är portad till 40hz. Men jag tycker att den dalar tidigt neråt, ändrar jag portningen till 50hz blir kurvan rak men går ej så lågt.

Programmet är winisd.

Hur räknar man med rumskorr ?
Hur tyder man de andra kurvorna ?

Är tacksam om någon kan hjälpa mig.

mats

1W=115db.

Edited by - matsj on 2006/09/13 20:49:54

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2006/09/12 :  15:53:21  Show Profile Send Guru a Private Message
quote:
Hur räknar man med rumskorr ?
Hur tyder man de andra kurvorna ?


Är också lite nyfiken på detta..en tolka kurvor kurs vore trevligt :)

matsj: släng upp några grafer så vi har nått o kika på.

Edited by - Guru on 2006/09/12 16:00:27
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/09/12 :  21:12:08  Show Profile Send matsj a Private Message
Jag måste erkänna att jag inte kan lägga upp några grafer .
Är inte så duktig på datorer . Inte på att räkna på lådor heller, då jag inte förstår alla kurvor som man får fram. Frekvens kurvan förstår jag.

Någon här måste kunna förklara lite.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/09/12 :  21:38:10  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
Jag måste erkänna att jag inte kan lägga upp några grafer .
Är inte så duktig på datorer


Inte jag heller...fast så här kan man göra:

1. maximera fönstret för graferna

2. Tryck på knappen "PrtScn" (= Print screen)

3. Starta upp programmmet "Paint" - tryck "ctrl" + "V" . Spara bilden.

4. Överst i "Paint" så kan du se en menyrad: Välj "BILD" och sen "storlek/snedställ" - för att där anpassa bildens sorlek

5. Lägg in bilden på knaak

Fråga bara på om du är osäker..




Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2006/09/12 :  21:41:55  Show Profile Send Guru a Private Message
Oki..här kommer simuleringar på jbl 2226h i 225liter 40Hz..






Edited by - Guru on 2006/09/12 21:43:24
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2006/09/12 :  21:47:22  Show Profile Send Guru a Private Message
Kör du winisd kan du högerklicka på grafen och välja "export picture to" välj sen fil och spara, tyvärr kan man bara spara i bmp format.

Edit: Här finner du info hur man postar bilden på forumet http://www.hififorum.nu/artiklar/knaakdownload/knaak.htm

Edited by - Guru on 2006/09/12 21:48:46
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/09/13 :  06:51:28  Show Profile Send matsj a Private Message
Tack guru. Skall försöka lära mig detta.

Som graferna visa dalar kurvan ganska tidigt. Men vad gör rumskorr ?
Ändrar jag portningen till 50hz blir kurvan rak, vad är rätt ?
De andra 2 kurvorna, vad är idealet ? vad bör man sikta på ?

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2006/09/13 :  09:18:19  Show Profile Send kyan a Private Message
Den där lilla puckeln är nog inget att oroa sig för, ser bara ut att vara 2dB eller så som skiljer. Det är nog väldigt svårt att höra vid de frekvenserna. Alltså skulle jag köra på 40hz.

Vet inte hur mycket men du kommer få högre verkningsgrad vid de lägre frekvenserna. Sen blir ju frekvensgång mer gungig i ett rum också...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/09/13 :  09:52:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag skulle nog prova med att stämma av port/låda lite lägre. Jag antar att du vill ha dessa som subbar och inte middar?!? Det gör inget om de faller mer men flackare. Fallet tar rumsstödet hand om alldeles finfint.


En billig simulering med ljudias lilla grejsimojs. Bara för att visa...

(när du tröttnat på dessa element är det bara att skicka dem till mig!)

Edited by - Circlomanen on 2006/09/13 09:53:37
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2006/09/13 :  10:43:12  Show Profile Send Guru a Private Message
Hur ser man vad ett element tål vid viss frekvens och inmatad effekt ?
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/09/13 :  11:27:28  Show Profile Send matsj a Private Message
Det är midbasar cirklomanen ,de skall spela från 600hz o neråt så långt det går. 60-600hz verkar inte vara något problem men 40hz med rak kurva verkar svårare.
Jag skiljer aldrig mig ifrån dem circlo.
Men med rumskorr får man kanske rak kurva ändå ?

Men vad visar tids kurvan ? och fas kurvan ?

Tack för input.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2006/09/13 :  12:55:27  Show Profile Send Guru a Private Message
Edit

Edited by - Guru on 2006/09/13 12:56:10
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/09/13 :  13:31:10  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Tycker du ska ta en titt på denna lilla skapelse

http://www.speakerbuilding.com/content/1014/index.php


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/09/13 :  14:37:46  Show Profile Send matsj a Private Message
Tobbe L: Jag skall INTE ha en sub Det är midbas 40-600hz jag är ute efter.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/09/13 :  14:47:35  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Aaaa man kanske skulle ta o läsa lite noggranare

Men som sagt jag tror inte att du behöver ora dig för att frekvensgången har en liten nergång o toppen vid 40 Hz.
När du väl spelar dem i ditt rum så kommer ändå inte frekvenskurvan se ut så där

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2006/09/13 14:50:02
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/09/14 :  07:18:02  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Det är midbasar cirklomanen ,de skall spela från 600hz o neråt så långt det går. 60-600hz verkar inte vara något problem


vaför krångla med basreflex och dess fasvridningar mm krångel när du bara skall plocka midbas ur dem?
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2006/09/14 :  08:11:44  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Guru,

det man kan se i dina grafer är följande: Grupplöptiden är lite väl hög. Man brukar rekommendera att den skall vara under 10ms. Nånstans där går gränsen för vad som är hörbart. I ditt fall är den som mest 22ms, det kommer du definitivt att märka, det kommer förmodligen låta "släpigt".

