HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Rör-Jfethybrid på lågspänning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7814 Posts

Posted - 2006/09/01 :  11:07:08  Show Profile Send Fuling a Private Message


Inspirerad av John Broskies Aikido-försteg har jag skissat ihop en egen variant med mindre glas och mer sand (hick!).
Saken är den att jag har några ECC86:or liggande samt en liten ringkärnetrafo med 13 + 13+ 7V sekundärlindningar, perfekt för glöd och "högspänning" alltså!

Jag hade en del experimenterande för mig med just detta rör ihop med Jfetar för någon månad sen, hur jag än gjorde fick jag aldrig till frekvensgången uppåt. Långt senare upptäckte jag en del allvarliga brister i min mätutrustning, så jag är inte så säker på att felet låg i mina kopplingar...

Att ECC86 inte har någon vidare drivförmåga är jag dock fortsatt övertygad om, så jag tänkte mig att det skulle få jobba under optimala omständigheter. Konstantströmskälla på anoden och en kaskodkopplad följare på utgången borde vara närapå optimalt.

Förutom kaskodkoppling (för att minska ingångskapacitansen) så har utgångsföljaren en till finess: motståndet till B+ tillsammans med kopplingskondingen ner till den undre Jfeten bidrar till att sänka utimpedansen markant.
Likadana kretsar har använts med trioder sedan länge och kallas då White follower, namnet borde inte ändras av at man byter komponter.

Utgången är tänkt att direktkopplas till en kraftigare följare med effekt-mosfetar som driver högtalaren, eventuellt White follower-koppling även där (då kommer man undan med halva tomgångsströmmen).

Ska smälla ihop en testvariant bara jag får tid över.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/09/01 :  11:40:10  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Intressant..
Verkliga högspänningsrör de där ECC86:orna

Kanske kan vara något om man vill göra ett röringångssteg till tex en gainclone.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7814 Posts

Posted - 2006/09/01 :  14:30:18  Show Profile Send Fuling a Private Message
Vi väntar med att jubla tills vi sett vad prototypen går för, jag måste först bygga den och sen fjäska in mig hos Lord så att jag kan snika på hans mätutrustning

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8491 Posts

Posted - 2006/09/01 :  15:25:36  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Väntar med spänning på rapport..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7814 Posts

Posted - 2006/09/01 :  15:35:42  Show Profile Send Fuling a Private Message
Det gör jag också, tyvärr har jag många järn i elden för närvarande och ganska lite tid att avsätta åt hifibyggande. Troligtvis får jag nån kväll ledig nästa vecka och längre tid än så ska väl inte behövas för att bygga en prototyp.
Det blir nog så att jag bygger på en pertinaxplatta med 2x10 gaffelformade lödpunkter längs långsidorna, monterar man rörhållaren i mitten så blir det tillräckligt kompakt och stadigt för att kunna användas i seriösa sammanhang också om det blir lyckat.

White followers har tydligen väldigt dålig PSRR, så en välfiltrerad matningsspänning är A och O. Preliminärt blir det kapacitansmultiplikator för B+ och likriktar glöd med CRC-filrering.
Som en liten parentes såg jag att Clas Ohlson i Insjön rear ut 6V 3,4Ah kapslade blyaccar, det kanske vore nåt...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8491 Posts

Posted - 2006/09/04 :  20:31:42  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
En fråga du kan svara på när du har tid..Körs fetarna i klass A?
Vad är det som bestämmer att det ska vara 15-16v på Gaten,o inte mer eller mindre.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7814 Posts

Posted - 2006/09/04 :  23:51:10  Show Profile Send Fuling a Private Message
Allt gå i klass A, dock arbetar utgångsbuffern i PP klass A (åtminstone när den belastas).

