HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hififorums egna Raven R3 / ESg1 Ribbon projekt!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 18

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/27 :  00:36:46  Show Profile Send norman a Private Message
tror inte det..
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/27 :  00:46:07  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
8,285 Tesla mitt i gapet är det bästa jag lyckats få med Kina magneten.
Tror ni att Raven R3's 1 Tesla är mätt mitt i gapet?

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/27 :  00:54:04  Show Profile Send norman a Private Message
Stirra dig inte blind på fältstyrkan bara.. formen framför och bakom bandet samt själva bandet verkar ha stor betydelse för frekvensgången.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/27 :  00:56:21  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag tycker det ser fint ut, men jag skickar filen till er så får ni granska själva

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/27 :  13:35:51  Show Profile Send n/a a Private Message
Om vi förutsätter att jag har tolkat ritningen riktigt och att Raven använder samma magnetmaterial som vi har simulerat med så har vi minst lika bra effektivitet på våra konstruktioner. R3'an har enligt simuleringen strax under 0,7 tesla i mitten av gapet och 0,95 på spetsarnas centrum. Jag har kollat det du skickade över och fältstyrkan är som du säger högre men jag skulle inte göra på det sättet ändå. För krångligt att tillverka och och frontplattan skall också fästas på något vis.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/27 :  13:46:03  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Ja jag förustätter ju med min design att man skippar en frontplatta utan använder dom främre blocken som det, sen hadde jag tänkt att man klädde hela skapelsen i läder (ala Sonus Faber) eller filt.
Jag hadde tänkt använda den fristående, något liknande detta:

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/27 :  15:25:34  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Tyvärr så glömde jag maila modellen till mig själv här på jobbet så jag kan inte testa skilmaden med en plat front. Jag får testa när jag kommer hem...
Men varför ska man ha en fronplatta, den borde vara i vägen för spridningen.

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/27 :  15:45:39  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi

Men varför ska man ha en fronplatta, den borde vara i vägen för spridningen.

Det blir ganska stor skillnad på frekvenssvaret beroende på hur det ser ut framför bandet och baffelutseendet, så du gör nog klokt i att inte bestämma hur det skall se ut innan du testat att mäta.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/27 :  15:55:23  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Fast problemet är att man måste beställa frontplattorna innan man kan mäta, men min runda mjuka form känns som den borde ge uphov till mindre problem, men vad vet jag...
Störst problem blir om vi väljer dessa kina magneter att vi måste få ihop en 25st köpare av en produkt som vi bara kan hoppas blir fantastisk. Jag är säker på att om vi lyckas och visar mätresultat så kommer intresset vara enormt!
Ingen som känner någon frikostig riskkapitalist som kan gå in med lite stålar

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/11/27 :  15:58:23  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

25 köpare?? ojdå..
aj aj aj.

JAG är juh intresserad.
kan man få till en prototyp?
finns det inte så man kan
köpa magneterna i sverige
först? lite dyrare, fast..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/27 :  16:05:56  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Ja det vore ju det bästa om vi först byggde en prototyp, jag är iaf villig att bidra med pengar till det (det skulle man ju sedan kunna dra av vid slutlig beställning).
Jag ska kontakta Kina och se om dom skulle kunna skicka 2st magneter först, fast dom sa Minimum 100st

Vem anmäler sig frivillig i sådana fall att bygga prototypen?

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/27 :  16:16:22  Show Profile Send norman a Private Message
Vill man ha det riktigt bra får man nog bygga ett antal prototyper... själv håller jag på att experimentera med utseendet på "horn" och baffel just nu, skulle haft fler tjocklekar på band att testa med också.. måste också testa hur formen bakom bandet påverkar..
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/27 :  16:20:34  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Formen bakom bandet hadde jag tänkt att man gör mer osymetriskt med proffslera. Borde inte samma regler gälla där som inuti vilken högtalar låda som helst, med stående vågor etc.

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/27 :  18:21:03  Show Profile Send norman a Private Message
Nu har jag mätt utan delningsfilter. Har en provisorisk frontbaffel som är ca 30cm bred med diskanten i mitten.. micavstånd = 0.5m.
dippen vid 7khz får jag oberoende av baffel m.m. så den borde bero på själva diskanten och bandet iaf.. många variabler att ändra på.. lite kul att den gick så lågt med bara ett 6*1cm band.. (vet dock inget om dist eller ljudtrycksförmåga på de lägre frekvenserna)

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/27 :  18:26:36  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Har du någon Playdolera eller annan leklera som inte torkar så fort?
Prova i sådana fall att bygga upp lite ojämna former på innerväggarna och mät igen, det kanske kan hjälpa till att ge rakare frekvenskurva.

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/27 :  18:29:48  Show Profile Send norman a Private Message
Kanske skulle editerat lite i photoshop innan jag la in grafen..
Skall testa att ändra bakom bandet (har tyvärr ingen lera men det borde gå med nåt annat..), nu har jag bara lite dämpull där. Skall även testa med annat band (hushållsfolie)
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/27 :  20:45:30  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Det verkar inte som om runda bitar är svårare att få frästa och vi verkar ha flera som kan hjälpa till här på forumet

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/11/27 :  21:21:54  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

måste fixas nån kuggstånglösning för att mangla
till ribbon veckad också, en vals med kugghjul
som man vevar typ..

KANSKE,
eller så bara ett par styrstångar som man trycker bandet
i mellan..

vilken inverkan har det på ljudet, hur pass veckad,
den skall vara osv.. och hur petnoga det skall vara.

härdar man den efter?

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/11/27 :  21:49:18  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Är Raven formatet på ribbon etc optimalt,
fins en del olika former osv..

http://www.stageaccompany.com/cdload.html

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/11/27 :  21:52:40  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

The best diaphram is the kapton 5-12 micron

Where to buy kapton
DuPont Italiana (only for ITALY)
tel. 02-253022332/2326
(Sig. Bonacina / Signora Calzoni).

Dupont home page
Kapton Dupont home page

fast är det inte till magnetistater?

här verkar finnas lite info också;
http://www.audiodesignguide.com/mag/
http://www.pleo.com/dupont/kapton.htm

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/27 :  21:53:51  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Snyggt:

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/27 :  22:09:17  Show Profile Send norman a Private Message
Ännu en graf. Mätte med hushållsfolie till band (tror tjockleken är 12um). Sjunker för tidigt i diskanten.. kan tillägga att jag har rätt svagt magnetfält nu (måste magnetisera magneterna eller skaffa nya..). Det SKALL gå att få bra!.. skulle vilja ha tag i folie i tjocklek 6 och 9um, nån som vet vart man kan köpa det i sverige?
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/27 :  22:18:47  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Dahlberg har bra kontakter på alu fronten.

Ta en titt i CNC-fräs tråden och hjälp till med vad vi vill ha för metall i blocken.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/28 :  00:34:03  Show Profile Send n/a a Private Message
Norman.
Skicka ett mail så ska vi se vad jag kan ordna. Eller slå en signal, jag är hemma för det mesta. Matfolie brukar vara 0,012. Ugnsfolie 0,018.

Edited by - n/a on 2002/11/28 00:36:27
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/28 :  11:10:27  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Här är mitt senaste förslag, vi får se vad fräs experterna säger:

Go to Top of Page
Page: of 18 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000