HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DCfiltrering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2006/08/26 :  13:48:48  Show Profile Send Magoo a Private Message
Jag är nu i slutfasen av mitt gainclonebygge och behöver lite hjälp.
Min DVD (en centrum)som ska fungera som ljudkälla har en egenskap... den ger ut DC när den är i stand-by läge. Den hamnar i stand-by läge automatiskt när en skiva är slut. Dessutom finns det ingen on/off knapp i vanlig mening utan det är bara att rycka kabeln från väggen om jag vill stänga av den helt. Detta blir jag tvungen att filtrera bort.

Jag har tänkt att löda in en kondensator/kanal i förstärkaren på 1uF eller 2,2uF. Frågan är var den ska placeras, på ingången eller utgången? Jag vill ju ha så få saker som möjligt innan förstärkningen som ökar på eventuella fel, men samtidigt är ju spängen högre på utgången. Vilket alternativ är det bästa?

comfortably numb

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/08/26 :  14:05:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Konding på ingången av förstärkaren, eller bättre på utgången från DVDn.

Så där brukar det inte vara ska tilläggas. Verkar vara fel på DVDn tycker jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2006/08/26 :  14:27:22  Show Profile Send Magoo a Private Message
Jag förmodar att det är en riktigt lågfrekvent AC.
Vad blir skillnade på att sätta kondingen i DVD'n eller förstärkaren? Är för att om jag byter till en annan ljudkälla så ska det inte vara något onödigt i signalvägen.

Vad är fördelen med konding på ingången gentemot konding på utgången?

comfortably numb
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/08/27 :  12:09:00  Show Profile Send Resonans a Private Message
Magoo, vi mätte ju aldrig vilket vi borde gjort. Det är egentligen bara en gissning från min sida. Men det mesta tyder på att det är DC ut.

Med undantag för DC-kopplade steg så brukar man dc-isolera stegen sinsemellan via en konding. Detta är ganska viktigt i AC-kopplade rörkretsar där exempelvis ett rör kan svänga ett par hundra volt kring en "arbetspunkt" på kanske +200VDC. Man vill då inte att dessa +200VDC skall följa med signalen genom följande steg som ligger och väntar på en ACsignal.. Liknande gäller kanske för din GainClone? Därför tror jag att det är ett bättre alternativ att blockera likströmmen innan den går in ett steg som inte är avsett för dc, dvs vid signalkällan i ditt fall.

...music is the best...
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2006/08/28 :  09:11:39  Show Profile Send Magoo a Private Message
Jag har nu gjort en mätning på utgångarna på DVD'n, det är -2.18 V DC på alla utgångarna (även surround ut.

Är det troligt att det är något fel på DVD'n eller kan det vara så?
Om det är fel var ska jag börja leta? Jag har dessutom lite lösa planer på att modda strömdelen i DVD'n, kan det vara räddningen?

comfortably numb
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/08/28 :  09:48:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Vad blir skillnade på att sätta kondingen i DVD'n eller förstärkaren? Är för att om jag byter till en annan ljudkälla så ska det inte vara något onödigt i signalvägen.
Du ger svaret själv. Sätt den i DVDn i så fall. Men om du har garanti kvar
så ring först till leverantören och fråga om det verkligen ska vara DC på utgångarna.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2006/08/28 :  10:32:26  Show Profile Send Magoo a Private Message
Ingen garanti tyvärr... eller inte för då är det ju fritt fram med lödkolven.
Problemet är bara att utgångarna är kretskortsmonterade. Jag kanske får dedikera en av ingångarna på förstärkaren till min Centrum.

comfortably numb
Go to Top of Page

bambam
Starting Member

8 Posts

Posted - 2006/08/28 :  11:02:12  Show Profile Send bambam a Private Message
Det vanligaste är faktiskt att man skyddar ingångarna mot DC genom
en kondensator.
Jag tvivlar att kvaliten på en Gainclone förstärkare är sådan att
du kan höra någon skillnad om du sätter en 2,2 uF plastfilms kondensator
på ingången.

- B
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8599 Posts

Posted - 2006/08/28 :  14:27:22  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
på ingången.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2006/08/28 :  14:37:24  Show Profile Send Magoo a Private Message
quote:
på ingången.

Det var värst, är dom så dåliga?

comfortably numb
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/08/28 :  16:03:33  Show Profile Send U1 a Private Message
quote:
Det var värst, är dom så dåliga?

GC låter faktiskt riktigt bra, även utan hänsyn till priset. Många bli överaskade när de hör den för första gången. Dock inget under av kraft.
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2006/08/29 :  23:37:37  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Det är väl snarare så att den negativa effekten av kondensatorer i signalvägen ofta överdrivs.

Man får iofs hålla ett öga på ingångsimpedansen eftersom den tillsammans med kopplingskondensatorn bildar ett högpassfilter. Brytfrekvensen i filtret bör såklart hamna långt under alla hörbara frekvenser.

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2006/08/30 :  10:52:31  Show Profile Send Magoo a Private Message
Om jag väljer 2.2 uF så blir brytfrekvensen på drygt 3 Hz. Med en avrullning på -6dB/oktav borde det väl bli bra? (Om jag inte minns fel så ger en kondensator en avrullning på -6dB). Alltså det borde inte bli någon sänkning/ändring av ljudet att tala om i det hörbara registret. Eller?
Ingångsimpendansen är på 22 kohm.

comfortably numb
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2006/09/01 :  12:04:33  Show Profile Send Magoo a Private Message
Hmm, jag är rätt grön på det här med elektronik och en fråga kom upp:
När ni nämner plastfilmskondingar menar ni då nästan vilken typ som helst, utom elektrolyter och keramiska? Har axiel eller radiell någon betydelse? Annat än i platshänseende då.

comfortably numb
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000