Author |
Topic |
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2006/08/30 : 14:50:50
|
Jo, jag har en "World audio designs" HD83, vilket är en hörlursförstärkare som jag har byggt som ett kit. Det är en transformator kopplad förstärkare, alltså inte en OTL utan den har trafo på utgången för att anpassa till impedansen. När man bygger steget, så kan man vira utgångs trafona på fyra sätt, lägsta impedansen är ett 16-50 ohms läge, högsta är över 250 ohm.
Till mitt problem. När jag byggde den hade jag ett par hd600, vilka jag fortfarande har, så jag virade utgångstrafona som "över 250 ohm" eftersom lurarna är 300 ohm. Jag har nu köpt ett par bra slutna lurar som är 32 ohmare, och då vill jag vira upp hörlursförstärkaren så att den har två anslutningar lågohm och högohm, dock kommer jag inte att koppla in lurarna samtidigt och det är här mitt problem börjar. Det verkar inte som det går att bygga sätta dit ett extra jack, och ha både 16-50 ohm virat samtidigt som över 250 ohm är virat.
Diagram över utgångstrafona
16-50 ohm virning
över 250 ohm virning
Som ni kan se är alla "vindningar" lagda i serie för över 250 ohm, och alla i parallell för 16-50. Det innebär att det skulle bli en massa reläer/Switchar.
Hur ska jag lösa det här? En ide är att jag sätter dit ett jack till på fronten, och använder 250 ohms virningen, och sätter dit ett bra 220 ohms motstånd för 32 ohms luren. Då borde stärkaren se en last på lite över 250 ohm. Så alltså har jag då, ett uttag direkt virat till över 250 ohms virningen och ett som är virat med 220 ohm i serie med 250 ohms virningen.
Kan det här fungera, eller blir kan det medföra problem? Jag är medveten om att det blir i princip 7 gånger mer spänning över motståndet än över luren, men luren har en effektivitet på 104 dB/mW enligt spec och min hörlursstärkare kan leverera en watt, så det borde ju fungera.
Så, vad säger ni? Hur ska jag lösa det här? |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
Edited by - Claes_Ireland on 2006/08/30 14:51:35 |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2006/08/30 : 15:00:54
|
PÅ min lilla hörlursförstärkar bygge jag ett reläkort som gör att jag kan ändra omsättningen på trafon. Totalt går det åt 6st två poliga reläer (två trafos)
Tror inte riktigt på iden med motståns men det kanske funkar
Ska klura lite på om man kan göra det på något smidigare sätt.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
Edited by - Tobbe_L on 2006/08/30 15:07:32 |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2006/08/30 : 15:20:15
|
När vi testade min förstärkare på diy-träffen i gbg. så kom vi fram till att mitt läget funkade bäst. Även på 32 o 250ohm lurar (omsättning 9:1). Då parallellkopplar du två lidningar o sedan sätter dem i serie. Testa det Kanske funkar lika bra på din förstärkare Endast riktigt högohmiga lurar krävde 18:1 omsättningen. Lågohmiga lurar trivdes bättre med 9:1 än med 4,5:1 omsättningen.
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2006/08/30 : 15:40:13
|
Hmm, det är ju något att tänka på. Varför tror du inte på motståndsiden? Lite info uppskattas. Sen när jag fått det här fixat, så ska jag göra en shunt mod på volympoten, byta likriktare, och kanske en kondning eller två. |
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2006/08/30 : 15:47:43
|
Det kanske funkar som sagt. Men om jag nu tänker rätt så ser lurarna bara 1/8-del av spänningen ut från trafon, men det kanske inte något problem.
Om det funkar bra så kan du i princip sätta en pot på trafon så kan du sätt din impedans som du vill ha o då räcker det med en utgång Kommer att fungera som en extra volymkontroll.
Vad är det för utgångstrafos på förstärkaren? Är lite nyfiken hur de har kopplat de olika utgångsvarianterna. Framförallt de två "mitten" lägena.
|
Edited by - Tobbe_L on 2006/08/30 15:50:27 |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2006/08/30 : 16:39:19
|
Trafona är custom made för det här kittet, går att köpa av dem direkt.
