HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Aktiva filter - vad krävs?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7925 Posts

Posted - 2006/08/30 :  21:27:46  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tjopp!

Är på gång att bygga ett 12dB 90Hz Linkwitz-Rileyfilter och av ren princip vill jag undvika IC-kretsar, åtminstone i högpassdelen.
Om man tänker sig att värdena på filterkomponenterna ligger i storleksordningen 36kohm och 47nF, hur låg utimpedans behöver bufferkretsarna ha för at inte påverka filterfunktionen?

Följande länk innehåller en hel del matnyttigt om vad man kan åstadkomma med Jfetar, det är främst koppling 16A som är av intresse:

http://www.tkhifi.com/div/Erno_Borbely_fet_articel_2.pdf#search=%22Jfet%20white%20follower%22

Om jag tolkar texten rätt ska den ha en utimpedans på 2,3ohm; det borde väl vara försumbart i sammanhanget?
Det nämns dock att den kopplingen inte trivs så bra med höga källimpedanser, så jag funderar på att kaskodkoppla med en BF245C "ovanpå" den övre 2SK170 för att minska distortionen vid höga frekvenser. Vettigt?

Till lågpassdelen kan jag tänka mig att använda opampar för enkelhetens skull, Jfetar är inte gratis har jag märkt.

Vidare behöver jag möjlighet att justera utnivåerna något på respektive sektion, det handlar bara om några dB så jag vill gärna undvika trimpotar och istället satsa på någon form av stegad kontroll med fasta motstånd. Kan tänka mig att tre steg räcker, något i stil med 0dB, -1,5dB och -3dB. Hur beräknar man nåt sådant?
Vore kul om det gick att ordna med billiga vippbrytare istället för dyra vridomkopplade.
De kommer inte att ändras särskilt mycket när jag väl ställt in nivåerna som jag vill ha dem, och med mitt prototypfilter helt utan justeringsmöjligheter stämmer nivåerna nästan perfekt när jag kör med den förstärkare och de högtalare jag tänkt använda tills vidare.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/08/31 :  07:38:04  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Hej å hå fuling.
Aktiva filter med J-Fetar är mumsfillibaba!
Tror inte på 2.3 ohm. Tror mer på 23 ohm.
Jämför med Nelson Pass artikel om diskreta OP ampar: http://passdiy.com/pdf/diyopamp.pdf
Han får ca 20 ohm med global återkoppling.
Har själv byggt aktiva filter med IRF610 som sourceföljare med ca 10 - 15 mA tomgångsström. Funkade och lät riktigt bra.

Edited by - Circlomanen on 2006/08/31 07:38:25
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2006/08/31 :  10:32:32  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Författaren av den där artikeln har ju omsatt sina ideer till byggsatser av bland annat delningsfilter med diskreta komponenterwww.borbelyaudio.com fast det visste du kanske.
Go to Top of Page

Fuling

7925 Posts

Posted - 2006/08/31 :  10:53:13  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ja, jag tycker också att 2,3 ohm verkar lågt med tanke på levelshifter-motståndet på 22ohm som sitter praktiskt taget i serie med utgången. Dock behövs inte det på ingångsföljaren, och på utgången kan man ta återkopplingen till filtret innan motståndet.
Motståndet verkar bara vara till för att anpassa DC-nivån så att man slipper utgångskonding.

IRF610 låter lite i saftigaste laget för mig, men funka det så funkar det! Är lite skraj för det där med ingångskapacitanser hos Mosfetar, den är långt ifrån obefintlig även om man använder dem som följare. Kaskodkopplade Jfetar bör vara närapå det perfekta i den aspekten.

Jonny: Tack för länken, ska kolla den noggrannare vid tillfälle.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8599 Posts

Posted - 2006/08/31 :  11:19:31  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
En liten fråga:är det olika karaktärer (ljud) på olika fetar som med olika Ic kretsar?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling

7925 Posts

Posted - 2006/08/31 :  11:53:53  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ryssen: Har inte gjort några direkta tester själv, men med tanke på att brantheten och kapacitansen (-erna) skiljer sig mycket mellan olika typer så borde det nog finnas ljudskillnader också.
I förstärkande kopplingar blir skillnaderna större än i följarkretsar, på diyaudio.com diskuteras det en del om vilka Mosfetar som gör sig bäst i Nelson Pass´ olika konstruktioner där fetarna är förstärkande.

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/01 :  16:48:39  Show Profile Send f95toli a Private Message
En "filosofisk" fråga: Varför undvika op-ampar om du ändå tänker använda FET? Jag ser inte riktigt skillnaden.
En op-amp är ju i princip bara ett gäng ihoppkopplade transitorer, skillnaden är prestanda blir mycket bättre än med en diskret krets mad samma komponenter pga paketeringen.

Go to Top of Page

Fuling

7925 Posts

Posted - 2006/09/01 :  17:32:05  Show Profile Send Fuling a Private Message
Skillnaden, som jag ser den, är att en opamp består av ganska många ihopkopplade transistorer och har en råförstärkning som närmar sig det oändliga vilken sedan motkopplas bort till genomgångsförstärkning.
Jag har som genomgående filosofi att använda så få komponenter som möjligt, att undvika motkoppling/överflödig förstärkning så långt det går samt att allt ska arbeta i klass A. Helst single ended klass A, men i fallet med White Followern faller det lite på att den arbetar i någon sorts pushpull genom att bägge transistorerna drivs med signal.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000