HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Rörhörlursförstärkare, behöver hjälp trafo winding
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/08/30 :  14:50:50  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jo, jag har en "World audio designs" HD83, vilket är en
hörlursförstärkare som jag har byggt som ett kit.
Det är en transformator kopplad förstärkare, alltså inte en OTL utan
den har trafo på utgången för att anpassa till impedansen.
När man bygger steget, så kan man vira utgångs trafona på fyra
sätt, lägsta impedansen är ett 16-50 ohms läge, högsta är över 250 ohm.

Till mitt problem.
När jag byggde den hade jag ett par hd600, vilka jag fortfarande har, så jag virade utgångstrafona
som "över 250 ohm" eftersom lurarna är 300 ohm.
Jag har nu köpt ett par bra slutna lurar som är 32 ohmare, och då vill jag vira upp hörlursförstärkaren så att den har två anslutningar
lågohm och högohm, dock kommer jag inte att koppla in lurarna
samtidigt och det är här mitt problem börjar.
Det verkar inte som det går att bygga sätta dit ett extra jack, och ha både 16-50 ohm virat samtidigt som över 250 ohm är virat.

Diagram över utgångstrafona

16-50 ohm virning

över 250 ohm virning

Som ni kan se är alla "vindningar" lagda i serie för över 250 ohm, och alla i parallell för 16-50. Det innebär att det skulle bli en
massa reläer/Switchar.

Hur ska jag lösa det här?
En ide är att jag sätter dit ett jack till på fronten, och använder 250 ohms virningen, och sätter dit ett bra 220 ohms motstånd för 32 ohms luren. Då borde stärkaren se en last på lite över 250 ohm. Så
alltså har jag då, ett uttag direkt virat till över 250 ohms virningen och ett som är virat med 220 ohm i serie med 250 ohms virningen.

Kan det här fungera, eller blir kan det medföra problem? Jag är medveten om att det blir i princip 7 gånger mer spänning över motståndet än över luren, men luren har en effektivitet på 104 dB/mW enligt spec och min hörlursstärkare kan leverera en watt, så det borde ju fungera.

Så, vad säger ni? Hur ska jag lösa det här?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

Edited by - Claes_Ireland on 2006/08/30 14:51:35

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/08/30 :  15:00:54  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
PÅ min lilla hörlursförstärkar bygge jag ett reläkort som gör att jag kan ändra omsättningen på trafon.
Totalt går det åt 6st två poliga reläer (två trafos)

Tror inte riktigt på iden med motståns men det kanske funkar

Ska klura lite på om man kan göra det på något smidigare sätt.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2006/08/30 15:07:32
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/08/30 :  15:20:15  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
När vi testade min förstärkare på diy-träffen i gbg.
så kom vi fram till att mitt läget funkade bäst.
Även på 32 o 250ohm lurar (omsättning 9:1).
Då parallellkopplar du två lidningar o sedan sätter dem i serie.
Testa det Kanske funkar lika bra på din förstärkare
Endast riktigt högohmiga lurar krävde 18:1 omsättningen.
Lågohmiga lurar trivdes bättre med 9:1 än med 4,5:1 omsättningen.

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/08/30 :  15:40:13  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hmm, det är ju något att tänka på. Varför tror du inte på motståndsiden? Lite info uppskattas.
Sen när jag fått det här fixat, så ska jag göra en shunt mod på volympoten, byta likriktare, och kanske en kondning eller två.

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/08/30 :  15:47:43  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Det kanske funkar som sagt.
Men om jag nu tänker rätt så ser lurarna bara 1/8-del av spänningen ut från trafon, men det kanske inte något problem.

Om det funkar bra så kan du i princip sätta en pot på trafon så kan du sätt din impedans som du vill ha o då räcker det med en utgång
Kommer att fungera som en extra volymkontroll.

Vad är det för utgångstrafos på förstärkaren?
Är lite nyfiken hur de har kopplat de olika utgångsvarianterna.
Framförallt de två "mitten" lägena.

Jag är inte dum....

Edited by - Tobbe_L on 2006/08/30 15:50:27
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/08/30 :  16:39:19  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Trafona är custom made för det här kittet, går att köpa av dem direkt.

