HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Behöver råd om förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2006/09/22 :  15:30:35  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Jag skulle behöva lite råd angående diy-förstärkare. Jag letar efter något som skall driva ProAc-kloner. Jag har inga behov av att spela skjortan av grannarna. Vad finns det för enkla byggen som rekommenderas? Budget är ledordet.

Naturligtvis har jag kikat lite på gainclone men tvekar om effekten räcker. Även kikat lite på LM4780-byggen...

"Learning by doing"

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7814 Posts

Posted - 2006/09/22 :  16:10:50  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ska du ha det billigt och enkelt så kika på byggsatserna hos electrokit.se
De har ett par byggsatser med LM1875 (sägs låta bäst av alla chip) och TDA...nånting med lite högre effekt. Två kanaler plus nätdelskort blir inte särskilt många hundralappar och om du inte har möjlighet att etsa kretskort så är byggsatser suveränt.
De har förresten nån byggsats på ett diskret uppbyggt slutsteg som ger 70W per kanal också.

Jag ska påpeka att jag inte har något eget intresse av att göra reklam för elektrokit, men letar man billiga byggsatser så ska man definitivt titta in hos dem. De har ringkärnetrafos med lite udda spänningar också till bra priser, men dessa brukar ta någon vecka att få hem.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/09/22 :  18:01:55  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
I databladet till 3875 (gainclonechipet) finns en beskrivning på en varient med 4 kretsar per kanal i bryggad/paralellkopplad konfiguration.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/09/22 :  21:04:18  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Rod Elliots project 3A är bra. Hur bra, beror mycket på nätdelen och en hel del på layout, komponentval mm.

http://sound.westhost.com/project3a.htm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000