HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fråga ang nätdel till Orion ASP NY FRÅGA
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/08/31 :  14:40:24  Show Profile Send U1 a Private Message
Hej

Jag undrar om jag kan köpa 2st Switchad nätadaptrar och koppla dem samman så jag får en + en 0 och en -.

Lånar en bild från AndersP, hoppas det inte gör något.

Behöver jag något mer eller kan jag bara koppla det rakt på korten?

Skulle denna fungera?
"Switchad ställbar nätadapter. En liten och smidig nätadapter. Inspänning 100-240 Vac. Utspänningen är ställbar: 3, 4.5, 6, 7.5, 9 och 12 volt. Lev. med de vanligaste DC-anslutningarna. Max belastning: 15W.
Utspänning / Ström

3V / 1500mA
4,5V / 1200mA
6V / 1000mA
7V / 900mA
9V / 800mA
12V / 700mA "

Art 44282 hos Kjell & co

Enligt Linkwitz ska nätdelen vara 12V 0,5A.

Jag ska bygga en riktig nätdel sen men just nu vill jag bara få dem att spela.

Ytterliggare en fråga.
Jag har satt socklarna till OPA2134 på fel håll på korten. Måste jag löda av dem eller kan jag bara såtta OP´n på "rätt" håll?

/Johan

Edited by - U1 on 2006/09/01 16:17:08

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/08/31 :  14:43:39  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Visst kan du koppla nätdelarna så!

Om socklarna - är det inte för jobbit att löda bort dem och vända rätt - GÖR DET. En vacker dag kommer du bergsäkert att missa att vända OPAMParna rätt och då ...... POFF!
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/08/31 :  14:52:32  Show Profile Send U1 a Private Message
Tack för svaret. Då ska jag springa till Kjell & Co så jag får ljud i stugan igen.

Om dom fungerar felvända så ska jag i alla fall testa korten innan jag fixar det, vill så gärna spela musik nu.

Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/09/01 :  16:16:49  Show Profile Send U1 a Private Message
Har ytterliggare ett par frågor som jag hoppas få svar på så fort så möjligt eftersom det är det sista jag måste göra innan mina Orion spelar

Enligt manualen "The normal mode for operating and testing the board is with S1 closed. If you do not plan on using the low frequency cut switch S1, the replace the capacitor C100 with a zero ohm jumper or wire. If C100 is used, then wires must be run to a front panel DPDT toggle switch from S1, and from both boards, to be able to disengage the filter"

Fråga1
Eftersom jag inte kan ett smack om elektronik så behöver jag hjälp med detta. På bilden nedan ser ni switchen som skall kopplas. Jag skall alltså dra en kabel från S1 på vardera kort till denna men problemet är att jag inte vet hur de skall kopplas. Ni ser S1 på bilden nedan på ett av korten, andra kortet ser likadant ut och switchen har 6 kopplingar. Hur ska dessa kopplas?

Fråga2
Jag var och köpte 2st batteri elliminatorer för koppling så som bilden i första inlägget.

Kan någon beskriva nogrant hur jag vet vilken som är plus och minus, jag vill inte göra fel.

När jag har fått svar på dessa så har jag 10 min jobb sen kan dom spela

Väldigt tacksam för all hjälp.
/Johan
Go to Top of Page

fenwick
Member

123 Posts

Posted - 2006/09/01 :  18:57:22  Show Profile Send fenwick a Private Message
Tjena.

1. kontakterna på switchen är ordnade som en 2x3 matris, där kolumnerna med 3 kontakter utgör en kanal vardera. Mittenstiften är rimligen IN och du löder en kabel från C100-paden hit. Från tex övre kontakten löder en kabel direkt till kortet (motsvarar då att kortsluta) och till nedre kontakten löder du in kondensatorna och via en kabel tillbaka till kortet.
Fattar du?

2. Vad jag vet så brukar det stå på eliminatorerna om vilket stift som är plus och minus. Fast du har väl en multimeter.... mät.

Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2006/09/02 :  15:18:44  Show Profile Send AndersP a Private Message
Tjena.

Precis som Fenwick säger måste man mäta. Och sen en sista gång innan man koplar in strömmen.

Eliminatorerna kollas genom mätning av utspänningen. Kopplar du fel visar instrumentet minus.

Är man inte säker på hur switchen är kopplad mäter man mellan stiften med ohmmätning eller diodtestfunktionen tills dess att man vet hur den är kopplad. Just den där switchen kan bryta 3 separata grejer och har altså 6 anslutningar. Man sliper ha en separat switch för varje kanal altså.

Filtret är mycket användbart eftersom det rullar av djupbasen och således hindrar baselementen att skjutas till mars när man spelar " modern musik " tokhögt. Och det gör man ju.

Jag har fortfarande mina eliminatorer kopplade som på bilden men hade inte valt switchade sådana i dag. Dom skickar ut en del smuts, både på elnätet och genom utstrålning av radiofrekvenser. Onödit.
När jag orkar tänker jag beställa en nätdel från LC Audio, en sån som dom har till sin RIIA. Kanske nästa vecka eller nåt......

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/09/02 :  15:38:32  Show Profile Send U1 a Private Message
Tack för hjälpen.

Jag har nu kopplat in allt, har spänning på korten men tyvärr så är det dött. Jag jar såklart lyckats gör av med Linkwitz testskiva, kan för mitt liv inte hitta den Om någon Orion ägare har lust att skicka sin över msn/skype eller mail så skulle jag bli kanon lycklig, om inte annat så får jag beställa en ny (och vänta igen...)

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000