HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hififorums egna Raven R3 / ESg1 Ribbon projekt!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 18

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/28 :  11:12:58  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Kanske ska tilägga att jag hadde markören mitt i gapet, 0.84 Tesla, jämn och fin.

Driver forumet faktiskt.se

Edited by - Alexi on 2002/11/28 12:31:31
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/28 :  14:11:00  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Skulle man kunna göra en prototyp med Alnico magneter?
Det skulle ju bli billigare zom test.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/28 :  16:22:28  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej Alexi.

Magnetfältet i gapet ser mycket bra ut, det som kan vara ett problem är att du har fått mättnad i stålet. Som ett resultat så har du fått mycket högre värden utanför magnetkretsen, kolla i höjd med polstycket alldeles intill cirkeln så får du se. För övrigt så kan det vara en bra lösning med vad man skulle kunna kalla för ett invertat horn men jag har faktiskt ingen aning. För enkelhetens skull och med respekt för årtionden av forskning hos andra tillverkare så skulle jag nog satsa på beprövade lösningar. Alnicomagneter är inte särskilt billiga så förberedande test får nog göras med ferriter.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/28 :  16:28:09  Show Profile Send norman a Private Message
Läste att alnicomagneter inte är så lämpligt om man har stort luftgap (vilket man borde kunna säga att vi har) då de "laddar ur" sig själva. Sen måste alnico vara längre än ferrit och neodyn så dom brukar magnetiseras på längden istället.
Tusan att det är alnico jag har...
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/28 :  17:20:24  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Dahlberg, vad menar du med horn ladning?

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/28 :  17:55:09  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Magnetstyrkan kommer ändå sjunka en bit från vad vi modellerat eftersom det är grade N35 och inte N37 som vi använder i vår modell.
Orsaken till den lutande frontplattan är att det leder bäst magnetfältet ut i gapet men framförallt för då kan man ha en frontplatta som inte bygger så mycket mer framför bandet.
Jag tror det är ett av dom största nackdelarna med band att dom måste sitta så långt in i konstruktionen och följdaktligen blir spridningen hindrad av väggarna framför bandet.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/28 :  17:59:18  Show Profile Send n/a a Private Message
Den yta som befinner sig närmast elementet oavsett vad det är för element påverkar frekvensgången på olika sätt beroende av hur den utformas. Den lösning du har skissat på har jag alldrig sett förut så jag kan inte uttala mig om hur det kommer att fungera. Dom flesta drivers har en frontplatta av något slag allternativt ett kort eller längre horn. Focal's tc-120 diskant är ett exepel på en diskant som saknar horn. Utformningen av fronten har stor betydelse och just därför så vill jag inte beställa delar som kommmer att fungera på ett sätt som jag har väldigt svårt att förutse.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/28 :  18:05:16  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi

Jag tror det är ett av dom största nackdelarna med band att dom måste sitta så långt in i konstruktionen och följdaktligen blir spridningen hindrad av väggarna framför bandet.

Det blir inte sämre spridning för att bandet sitter in bit in, man får diffraktion i öppningen istället.. däremot kan det påverka frekvensgången.. har man ett (större) horn får man dock sämre spridning.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/28 :  18:48:18  Show Profile Send n/a a Private Message
Det är dom här detaljerna som ställer till det för den ambitiöse men med små resurser utrustade tillverkaren. Att exempelvis utrusta ett polstycke med en full radie kan eventuellt betyda större vinster än dom förluster det innebär vad gäller magnetstyrkans jämnhet.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/28 :  19:20:58  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Dahlberg

Att exempelvis utrusta ett polstycke med en full radie kan eventuellt betyda större vinster än dom förluster det innebär vad gäller magnetstyrkans jämnhet.

hmm hur menar du? (det där med radie)
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/28 :  19:34:22  Show Profile Send n/a a Private Message
Vi har ju kommit fram till att raka spetsar på polstycket ger ett jämnare magnetfält. Raven har två avfasningar en på framsidan och en på baksidan. Jag har provat att simulera med en radie på spetsen och det ger i stort sett samma resultat som om man fasar av spetsen. Att simulera med full radie, alltså r=3.5 på en spets som är 7mm tjock klarar dock inte simuleringsprogrammet av. Jag får bara ett felmeddelande att programmet inte kunde skapa någon triangel. Större radier är dock inte något problem.

