HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 sony cdp-xa50es, igen.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/09/13 :  21:00:30  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Rekommenderar som vanligt "Denvermoddar-klassikern" med Wimafiering av alla kondingar i strömdelen. Dvs. sätt en 0.1Wima parallellt med alla strömförsörjande kondingar du hittar(som inte redan har det). Gör mer än vad man kan ana.

/M
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/09/13 :  22:14:59  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Tja jag har en hel drös med dom här som också ligger och skräpar,
1uF. Polyester iofs men att värdet är lite högre torde ju inte
spela nån större roll.



Har för övrigt monterat nätbrunn ikväll

Edit: Slänger in (det updaterade) schemat på den här sidan också.

http://hem.bredband.net/bendah/Ftp-bilder/audiosection_2.PNG

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2006/09/18 01:00:39
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/09/14 :  01:04:33  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Och Sigurd Ruschkowski hade socklarna jag behövde Går ju
bra det här
Svårt eller kanske jag inte vill bestämma vad som gjort vad men
utökningen av strömförsörjningen samt bytet av nätkabeln har
sammantaget förbättrat återgivningen. Inte mycket men definitivt
klart märkbart på det lilla jag har lyssnat så här långt.

Nätkabelbytet är orginal(lampsladd)mot nått som påminner om Jormas 2,5'a
Jag har fått den så jag vet faktiskt inte riktigt vad det är för kabel.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2006/09/14 01:05:03
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/09/15 :  10:59:50  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Slog en signal till en sony-verkstad och frågade lite om laser etc.
Det enda som tydligen går sönder på en sådan här spelare är just
lasern. Bytet går loss på ca:2000kr och tillgången på reservdelen
är inget problem dom närmaste 5-10 åren
I samband med bytet så rengör och smörjer man övriga rörliga delar

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/09/15 :  11:07:34  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Och nu har socklarna kommit. Tack Sigurd (och Posten, en dag tog det ).

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/09/16 :  00:31:19  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Har fått en del ideer över telefon ikväll Om
dom kommer att realiseras Tja kanske det, största
hindret är nog att det låter lite för bra redan

Edit: "Wimafieringen" är utförd .


Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2006/09/16 01:27:10
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/09/16 :  02:25:39  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Ett par opampar som funkat bra för mig är AD823,OP275 och OPA2111 bland annat....

Har oxå AD8620 och Sigurds adapter,men jag tror jag satte dem på fel håll,hittade inget som indikerade vilket håll som var upp,så jag körde på min känsla...Tror jag ska vända dem,funkar det så kan jag avlägga en liten test-rapport.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/09/16 :  09:33:58  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Du har PM, hoppas det hjälper

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/09/18 :  00:08:08  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Har bytt op-amparna som fungerar som linjesteg samtidigt som dom har fått en uppdatering i strömförsörjningen enligt bla Ludos förslag. Från den gamla tråden.

quote:
För enkla opampar är det pinnarna 4 o 7 som ska avkopplas MOT JORD, och för dubbla - pinnarna 4 o 8.
Fösök hitta LOKAL star-gnd punkt som du avkopplar mot. Punkten mitt emellan ellytarna som strömförsörjer kretsen du avser avkoppla är ETT alternativ. Löd avkoppl.kondigen direkt på opampens matn.pinne, medans kopplingen till jord kan vara lite längre.

Kondensatortips för i/v steg (el dyl) och hålmonterade opampar:
Kondingpaket bestående av:
-på matn.pinnen på undersidan av kretskortet: KEMET 10n NPO
-på matn.pinnen på ovansidan: RIFA PHE426 150n/250V (RM5)
-nära opampen: RIFA MMK 1u/100V (RM5) eller hellre om du får plats: RIFA PHE426 1u/250V



Det blev 1,0uf MKS "Wima", hade några kvar

Har inte fått dom rätta op-amparna än men då jag var sugen att få dit socklarna så satte jag dit några op-275'or så länge.

Har även stängt av dc-servot, förlitar mig i stället på den kondensator som sitter i försteget. Kommer eventuellt att lägga en kvalitetskondensator på utgången men det är inte bestämt än.

Jag fick en hel del tips i den gamla tråden så det mesta blev kanske avklarat där men jag vill ändå tacka för dom tips jag fått på telefon .

En del förändringar har det blivit i ljudet och även om jag inte har lyssnat så väldigt mycket så känns det väldigt lovande . Op-275'or med bättre strömförsörjning låter bättre än 2132'or utan extra kondensatorer i vilket fall som helst. Ser fram emot dom ad-8620 som skall dyka upp snart.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000