Två mittenlägen på beställning:
|
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2006/08/30 : 16:48:01
|
Kan man koppla som i nedersta alternativet?? Kommer inte de olika lidningarna få en rätt ojämn belastning??
Men det kanske våra rör gurus kan utala sig om |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2006/08/30 : 17:24:51
|
Jo, de får ju 1/4 av effekten som de andra får. Jag har funderat, det skulle ju gå att ta ut spänningen över en enda lindning, jag antar att effekten man kan lämna blir en fjärdedel då? Vad säger rörgurusarna här?
Bernt, vara här, du får återgälda svaret jag gav på din datorfråga på off topic. :) |
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2006/08/30 : 20:33:22
|
Inom (): Specifikationen för MADs hörlursförstärkare. Man använder en Hammond 119DA i PF-koppling. Trafon har 600R prim, och 8R sek.
quote:
High performance headphone amplifier/line preamplifier.
* Heavy duty power supply and output transformers for increased power output and extended bass response with low distortion. * Para-feed headphone output circuit drives 32–300 Ohm impedance phones including the Sennheiser HD580/600. * Line preamp output with 25 dB gain. * Volume and balance controls. * All point-to-point wiring. * Tube complement: 2 x 12B4A NOS and 1 x 5751 Sovtek. * Kit includes punched, painted chassis, bottom cover plate, detachable line cord, all parts, tubes, hardware, wire, solder, knobs. and an illustrated 34-page instruction manual. Only a few standard tools and a soldering iron are necessary for construction. * High quality components are used throughout: Beyschlag-Centralab metal film resistors, Solen polypropylene film capacitors, Hammond power and output transformers.
Specifications: Input resistance: 50 kOhms. Headphone output impedance: 7 Ohms. Sensitivity: 0.4 V for 10 mW output. Output power: 100 mW. Line output impedance: 20 kOhms, line preamp gain: 26 dB.
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2006/08/31 : 07:51:00
|
Japp tobbe, det var det jag tänkte, kan ju kanske få till det så jag har två parallellkopplade. De parallekopplar ju fyra lindningar för lurar upp till 50 ohm. Vet inte var jag ska ta det här. |
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2006/08/31 : 08:05:36
|
Tycker fortfarande att du ska testa med varianten för 50-125ohm. Det är den varianten som funkar bäst på mitt bygge. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=48510 Det läget funkar fint både till Grado SR-225 lurar på 32ohm o Beyerdynamics DT-931 lurar på 250ohm.
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2006/08/31 : 08:09:55
|
Jo alltså, cd3000 spelar på på läget jag har nu, volympotten är inte över klockan 9, så det är inga problem med kraften. Vad är det för problem som skulle kunna uppstå när jag kör en 32 ohms lur på "över" 250 ohms läget? Ändras utgångsimpedansen med vilket läge man väljer? Kan frekvessvaret påverkas? Hmm. |
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/08/31 : 22:39:34
|
quote: Bernt, vara här, du får återgälda svaret jag gav på din datorfråga på off topic. :)
Hehe Jag tycker du ska göra två uttag. Koppla lindningarna i serie och ta ut den lågohmiga signalen på halva vägen eller var det nu kan bli lagom. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2006/09/01 : 07:54:42
|
Någon teori om varför göra så Bernt? Är det ok att inte använda alla sekundärlindningar alltså? Grrr, jag fattar inte hur seriekoppling och parallellkoppling av sekundärlindningar fungerar. Vad händer med utimpedansen, vad händer med drivförmågan? Rent empriskt när jag kikar på deras sätt att koppla så är det uppenbart att seriekopplade lindningar kan driva spänning, parallellkopplade kan driva ström. Så, om vi drar det här ytterligare, får jag exakt samma elektriska egenskaper när jag tar ut signalen från en lindning, jämfört med att parallellkoppla fyra förutom strömförmågan, som jag antar ökar? Hur blir det med utgångsimpedansen? Så, får jag med andra ord exakt samma "frekvenssvar" för de två kopplingarna? Många frågor, jag sitter hemma utan någon bok att kika i tror jag. Eller...Hmm.
