HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Justera dämpkorgen i gamla Carlsson högtalare ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

grosvenor
Starting Member

41 Posts

Posted - 2006/09/22 :  14:21:29  Show Profile Send grosvenor a Private Message
Hej,

Det påpekas ju ofta när man läser info om de gamla Carlsson högtalarna
att man inte skall röra dämpkorgen bakom 9710 elementet.

"...Denna dämpkorg har impedansjusterats på Sonabfabriken för att ge den enskilda högtalaren korrekt basåtergivning och rätt transientsvar och bör därför inte röras..."

Jag har nu ett par högtalare som varit byggsatser en gång i tiden och sannolikt är att dämpkorgarna aldrig justerats korrekt. Jag vet att det krävs special instrument/ kunskap för att göra detta... men finns det inget alls man som vanlig Hifi lyssnare hemma kan göra för att åtgärda, förbättra detta ? t.ex. köra någon form av testton genom högtalarna och samtidigt justera korgen? jag antar att man justerar impedansen genom att ändra avståndet på dämpkorgen (som innehåller dämpmaterialet) bakom elementet...eller?

Vad "missar" man ljudmässigt ifall denna korg inte är korrekt inställd? bas hörs ju trots allt men vad konkret ljudmässigt åstadkommer en korrekt inställd högtalare ? alltså vad hör man för ljudmässig skillnad? jag har aldrig riktigt förstått detta...


Mvh Grosvenor

Edited by - grosvenor on 2006/09/22 16:41:05

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/09/23 :  21:07:59  Show Profile Send linnar a Private Message

Det finns inget hemligt med dämkorgen. 5cm mineralull med hål
för magneten kläms ihop till ca 3cm.

Läs mer på CarlssonPlanet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000