Jag har smällt ihop en prototyp och har en del preliminära mätresultat klara. Min mätutrustning är som sagt under all kritik, men med lite trixande och konsekvent mätande av både inspänning och utspänning verkar det som att steget levererar full förstärkning (14ggr) ända upp till 50kHz MED OBELASTAD UTGÅNG. Jag vet inte hur mycket en mätning utan last säger om hur kretsen funkar, men det är i alla fall bättre än förra gången jag provade runt med liknande kopplingar, då kom jag aldig upp till 20kHz oavsett last...
Nästa steg blir att hänga på en simpel Mosfetföljare på utgången och kolla hur den beter sig då, förhoppningsvis går det galant men jag drar inga slutsatser förrän jag provat.

15-16V på anoden bestäms av rörets arbetspunkt, med tämligen slumpmässigt valda fasta motstånd hamnade jag på 13V istället för 15-16V men då var matningsspänningen 30V istället för 35V också.
Det där med matningsspäningen är lite irriterande, jag vill gärna kunna använda min ringkärnetrafo med glödlindning men i en sån här krets måste man ta vara på varena volt om man ska få max utsignal.
Ett alternativ är CLC-filtrering, men då går man miste om mjukstarten.
Tiden får utvisa vad det blir för nätdel, det intressanta är om förstärkarsteget klarar att driva en Mosfetföljare eller inte.
Tanken på en direktkopplad hybridförstärkare är liksom lite lockande!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/09/05 :  08:49:36  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Om lågvolt - Allt Om Elektronik publicerade en hörlursförstärkare (PF) med EL84 vilka matades med ca 40V.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/09/05 :  09:22:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tycker inte om Allt om Elektroniks försök till rörtillämpningar.
Till skillnad från EL84 så är ECC86 gjord för lågspänning.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7814 Posts

Posted - 2006/09/05 :  11:49:47  Show Profile Send Fuling a Private Message
Håller med Bernt där, deras koppling med EL84 på 40V med nättrafos på utgången var lätt skrattretande faktiskt. Visst, den *fungerar* säkert, men hur bra?

Det verkar faktiskt som att min lilla koppling klara att driva en effektmosfet utan några som helst problem, jag har ägnat en stund åt att koppla och mäta lite och det ser väldigt lovande ut.
Röret behöver något mer spänning, 40-45V B+ blir nog lagom, och sen ska arbetspunkten justeras för maximalt linjärt sving på utgången.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8491 Posts

Posted - 2006/09/05 :  14:04:59  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Jag tänkte närmast på,t.e.x SEWA har ju en bias spänning på 15,5v på gaten på feten,har det med hur "djupt den går i klass A eller?Förklara för en novis.Om man tar bort denna bias spänning går den i klass B då eller?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7814 Posts

Posted - 2006/09/05 :  16:18:50  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tanken är att man ska kunna direktkoppla den här kretsen till en SEWA eller liknande.
Någonstans måste man lägga in en trimpot (Rk eller 175R-motståndet) så att man kan ställa arbetspunkten för maximalt linjärt sving på utgången.
Har inte kommit så långt än, bara konstaterat att det verkar finnas kräm nog att driva ingångskapacitansen i en effekt-Fet.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8491 Posts

Posted - 2006/09/28 :  00:07:20  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Postar i den här tråden eftersom den innehåller hybrid direkt koppling.
Blev avrådd på diyaudio.com att direktkoplla rör-mosfet p.g.a följande:
"Do you need a drift that will vary maximal undistorted output power?
Do you need loud thumps when switch it on/off?
Do you need to search for a compromise between well being of tubes and output stage?"
detta grusade mina planer för direkt koppling.Någon som gjort något liknande eller har åsikter.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7814 Posts

Posted - 2006/09/28 :  11:16:14  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hmmz.
Enklast och säkrast är väl att ha en kopplingskonding mellan rören och Mosfeten, då eliminerar man helt risken att rörens arbetspunkter påverkar Mosfetens. Rör driver som bekant lite med tiden.

