Author |
Topic |
jan
Hög Fidelitet
701 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 16:48:51
|
Jeg vil meget nødigt lyde som en negativ kværulant, men jeg tycker der er nonting fel med den siste konstruktionen.
Om man tittar på magnetfelterne og intensiteten i de 2 frontpolar, ser man at dom er störst i magnetgabet och i yderkanterne (hörnet), hvor polstykket møter magneten. Ca. 2 cm. inne på hver side er der en slags "nullpunkt" hvor magnetfeltet er svagere.
Dette kan enten tydes som om de 2 frontpolstykker er for tynne (dom kan inte bäre magnetfeltet) eller at magneten er så bred at magnetfeltet ikke hinnar från ytterkanten och hele vegen inn til centrum. I så fall burde man vell anvenne mindre magneter (smallere). Som jeg ser det nu, mister man bara alt den dyra magnetkraft utt som magnetisk stråling - den komme inte inn til selve gabet i mitten?
|
Jan Nielsen http://www.pladespilleren.dk
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 22:29:33
|
Går det att ändra utssendet på frontbitarna så att de blir kraftigare om det nu är det som är problemet men man behåller bakstycket som det är nu? Vad händer om man gör fronten på frontbitarna helt plan med en liten fas längst ut i hörnen? |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 01:11:45
|
Dahlbergs design är just sån, så med vi kör på den! Tack jan nu förstår jag varför inte tilverkarna använder min design som i simulering verkade så bra. (iaf i mina ögon) |
Driver forumet faktiskt.se |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 09:01:56
|
Jan. Om du kollar din brevlåda så blir du nog lika förvånad som jag blev.
Alexi och Norman ni har också mail.
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 14:17:05
|
Kan någon lägga in en bild på det slutliga förslaget?
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 14:25:05
|
Det är något strul med photoalbumet men om jag får din adress så skickar jag över det. |
|
|
OlaH
Medlem i AÖ
465 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 14:41:59
|
dahlberg: kan du skicka till mig också? olah@chello.se |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 14:52:28
|
quote: Originally posted by pse300b
dahlberg: kan du skicka till mig också? olah@chello.se
Varsågod. |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 15:39:12
|
Intressant simulering Dahlberg, undrar om det är programmet som räknar fel. Det är inte lätt det här med magnetism! |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 20:20:39
|
För alla som inte har fått det här per post. Så här ser den senaste varianten ut. Precis som vanligt så är textfältet för gapets centrum.
|
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 21:59:57
|
Hade ni inte en design där magnetfältet var lite jämnare? Som det är nu så kommer kraften på membranet vara lägre i mitten av membranet just där man vill ha högre kraft. Även om det kan bli lite svårare att tillverka så kan det kanske vara värt det? |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 23:05:46
|
Det här är nog den jämnaste så här långt 0,8 till 1 tesla i hela det område där bandet kommer att befinna sig. Om du har sett något som jag har missat så berätta gärna vad. |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 00:05:49
|
Det är nog bra. Bandet i mitten får ju hjälp at röra sig av bandet på sidorna som i sin tur inte får så mycket hjälp. Det var mest att jag tyckte mig minnas att jag hade sett någon simulering med jämnare magnetfält (genom att inte ha konstant brdd på magnetgapet) i denna tråd fast jag orkar inte gå igenom hela... Den har ju växt en del! |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
jan
Hög Fidelitet
701 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 00:44:57
|
quote: Originally posted by Nagref
Hade ni inte en design där magnetfältet var lite jämnare? Som det är nu så kommer kraften på membranet vara lägre i mitten av membranet just där man vill ha högre kraft. Även om det kan bli lite svårare att tillverka så kan det kanske vara värt det?
Det er just en af årsakerne til at bandet er korrugeret. Man øker stabiliteten i bandets längdretning. Om man inte korrugerer vil bandet gå sönder (bryte) langs mitten. da kraften i ytterkanterne er stärkere.