Två mittenlägen på beställning:

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/08/30 :  16:48:01  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Kan man koppla som i nedersta alternativet??
Kommer inte de olika lidningarna få en rätt ojämn belastning??

Men det kanske våra rör gurus kan utala sig om

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/08/30 :  17:24:51  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jo, de får ju 1/4 av effekten som de andra får. Jag har funderat, det skulle ju gå att ta ut spänningen över en enda lindning, jag antar att effekten man kan lämna blir en fjärdedel då? Vad säger rörgurusarna här?

Bernt, vara här, du får återgälda svaret jag gav på din datorfråga på off topic. :)

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/08/30 :  20:33:22  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Inom (): Specifikationen för MADs hörlursförstärkare. Man använder en Hammond 119DA i PF-koppling. Trafon har 600R prim, och 8R sek.

quote:

High performance headphone amplifier/line preamplifier.

* Heavy duty power supply and output transformers for increased power output and extended bass response with low distortion.
* Para-feed headphone output circuit drives 32–300 Ohm impedance phones including the Sennheiser HD580/600.
* Line preamp output with 25 dB gain.
* Volume and balance controls.
* All point-to-point wiring.
* Tube complement: 2 x 12B4A NOS and 1 x 5751 Sovtek.
* Kit includes punched, painted chassis, bottom cover plate, detachable line cord, all parts, tubes, hardware, wire, solder, knobs. and an illustrated 34-page instruction manual. Only a few standard tools and a soldering iron are necessary for construction.
* High quality components are used throughout: Beyschlag-Centralab metal film resistors, Solen polypropylene film capacitors, Hammond power and output transformers.

Specifications: Input resistance: 50 kOhms. Headphone output impedance: 7 Ohms. Sensitivity: 0.4 V for 10 mW output. Output power: 100 mW. Line output impedance: 20 kOhms, line preamp gain: 26 dB.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/08/30 :  20:55:30  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Antar att det är den här du har.
http://www.world-designs.co.uk/acatalog/HD83.pdf#search=%22World%20audio%20designs%22%20HD83%22

Som jag jag vet inte hur det blir om man inte belastar lidningarna lika.
Men det kanske funkar.
Att ta signalen från en lidning borde väl ge samma signalnivå som den övre av dessa kopplingar fast med lägre effekt.

Jag är inte dum....

Edited by - Tobbe_L on 2006/08/30 20:58:30
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/08/31 :  07:51:00  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Japp tobbe, det var det jag tänkte, kan ju kanske få till det så jag har två parallellkopplade. De parallekopplar ju fyra lindningar för lurar upp till 50 ohm. Vet inte var jag ska ta det här.

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/08/31 :  08:05:36  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Tycker fortfarande att du ska testa med varianten för 50-125ohm.
Det är den varianten som funkar bäst på mitt bygge.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=48510
Det läget funkar fint både till Grado SR-225 lurar på 32ohm o Beyerdynamics DT-931 lurar på 250ohm.

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/08/31 :  08:09:55  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jo alltså, cd3000 spelar på på läget jag har nu, volympotten är inte över klockan 9, så det är inga problem med kraften. Vad är det för problem som skulle kunna uppstå när jag kör en 32 ohms lur på "över" 250 ohms läget? Ändras utgångsimpedansen med vilket läge man väljer? Kan frekvessvaret påverkas? Hmm.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/08/31 :  22:39:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Bernt, vara här, du får återgälda svaret jag gav på din datorfråga på off topic. :)
Hehe
Jag tycker du ska göra två uttag. Koppla lindningarna i serie och ta ut den lågohmiga signalen på halva vägen eller var det nu kan bli lagom.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/09/01 :  07:54:42  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Någon teori om varför göra så Bernt? Är det ok att inte använda alla sekundärlindningar alltså? Grrr, jag fattar inte hur seriekoppling och parallellkoppling av sekundärlindningar fungerar. Vad händer med utimpedansen, vad händer med drivförmågan? Rent empriskt när jag kikar på deras sätt att koppla så är det uppenbart att seriekopplade lindningar kan driva spänning, parallellkopplade kan driva ström. Så, om vi drar det här ytterligare, får jag exakt samma elektriska egenskaper när jag tar ut signalen från en lindning, jämfört med att parallellkoppla fyra förutom strömförmågan, som jag antar ökar? Hur blir det med utgångsimpedansen? Så, får jag med andra ord exakt samma "frekvenssvar" för de två kopplingarna? Många frågor, jag sitter hemma utan någon bok att kika i tror jag. Eller...Hmm.