Det bästa ingångssteget borde vara en triod med skaplig strömkapacitet och ganska hög förstärkning (6S45 eller liknande) parat med en interstagetrafo med en omsättning på 4:1 eller så.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8491 Posts

Posted - 2006/09/28 :  20:22:13  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Rör driver som bekant lite med tiden

Hmm,blir väl en konding då..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7814 Posts

Posted - 2006/09/28 :  21:00:38  Show Profile Send Fuling a Private Message
En kopplingskonding är klart enklast att handskas med och det bästa stället att sätta en på borde vara mellan rörkretsen och Mosfeten.
Jag kan fortfarande inte släppa tanken på kopplingstransformatorer, funderar vagt kring ett parafeeddrivsteg med en vanlig ringkärnetrafo som IT. Sådana kan ha förvånansvärt bra frekvensgång om man väljer rätt modell och ser till att de är helt fria från likström i lindningarna.
Det är den ganska dramatiska skillnaden i utimpedans som lockar, kör man med 4:1 nedtransformering på utgången så har man plötsligt transformerat ner utimpedansen till en sextondel.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8491 Posts

Posted - 2006/09/28 :  21:09:41  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Du vet möjligtvis inte var man får tag på en bra "billig" 4:1 interstagetrafo?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7814 Posts

Posted - 2006/09/28 :  23:03:25  Show Profile Send Fuling a Private Message
"Billig" är ju relativt, men ett säkert kort är väl att lägga ca. 1600:- (jag tror de kostar ungefär så mycket) på ett par Lundahljärn. Välj rör och arbetspunkt och beställ sedan det med det luftgap som behövs för den anodström man valt. 1600:- är förstås en hel del pengar, men "riktiga" interstagetrafos får man nog inte för mindre pengar än så.
Kompromissar man och kör med kopplingskonding före trafon (parafeed) så kan man nog hitta betydligt billigare trafos, skulle tro att en vanlig ringkärna på 15-30VA med 2x30V sekundärer funkar bra i en sån koppling. Det finns en del (postitivt) skrivet på nätet om att använda ringkärnetrafos i signalsammanhang, det är fler än jag som har provat och blivit positivt överraskade över hur bra det funkar.

För övrigt läste jag nyaste numret av Allt om Elektronik idag, där var det en artikel om en hybridförstärkare med ECC88 SRPP på ingången och en drosselkopplad Mosfet på utgången. Mellan dessa två steg satt det en bipolär trissa som emitterföljare för att driva Mosfeten, sedan var hela härligheten generöst återkopplad från ingång till utgång för att få någon ordning på frekvensgång och utimpedans.
Utgångsdrosseln skulle man tillverka av nättrafon från nån gammal video, det stod (väldigt klent beskrivet) hur man skulle såga upp kärnan och linda om den varpå man skulle montera ihop den igen med ett icke specifierat luftgap.
Det är väl lite kul att AoE har ett såpass intressant projekt som omväxling, men konstruktionen var i mitt tycke illa genomförd (onödigt många kopplingskondingar bl.a.) och det lilla textstycke som beskrev tillverkningen av utgångsdrosseln var nog inte till stor hjälp för någon som inte har erfarenhet av att linda drosslar.
I en annan artikel beskrevs en nätdel till nämnda hybridförstärkare, och där måste konstruktören ha gått in för att göra allting så konstigt som möjligt...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8491 Posts

Posted - 2006/09/29 :  17:25:05  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
En kopplingskonding är klart enklast att handskas med och det bästa stället att sätta en på borde vara mellan rörkretsen och Mosfeten.

Får bli en sådan,har inte tänkt lägga så mycket pengar på SEWA´n.'
En följd fråga,får man ner utgångs impedansen något om man använder CCS?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2006/09/29 18:52:10
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7814 Posts

Posted - 2006/09/29 :  20:00:24  Show Profile Send Fuling a Private Message
Teoretiskt sett ökar utimpedansen om man använder CCS jämfört med anodmotstånd (nu pratar vi rörkretsen), men i praktiken verkar det som att en CCS kan driva lasten bättre ändå.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8491 Posts

Posted - 2006/09/29 :  20:11:23  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
men i praktiken verkar det som att en CCS kan driva lasten bättre ändå.

Ok.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000