Någon fin länk till en site som har en bra beskriving av just det här, eller om någon ids förklara för mig :) |
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7925 Posts |
Posted - 2006/09/01 : 09:56:27
|
quote: får jag exakt samma elektriska egenskaper när jag tar ut signalen från en lindning, jämfört med att parallellkoppla fyra förutom strömförmågan
Svar nej. Även om omsättningen inte ändras vid parallellkoppling så ändras kopplingen (läckinduktansen) mellan primär och sekundär. Fenomenet var uppenbart då jag en gång i tiden experimenterade med nån liten nättrafo med 2x115V primär och 4x6V sekundär som utgångstrafo i en liten PP gitarrförstärkare. Det funkade att använda bara en sekundärlindning, men med alla fyra inkopplade parallellt blev frekvensgången påtagligt bättre uppåt.
Generellt ska man använda så mycket av lindingarna man kan.
PS: Den där "tertiary winding"-snutten ser ut att lämpa sig utmärkt till katodåterkoppling, alltså lokal återkoppling runt slutröret. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2006/09/01 : 14:51:20
|
Ok Fuling, då har jag förstått på ett ungefär. Den där tertiary winding är kopplad till röret via ett motstånd ser jag på mitt schema. Ska jag kasta in det här med?
Då är frågan hur jag ska göra det här. Verkar vara jäkligt knepigt. Ett förslag är att dra fram alla sekundär lindningar direkt till en dsub, 9 polig kontakt, en datorkontakt. Då kan jag trycka i en kontakt från utsidan, som kopplar ihop alla trafona som jag vill, sen bara en hörlurskontakt till det. Så, då har jag två kontakter, en låg ohm och en högohm setting. Det är ju inte riktigt så jag vill ha det men det är onekligen en lite rolig lösning. Tänkte på att ha en dsub kontakt i taket på ampen, och ha kvar vanlig hörlurskontakt på fronten, men eftersom vissa av kopplingarna vill ha fram olika lindningar till hörlurskontakten spricker väl den iden. Men, det hade varit coolare, tryck i en kontakt på toppen av ampen för att bestämma vilken impdans den confas som. |
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2006/09/01 : 14:55:32
|
Fuling, att frekvensgången blev bättre uppåt, har det att göra med att utimpedansen blev 1/4del? Kika på den här länken, är det samma sak så att säga? Karlstorck postade den här till mig i en tråd på personlig hifi. Kika under impedance optimisation, där ser man att frekevensvaret ändras med utimpedansen, mer bas med högre impedans, mindre bas eller mer linjärt med lägre impedans. http://www.meier-audio.homepage.t-online.de/tipstricks.htm Nu handlar det om inbyggda hörlursuttag så inga rörgrejer direkt, men är principipen den samma tro?
|
|
Edited by - Claes_Ireland on 2006/09/01 14:56:48 |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7925 Posts |
Posted - 2006/09/01 : 16:04:38
|
Kika i min tråd "Ett hastigt påkommet rörprojekt" (tror jag den heter) för mer info om katodåterkoppling.
Att frekvensgången blev bättre uppåt hade (i mitt fall) inget att göra med impedansen, som ju inte ändrades, utan att kopplingen mellan lindningarna blev bättre. Med bara en sekundärlindning inkopplad hade primären bara en lindning att överföra energin till, men alla fyra sekundärerna inkopplade blev primär/sekundärkopplingen tätare och det hela funkade högre upp i frekvens. Det är lite svårt att förklara det där med kopplingsgrad i transformatorer, min förklaring här ovanför känns väldigt bristfällig. Vet inte riktigt vad det finns att läsa om ämnet heller, det lilla jag vet om signaltrafos har det tagit åratal att komma fram till. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
|
Topic |
|