HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Interconnect XLR <--> RCA . Earth?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/09/06 :  22:09:13  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Om man skall göra en sladd där XLR -balaserad skall övergå till RCA så skall ben 1 och 3 kortslutas (Cold till Earth)

Men var i kedjan skall man kortsluta om man, som jag, har tillgång till balanserad kabel, alltså skärmad tvåledare.

Jag kommer tvingas köra både RCA -> XLR och XLR -> RCA

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2006/09/12 20:34:38

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/09/07 :  00:53:33  Show Profile Send lennartj a Private Message
Det finns olika skolor, antingen att koppla samman skärm och minusledaren i RCA-kontakten oavsett var och hur kabeln ansluts. Den andra går ut på att kortsluta där man har bästa jordpunkten.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/09/07 :  01:45:06  Show Profile Send lennartj a Private Message
Varning, nu blir jag på sätt och vis off-topic.

Mitt argument för att kortsluta XLR-RCA vid förförstärkaren.

Från tidigare jobb har jag ett instrument för att bl.a. mäta resistansen mellan chassijord och elnätets jord. Jag försöker att minimera denna vid förförstärkaren och använda den som central jordpunkt för hela anläggningen och bryta potentiella brumslingor på andra ställen. Där har jag signaljord = chassijord för obalanserade anslutningar. I andra burkar har jag lite "fulingar" med galvaniskt flytande signaljord och lösningar som kanske kan göra en Semko-inspektör upprörd, men jag har mätt mina apparathöljen och har läget under kontroll. Tillsammans med mina handbyggda nätfilter för respektive apparat vart för sig framlyssnat och dimensionerat för optimal kompromiss mellan isolation och dynamik är jag rätt nöjd med resultatet.
Vissa apparater är så välkonstruerade att jag inte hör skillnad på att vända stickkontakten t.ex., men den ena orienteringen brukar mäta bättre så den håller jag mig till.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/09/07 :  01:45:34  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
en pinne på mellan 1 & 3 på xlrn funkar,i bägge fallen har jag för mig...

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/09/11 :  20:57:54  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jo, det skrev jag ju först...men en följdfråga...

Man har en sladd...tvåledare med enkelskärm..

3 pinnar, men sen finns ju även chassit på kontakten...

Ska chassit kortslutas till Ground också eller ska man köra pinne 2 på en ledare, 1 o 3 på den andra, och kontakt-chassi till skärmen?


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/09/22 :  13:54:36  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Så här gjorde jag efter visst övervägande och med beaktande av tips. Jag har skärmad parledare som kabel.

Försteg -> Filter dvs. RCA -> XLR

RCA XLR
Signal (röd) -> Hot(2)
Signal Gnd (vit) -> Cold(1)
(skärm) -> Earth(3) + kontaktchassi

Vit och Skärm kortsluts i RCA-kontakten


Filter -> Slutsteg dvs. XLR -> RCA

XLR RCA
Hot (röd) -> Signal
Cold(vit) -> N/C
Earth(skärm) -> Signal Gnd
Chassi

Cold, Earth, Chassi kortslutet i XLR-kontakten.


Det fungerar alla fall.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

el_mariachi
Member

68 Posts

Posted - 2006/09/22 :  22:51:01  Show Profile Send el_mariachi a Private Message
Står skrivit en del om dette her:http://www.rane.com/note110.html


el_mariachi bygger MTM


Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/09/23 :  10:19:57  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Tack! Det var intressant och informativt, är en del att läsa och sedan värdera om man gjort rätt eller fel. Efter en snabbläsning så har jag nog inte gjort fel, men ej heller optimalt.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Michael
Member

110 Posts

Posted - 2006/09/23 :  19:09:09  Show Profile Send Michael a Private Message
Notera att det finns olika typer av balancerade utgångar. Dessa kräver olika kopplingar för att kunna kopplas till en obal. ingång.

I vissa apparater så sitter det två single-ended utgångar, varav den ena är inverterad. Är det en sådan apparat så skall pin 3 (cold/minus) INTE kortslutas till jord. För då kommer den stackars OP'n (eller motsvarande) att få jobba med nästan kortis (brukar sitta ett serie motstånd på utgångar).

I vissa andra apparater så sitter en koppling som kan liknas vid en trafo. Plus och minus kan flyta runt jord. I en sådan utgång så måste minus (eller plus) anslutas till jord för att få en single-ended signal. Denna anslutning bör göras i XLR kontakten (nära utgången, ej i andra änden). Görs inte denna jordning så fås en icke rak frekvensgång.

Vissa säger att den första varianten är helt dominerande på marknaden. Jag känner dock till många apparater av den andra varianten. När jag tänker efter så vet jag faktiskt inte om en enda med den första varianten, men jag känner inte till så många.

PS. Notera att jag i detta inlägg skriver om balancerad utgång (ej ingång).

//Michael
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000