Author |
Topic |
|
Linus78
Member
92 Posts |
Posted - 2006/09/24 : 16:01:18
|
Jag håller på med ett litet förstärkarbygge och tänkte jag skulle svarteloxera frontpanelen som är byggd i alluminium.
Vilken finish bör man ha på frontpanelen innan eloxeringen? Jag har fått för mig att eloxering alltid mattar ner ytan vilket gör att det är onödigt att blankpolera innan? |
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2006/09/24 : 19:33:21
|
Du behöver inte ha polerad finish innan du eloxerar. Men djupare synliga repor får naturligtvis inte förekomma, de syns. |
|
|
Linus78
Member
92 Posts |
Posted - 2006/09/24 : 20:51:39
|
Ok, tackar. |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2006/09/29 : 18:41:24
|
Man får olika bra/dåligt resultat med olika legeringar också. Kolla med dom som skall göra jobbet åt dig. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2006/09/29 : 18:59:24
|
Tjenare Linus Eloxering eller anodisering bygger i princip inget, så allt syns i form av repor mm. Företaget som anodiserar kan styra tjockleken genom att detaljen ligger längre i badet. Dock handlar denna skillnad mer om hur nötningsbeständig ytan blir, snarare än utseendde. Även den tjockaste beläggningen är bara några my tjock. Vilken kvalitet av aluminium du använder spelar också in för slutresultatet. Jag tror att företagen som anodiserar föredrar en mjukare kvalite för en jämn ton av anodiseringen. Har sett en viss skiftning i färgen när det gjorts på hårdare kvalitet. Mvh /Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Linus78
Member
92 Posts |
Posted - 2006/09/29 : 21:03:59
|
Dahlberg, Ok tack. Jag ska försöka fixa en försöksbit som de får köra på först.
Pix, Tja! Tror tyvärr att jag har lite hårdare aluminium för att de som skulle fräsa tyckte att det vart lättare. Jag har nästan involverat halva kga i konstruktionen av denna frontplåt =). Om allt går som planerat kommer jag bygga en låda till som innehåller det jag köpte av dig för ett bra tag sedan. Problemet är bara tid... |
|
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2006/09/29 : 21:28:45
|
Linus78: -Det går bra att eloxera även om det är en hårdare legerad variant av aluminium (typ Dural)! Det skall bara betas en gång till i ett mellanbad, för att få styr på Kopparn. Men detta vet de som eloxerar till dig, så du kommer säker att få ett snyggt jämnt resultat även om du har en "hård" aluminium!
/R |
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
|
|
Linus78
Member
92 Posts |
Posted - 2006/09/29 : 22:09:46
|
McGyver, Ok tack det låter lungnande. |
|
|
|
Topic |