Edited by - n/a on 2002/11/28 19:38:10
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2002/11/28 :  21:48:21  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Hur ser originalet ut o hur är det uppbyggt?
Finns det någon optimal utformning av bitarna?
Eftersom detta är ett hemmabygge så tror jag att man vill hålla nera kostnaden för detaljerna.
Generellt kan man säga att ju komplexare geometri dessto dyrare blir bitarna.
Går de att tillverka med vettiga toleranser o med enkla medel o utan allt för stort materialspill
så blir bitarna billigare.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2002/11/28 21:57:44
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/28 :  23:36:02  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har ett förslag där jag har tagit viss hänsyn till tillverkningsproceduren. Jag kan skicka en dxf-fil bara jag får en adress att skicka den till.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2002/11/29 :  08:12:39  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Du kan maila den till tobbe@faust.org
Men kan du skicka den som pdf så kan jag öppna den på jobbet
annars så måste jag konvertera den vilket tar lite tid o det är inte säkert att allt kommer med.

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/29 :  10:15:18  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
p300b väckte en fråga när jag träffade honom igår...
Kan man borra i Neudymium magneterna?
Hur fäster man dom annars?

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/29 :  11:03:10  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Ursäkta att jag är så tjatig med mina konstiga designförslag
Men man kan väll ha en traditionel front platta så här:

Edited by - Alexi on 2002/11/29 11:08:05
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/29 :  11:20:03  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

p300b väckte en fråga när jag träffade honom igår...
Kan man borra i Neudymium magneterna?
Hur fäster man dom annars?

Nej det går inte att efterbearbeta magneter varken neodymium eller några andra sorter. Dom limmas eller kläms fast.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/29 :  11:45:59  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

Ursäkta att jag är så tjatig med mina konstiga designförslag
Men man kan väll ha en traditionel front platta så här:

Visst kan du det, det blir lite svårare att göra bara.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/29 :  11:53:43  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jo fast vi verkar ju mycket hjälpsamma och duktiga människor på fräs sidan så kompiserade bitar kan vi ju ha om det är tillräckligt gynsamt för det slutgiltiga resultatet eller?
Det är som jag säger i mitt motto, jag tycker inte vi ska kompromissa designen bara för att spara lite pengar.
Men jag håller på att testa designer nu med en platt front platta för att se hur bra det går att få den.
0,8 Tesla verkar inte vara något problem men att få den lika jämn och fin har jag inte lyckats med än. men jag fortsätter leta

edit: 0.8 och inte 8 Tesla skulle det vara såklart.

Edited by - Alexi on 2002/11/29 14:50:48
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/11/29 :  13:07:22  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Design är bra.
Även hur skall gapet (horn) laddning vara?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/29 :  15:20:37  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Här är mitt senaste förslag, är detta mer i din smak Dahlberg:

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2002/11/29 :  15:30:40  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Aaaaaaa

Nu är spetsarna borta i kanterna det gillar jag
Nu är det inga problem att tillverka dem med en vanlig fräs.

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/29 :  15:38:09  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
En annan fördel är att den är precis 100mm så man kan använda en vanlig 100mm bult
Jag har hört av mig till Kina och Hyab om testmagneter men inte fått något svar ännu.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/29 :  15:53:24  Show Profile Send n/a a Private Message
Alexi och Norman, ni har mail.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/29 :  16:30:36  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag var tvungen att bygga om den (plocka bort lite onödiga punkter) (inga design ändringar alltså) för att min dator skulle kunna jobba med den. Jag fick 0,8 Tesla i gapet vilket då skulle ge ca 0,77 Tesla med en Grade 35. Nästan exakt samma som Raven R3.
Jag gillar denna design även om den är 0,04 Tesla svagare en min

Go to Top of Page
Page: of 18 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000