Någon fin länk till en site som har en bra beskriving av just det här, eller om någon ids förklara för mig :)

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7925 Posts

Posted - 2006/09/01 :  09:56:27  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
får jag exakt samma elektriska egenskaper när jag tar ut signalen från en lindning, jämfört med att parallellkoppla fyra förutom strömförmågan

Svar nej. Även om omsättningen inte ändras vid parallellkoppling så ändras kopplingen (läckinduktansen) mellan primär och sekundär.
Fenomenet var uppenbart då jag en gång i tiden experimenterade med nån liten nättrafo med 2x115V primär och 4x6V sekundär som utgångstrafo i en liten PP gitarrförstärkare.
Det funkade att använda bara en sekundärlindning, men med alla fyra inkopplade parallellt blev frekvensgången påtagligt bättre uppåt.

Generellt ska man använda så mycket av lindingarna man kan.

PS: Den där "tertiary winding"-snutten ser ut att lämpa sig utmärkt till katodåterkoppling, alltså lokal återkoppling runt slutröret.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/09/01 :  14:51:20  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ok Fuling, då har jag förstått på ett ungefär. Den där tertiary winding är kopplad till röret via ett motstånd ser jag på mitt schema. Ska jag kasta in det här med?

Då är frågan hur jag ska göra det här. Verkar vara jäkligt knepigt.
Ett förslag är att dra fram alla sekundär lindningar direkt till en dsub, 9 polig kontakt, en datorkontakt. Då kan jag trycka i en kontakt från utsidan,
som kopplar ihop alla trafona som jag vill, sen bara en hörlurskontakt till det. Så, då har jag två kontakter, en låg ohm och en högohm setting.
Det är ju inte riktigt så jag vill ha det men det är onekligen en lite rolig lösning. Tänkte på att ha en dsub kontakt i taket på ampen, och ha kvar
vanlig hörlurskontakt på fronten, men eftersom vissa av kopplingarna vill ha fram olika lindningar till hörlurskontakten spricker väl den iden.
Men, det hade varit coolare, tryck i en kontakt på toppen av ampen för att bestämma vilken impdans den confas som.

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/09/01 :  14:55:32  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Fuling, att frekvensgången blev bättre uppåt, har det att göra med att utimpedansen blev 1/4del? Kika på den här länken, är det samma sak så att säga?
Karlstorck postade den här till mig i en tråd på personlig hifi. Kika under impedance optimisation, där ser man att frekevensvaret ändras med utimpedansen, mer bas med högre impedans, mindre bas eller mer linjärt med lägre impedans.
http://www.meier-audio.homepage.t-online.de/tipstricks.htm
Nu handlar det om inbyggda hörlursuttag så inga rörgrejer direkt, men är principipen den samma tro?

Edited by - Claes_Ireland on 2006/09/01 14:56:48
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7925 Posts

Posted - 2006/09/01 :  16:04:38  Show Profile Send Fuling a Private Message
Kika i min tråd "Ett hastigt påkommet rörprojekt" (tror jag den heter) för mer info om katodåterkoppling.

Att frekvensgången blev bättre uppåt hade (i mitt fall) inget att göra med impedansen, som ju inte ändrades, utan att kopplingen mellan lindningarna blev bättre. Med bara en sekundärlindning inkopplad hade primären bara en lindning att överföra energin till, men alla fyra sekundärerna inkopplade blev primär/sekundärkopplingen tätare och det hela funkade högre upp i frekvens.
Det är lite svårt att förklara det där med kopplingsgrad i transformatorer, min förklaring här ovanför känns väldigt bristfällig.
Vet inte riktigt vad det finns att läsa om ämnet heller, det lilla jag vet om signaltrafos har det tagit åratal att komma fram till.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000