En annen grund til korrugering er at bryte bandets egonlyd - metallyden. |
Jan Nielsen http://www.pladespilleren.dk
|
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 01:18:56
|
Ett kul sätt att illustrera en av orsakerna till varför man korrugerar bandet är att man skär en remsa av alufolien och skakar den i luften. Det kommer att rassla något förfärligt, skrynkla sedan ihop samma folie lite grann och sträck ut den. Skaka så folien igen och rasslet är borta. |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 10:56:39
|
Nagref, en nakdel med analys programmet är att den byter färg när den vill så ett fält med samma färg i hela fältet kan vara ojämnare än ett med två färger som ovan.
Jag har nu fått besked från Kina:
Thank you E-mail. We need the extra samples cost USD150 for 2pcs magnet. If possible,we would like to know the annual quantity you want. Best regards! Lu junyue-manager
|
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 11:08:43
|
Vem anmäler sig frivillig för att sätta ihop, testa och mäta på prov exemplateret... Dahlberg?
Tobbe L har anmält intresse att bygga bitarna till test-X.
Mitt förslag för att vi ska få ihop pengar till test-X är att alla bidrar med pengar till den som bygger, de pengar man lägger får man dubbel rabatt med senare vid beställning av dom slutgiltiga! Alltså bidrar man med 100kr får man 200kr rabatt |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 13:10:58
|
Hade ni inte en design där magnetfältet var lite jämnare? Som det är nu så kommer kraften på membranet vara lägre i mitten av membranet just där man vill ha högre kraft. Även om det kan bli lite svårare att tillverka så kan det kanske vara värt det?
Mitt testexemplar varierar (enligt simulering) bara 5% i magnetgapet, dock har jag ju då fått betala med att inte ha så hög fältstyrka (jag har heller inte samma magneter)... Vet inte riktigt vilket som ger mest fördelar men jag inbillar mig att det är bra med jämnt fält. Man borde få mindre resonanser i bandet om kraften i mitten är nästan samma som kraften i kanterna plus att det håller längre med höga ljudtryck då det inte utmattas på mitten. Vill man att bandet skall röra sig riktigt linjärt vid större utslag (iof kommer det väl inte att röra sig nåt att tala om om man delar vettigt..) måste man ju också kolla fältstyrkan framåt och bakåt i gapet.. |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 14:53:36
|
Dahlberg, norman, Tobbe L, p300b ni har mail |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 16:06:54
|
quote: Originally posted by Alexi
Vem anmäler sig frivillig för att sätta ihop, testa och mäta på prov exemplateret... Dahlberg?
Tobbe L har anmält intresse att bygga bitarna till test-X.
Mitt förslag för att vi ska få ihop pengar till test-X är att alla bidrar med pengar till den som bygger, de pengar man lägger får man dubbel rabatt med senare vid beställning av dom slutgiltiga! Alltså bidrar man med 100kr får man 200kr rabatt
Jag har redan lagt ut tillverkningen av mina till en bekant, tror dock inte att det finns möjlighet till någon serietillverkning där. Angående priset på magneterna så tillkommer moms och tullavgift så ta det lite lugnt med att beställa något. Det här behöver inte vara klart imorgon. Jag kommer att börja testerna med ferriter. Det går vad jag kan se alldeles utmärkt med en avfasning på polstycket istället för en radie. |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 16:15:02
|
Okej vad bra |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 16:17:57
|
quote: Originally posted by Alexi
Nagref, en nackdel med analys programmet är att den byter färg när den vill så ett fält med samma färg i hela fältet kan vara ojämnare än ett med två färger som ovan.
Det går att specifisera hur graferna skall se ut, bestämm bara fasta värden för upper och lower bound i grafdialogrutan. Exempel: Lower bound [1e-006], Upper bound [2.5] |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 17:27:02
|
norman, har du visat en simulering på ditt testexemplar här? |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 17:37:09
|
norman, har du visat en simulering på ditt testexemplar här?
På sidan 8 finns simulering av magnetfältet (gjorde bitarna så att dom skulle vara enkla att fräsa), skall nog sätta dit starkare magneter. På sid 14 finns frekvensdiagram med 6um och 12um band, dock är inte min mic kalibrerad så graferna säger ju egentligen inte så mycket kanske.. |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 17:40:52
|
Tack! Det är ju en låååång tråd så det är inte lätt att hålla reda på allt.
|
|
|
Topic |
|