Author |
Topic |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2006/09/10 : 13:13:00
|
Nu när de nya lådorna flyttat in i vardagsrummet så har de gamla förvisats in i köket. Dock ska mindre förändringar ske;
-Baselementet SS-W218554 (8", 220cm^2) ska bytas ut mot SS-18W8545- K00 (7", 145cm^2)
-Emementet ska plaveras längre ner i pipan
-En diskant SS-D9300 ska in ovanför baselementet.
Varför vill jag då flytta basen nedåt i pipan? Jo, för att jag märkte att golvreflexen åt upp mycket av midbasen. Jag har även hört att man kan minska vissa resonansers storlek vid annan elementplacering än i pipans början (som innan).
Den existerande TL-högtalaren har en ljudgång på ca 220 cm och är byggd efter 3:1-principen bed en begynnelsearea på 660 cm^2 och en slutarea på 220 cm^2. Elementet är placerat i pipans mynning.
Jag skulle vilja ha diskanten på en höjd av ca 90 cm över golvet, vilket medför att basens centrum hamnar som närmast ca 30 cm från pipans början.
Jag har läst någonsans att man kan ha elementet 1/3 in i pipan, men det går inte för mig för då hamnar basen för långt ner jämfört med diskanten. -Hur skulle det vara att placera elementet 1/5 in i pipan? -Kan man på så sätt minska den femte övertonen? -Eller finns det en annan optimal elementplacering?
|
Edited by - PetterPersson on 2006/09/10 13:14:27 |
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2006/09/10 : 16:04:34
|
quote: -Eller finns det en annan optimal elementplacering?
Hehee, prova lägg dig precis mittemellan 3:e och 5:e övertonen om du har den möjligheten, så plockas båda ner skapligt
Gjorde en liten koll med simulering, pipa 220cm lång, slutna änden= 4,55*Sd och öppna änden 1,52*Sd. (Om jag nu fattat det hela rätt att du helt enkelt stoppar i det mindre elementet i din befintliga låda.)
Elementet hamnar då 46 cm ner ifrån den slutna änden.
ser väldans fint ut enl. simulering
Vad tror du om detta, har du möjligheten att placera elementet så? Kan köra vidare med nogrannare simulering av dämpning sektionsvis isåfall
|
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2006/09/10 : 16:38:49
|
Tack asto!
Jo, du har fattat helt rätt, mindre elementet in i stora lådan.
Visst borde det gå att sätta elementet 46 cm från pipans början, då hamnar elementets centrum ca 60 cm från golvet och diskanten ca 75 cm från golvet om de sätts så nära varandra som möjligt.
Blir detta för lågt kan jag nog tillverka en fot på 10-15 cm för att få upp diakanten i lyssningshöjd.
Dämpning sektionsvis kommer bli knepigt eftersom alla väggar för närvarande är täckta med ett slags akustiskt skum (mineralull och det vita tjaffset är bortrivet). Dessutom kommer jag bara åt med handen i den första halvan av pipan Det skulle däremot uppskattas om du kunde ge en snabb fingervisning och riktmärke för hur mycket jag ska börja med, därefter får det bli experimenterande tills lagom mängd uppnåtts |
Edited by - PetterPersson on 2006/09/10 16:39:33 |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2006/09/10 : 18:07:56
|
quote: Dessutom kommer jag bara åt med handen i den första halvan av pipan
Det kanske räcker
Jag kastar upp min simulering så får du se vad jag kom fram till med dämpningen.....
Akustiska impedansen....
tonkurvan för fjärrfältet
tonkurva element + mynning närfält
elektrisk fas och impedans
konutslag
pulssvaret
Simulerade pipan är dämpad enligt följande.....
Från slutna änden och 70 cm neråt är den hårt dämpad (24g/liter). Då borde du ha ca 40 cm kvar ner till halva kröken, denna sektion har jag dämpat med 16g/liter i simuleringen, men här finns nog utrymme för lite exprimenterande. Prova med lite först ca 4g/liter och öka efter tycke och smak. Sista halvan av pipan är utan dämpning i simuleringen.
Sedan är det ju bara att hoppas på att simuleringen stämmer någorlunda |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2006/09/10 : 18:39:51
|
quote: Jag har läst någonsans att man kan ha elementet 1/3 in i pipan, men det går inte för mig för då hamnar basen för långt ner jämfört med diskanten. -Hur skulle det vara att placera elementet 1/5 in i pipan? -Kan man på så sätt minska den femte övertonen?
Du tänker helt rätt, placeringen styr vilka resonanser man vill dämpa bort, det jäkliga är att lådans geometri är med och lurar. Så att placera elementet 1/3 ner i en rak pipa blir inte riktigt samma sak som att placera det 1/3 ner i t.ex. en avsmalnande pipa
Tur det finns program som låter en hitta ganska rätt
|
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2006/09/12 : 16:03:38
|
Åh! Här fanns det massa skoj! Ska dokumentera och prova sedan...
Det kanske är så att man ska ha 1/3 av pipans volym mellan slutna änden och elementet för att dämpa tredje övertonen, samma sak med femte...Då pipan har konstant area blir ju volymen direkt proportionell mot avståndet. |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2006/09/13 : 18:16:39
|
quote: Ska dokumentera och prova sedan
Och naturligtvis informera dina vänner på HF |
|
|
PetterPersson