Annars så är lådan 3dB ner vid ca 38Hz, och det är ju ganska rimligt för ett hemma-rum. Rumskorrigeringen är inget annat än att man kan simulera vad som hände rom man har olika stort rum. Små rum förstärker basen mer, stora mindre. Denna funktion finns i en del program, och för mig som beräknar lådor i princip dagligen för bil-bruk är det en ganska användbar grej, men man får allt lov att ta det med en nypa salt. Alla rum har sina egenheter som påverkar ljudet i olika grad och på olika sätt.

I ditt fall med den där lådan så om du vill ha den som sub så skulle jag nog öka lådvolymen samt stämma av den lägre. Men, det är i detta läge endast en gissning, jag skull esjälv behöva ta upp den i mitt program och simulera.

Jag använder själv LSP Cad, vilket är lite kraftfullare, men har även "lekt runt" med WinISD en hel del.

EDIT: Nu ser jag att det är "midbas" som eftersöks, och då passar nog den där lådan inget vidare.

mvh Jonas

Edited by - jonash on 2006/09/14 08:26:17
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/09/14 :  08:54:32  Show Profile Send matsj a Private Message
Jonash: Vad skulle du rekomendera för låda istället ?
Jag kör 140 liter slutet idag. Och bara midbas 40-600hz.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/09/14 :  08:57:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Sluten eller ett horn?

(bara min lilla ide i det hela..)
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2006/09/14 :  10:02:08  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Som av en händelse råkade jag ha ditt element i min databas till LSPCad som är det program jag använder.

Det du har idag rullar av ganska tidigt, output vid 50Hz 8dB ner jfrt med 200Hz t.ex. Förmodligen upplever du att det är för lite output under 100Hz är min gissning, men att det som är är ganska bra kvalitet på (dvs, mängden är för liten). Du har en extremt överdämpad konstruktion (Qtc är nånstans under 0.5..) vilket i sig inte är fel, men tillsammans med så tidig avrullning blir det brist på amplitud..

Om du är villig att ta upp hål för portar i din slutna låda, så har du en ganska enkel test du kan göra. Jag simulerade elementet i en 140L låda, och ett par olika alternativ på portning. 40 och 35Hz avstämning. Jag brukar själv använda 4tums portar, och beroende på vad du har för tillgänglig effekt och hur du använder densamma så är du nog tvungen att ha 2 portar, för lufthastigheten blir såpass hög. (jag simulerade att du har tillgängligt 250W effekt vid 8ohm, dvs 375W i 6ohm). Du kan väl skriva vilken förstärkareffekt du har så kan jag göra en ännu bättre koll av det.

Om nu nån vänlig själ lär mig posta grafer så har jag en graf som du skulle kunna dra lite egna slutsatser utav tror jag, men jag hade definitivt provat en basreflex på 140Liter med 2st 4tums portar. Jag hade själv börjat med rörlängd på cirka 18cm (ger cirka 35Hz avstämning) och lyssnat, sen hade jag kapat 3cm i taget, och när du kapat så mycket att du tycker det börjar låta fel igen så vet du vilken din rörlängd skall vara. Jag gissar du kommer hamna runt 40Hz avstämning (cirka 11cm rör), vilket ger i princip linjär återgivning ner till 40Hz, inom 1dB simulerat. Det är betydligt mer linjärt än det du har idag.

mvh Jonas

Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/09/14 :  12:07:41  Show Profile Send matsj a Private Message
Jag matar med ca 400 watt per bas. Om man nöjer sig med ner till 60hz kan man inte komma ner i liter volum ?
Jag har subbar under som tar hand om resten. Jbl´s 225 liters portade låda är "ganska smidig" jämfört med mina.
Jonash: jag saknar lite under 100hz som du säger.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2006/09/14 :  18:55:39  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Mats,

JBL föreslår kanske 225 liter till 2 element, men inte har du väl tänkt köra båda elementen i samma låda?

Hursomhelst, ett förslag på 75liter per låda kanske är mer rimligt? Isåfall skulle jag börja med en port, 4tums, och starta med 10-12cm lång. Sen kapa ner tills du tycker det funkar. Målet som jag simulerar fram är runt 6.5-7cm, men exakt är svårt att säga, det beror på vad just dina individer till element har för exakta parametrar.

Du bör inte få problem med blåsljud, men skulle du få det kan man ta upp hål för en till port isåfall. Då blir rörlängden uppemot 18-20cm istället, men iochmed att lådan är så stor så är det ju inga problem. Den volym jag föreslagit är netto, dvs lägg till för stagning, rörets volym, elementets volym och ev. annat som tar upp plats i lådan.

mvh Jonas

Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/09/14 :  19:24:29  Show Profile Send matsj a Private Message
Ett element per låda har jag tänkt mig. 75 liter då närmar man sig jbl´s rekomendation på 112,5 liter per element minus portar, element, stagning.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/09/14 :  20:02:30  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Huaaa vad är det i lådan som kommer att ta 37,5L????

Hur stora rör hade du tänkt dig??

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/09/14 :  20:34:29  Show Profile Send matsj a Private Message
Elementet tar 6 liter , en 6 tums port 2-3 liter, stagning 5-10 liter så en 15-20liter får man kanske ihop snabbt räknat. Jag tror inte jbl är helt ute o cyklar med sina konstruktioner men de är inte gjorda för att ha hemma kanske . Men det funkar bevisligen men alla har lite olika smak.

Jonas skall man sikta på ett Q värde på 0,707 ?

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/09/14 :  20:44:14  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
2226 är väl knappast heller gjort för dom allra djupaste frekvenserna. Så någonstans måste man kompromissa. Rak kurva med högre avstämning, dalande kurva med lägre. Då finns det lämpligare element.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.68 sekunder. Snitz Forums 2000