HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp att tolka rumsmätning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/16 :  21:38:29  Show Profile Send f95toli a Private Message
Idag har jag fortsatt att försöka mäta upp mitt rum. Jag har dock ett problem, nämligen en ganska stor dip vid 3.6kHz för den vänstra kanalen som jag inte förstår mig på. Jag har knuffat runt högtalaren en del och även flyttat en del möbler runt den utan resultat.
Någon som kan tipsa om vad jag ska hitta på?

Bilden är för stor för lägga upp direkt men här är en länk
http://bildarkiv.hififorum.nu/f95toli/bothchannels.jpg

Som synes ser högra högtalaren rätt ok ut över 200 Hz.



MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/09/16 :  21:44:22  Show Profile Send MatsT a Private Message
Typisk dipp orsakad av studs i någonting. Det är bara att räkna ut avståndet som krävs för att orsaka att det som studsar kommer i motfas relativt direktsignalen. 3.4kHz ger ungefär 10cm våglängd så det är nåt som är ganska nära högtalaren (eller mikrofonen).
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/16 :  21:58:37  Show Profile Send f95toli a Private Message
Hm, jo jag trodde också det när jag först såg det men jag har inget så nära högtalaren. Dock skulle det väl iofs kunna vara så att ljudet studsar i stativet mikrofonen står på, jag tänkte inte på det förrän du påpekade att det faktiskt kan vara något nära mikrofonen också.

Jag ska testa med en annan uppställning i morgon så får vi se om det hjälper

Jag har också gjort lite lågfrekventa mätningar och det ser ut som om jag har en del dippar mellan 60-120 Hz som förhoppningsvis går att fixa till med absorbenter. De värsta finns vid 70 och 140 Hz vilket stämmer med rummets mått.
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2006/09/16 :  22:06:02  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Angående dippen på vänster högtalare, påminner om det fenomen man får när ett av elementen är felvänt i fas efter delningsfiltret. Dvs, antingen bas eller diskantelementet är monterat med (+) där det ska vara (-) och tvärtom..
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/16 :  22:15:32  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, min första tanke var faktiskt något i den stilen. Men forhoppningsvis så har MatsT rätt och det är min mätning som det är fel på.
Om inte så blir det till att skicka ett argt e-mail till B&W

Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2006/09/16 :  23:09:20  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Har du mätt likadant på hö och vä sida så borde inte det ge utslag på enbart ena sidan om det var mic+stativ som orsakade felet.

mvh Jonas
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/16 :  23:25:31  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nej, men mikrofonen stod i lyssninspostition så det är ingen mätning av högtalarna och på grund av rummet så förväntar jag mig inte identiska kurvor.
Jag ska göra ett nytt försök i morgon. Ser jag samma sak då så ska jag göra en närfältsmätning av högtalarna.

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/17 :  00:54:45  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag kunde inte hålla mig utan gjorde lite fler mätningar. Jag grejade med mikrofonen med dippen var kvar. Till slut bytte jag plats på högtalarna och dippen följde med högtalaren
Jag har gjort lite mätninar närmare den felande högtalaren och det verkar faktiskt som om det är ett fasfel, högtalaren delar diskanten vid 4 kHz och gissningsvis är det filtret felkopplat

Intressant är att jag haft högtalarna rätt länge och jag har aldrig tänkt på det, jag har trott att alla problem beror på rummet.

Jag ska maila B&W och fråga vad de tycker jag ska göra.





Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/09/17 :  08:31:22  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jösses, sådana missar trodde jag knappt förekom! Mäter de inte upp högtalarna före leverans? Det gjorde B&W förr i tiden även på de billigare högtalarna och skickade med en frekvenskurva.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/09/17 :  10:20:47  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
The horror!

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/17 :  11:17:45  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag ska dubbelkolla innan jag kontaktar B&W men tyvärr så verkar det inte bättre. Ganska märkligt i så fall att det kan hända på ett par högtalare i denna prissklass (803or).

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/09/17 :  12:24:17  Show Profile Send MatsT a Private Message
Om du använder ETF så kan du ju rätt enkelt kolla hur elementen är fasade med hjälp av impulsresponsen.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/17 :  13:19:40  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, jag vet att det går. Tyvärr har jag ingen aning om hur man gör det
Det är länge sedan jag gjorde några högtalarmätningar.

Högtalarna är delade vid två frekvenser, 350 Hz och 4 kHz så rimligtvis är det -om det nu är felkopplat- kablarna till diskanten som är felkopplade medan mellanregister och bas är ok.

Hur ska impulssvaret se ut om det är OK resp fel?


Så här ser det ut från lyssningsposition, tyvärr sparade jag inte mätningarna som gjorde närmare respektive högtalare. Den blå kurvan visar högtalaren som jag tror det är något galet med.



Har jag rätt när jag tror att den extra "toppen" på den blå kurvan (som inte finns på den gröna) inte borde finnas där?

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/09/17 :  20:18:31  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det är inte så lätt att tolka impulssvar alla gånger och det är lite för dålig upplösning i tidsled för att det skall bli riktigt spännande men lite intressanta detaljer finns.

Diskanten bidrar direkt med energi till svaret och efter en liten stund kommer bidrag från mellanregisterelementet, det som syns i svaren är att summeringen mellan diskant och mellanregister ser olika ut. Det mest intressanta är dock y-skalan till höger, den ena är positiv och den andra negativ!

Min tolkning är alltså att diskanterna är vända olika i de två högtalarna, vilken som är rätt är inte så lätt att se i impulssvaret men min gissning är att den gröna är rätt och den gissningen grundar sig på frekvenssvaret.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000