Author |
Topic |
UnholyRishna
Member
409 Posts |
Posted - 2006/09/19 : 18:15:46
|
Håller med!
Den snyggaste kombinationen enligt min mening är ju lätt svarta apparater med gröna dioder! Kolla bara primare eller Naim, Mumma!!
MvH / Martin |
Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-) |
|
|
Poe
Member
808 Posts |
Posted - 2006/09/19 : 21:55:46
|
quote: Det är ju enkelt att tejpa över dom, det finns ju tex sådana där små klisterlappar som man har vid pistolskytte som man sätter över kulhålen med, borde funka bra.
Håller med alla tips om hur man kan dämpa ljuset från dessa blåa dioder, från tejpning till lödning, MEN vad jag fortfarande inte fattar är VARFÖR måste dessa blå diodrar (ok, jag vet inte alltid) lysa så väldigt starkt? Jag har aldrig blivit bländad av en röd, gul eller grön diod. |
eof Min anläggning |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2006/09/19 : 22:16:28
|
quote: Håller med alla tips om hur man kan dämpa ljuset från dessa blåa dioder, från tejpning till lödning, MEN vad jag fortfarande inte fattar är VARFÖR måste dessa blå diodrar (ok, jag vet inte alltid) lysa så väldigt starkt? Jag har aldrig blivit bländad av en röd, gul eller grön diod.
Det finns väldigt ljusstarka LEDs i de färgerna du nämner, men också svagare. (se tex www.elfa.se optokomponenter lysdioder) Varför just de blå har blivit så starka vet jag inte, men kanske är det så att de "dopningar" man använder blir ljusstarka. Blåa och vita dioder skall kopplas så de drar mer ström och med lite större framspänning jämfört med röda, om man följer LED-tillverkarnas rekomendationer.
Hos LED-tillverkarna finns säkert en önskan och förhoppning om att kunna göra så pass kraftiga lysdioder att man kan ersätta glödlampor.
Det som apparattillverkarna borde fundera på är att ha lite större förkopplingsmotstånd än rekomenderat för att få ner ljusstyrkan i vissa lägen. (Alternativt så får man modda själv!) |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
Edited by - LeoArietis on 2006/09/19 22:19:33 |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2006/09/19 : 22:22:11
|
Ytterligare en anledning kan vara att apparattillverkarna köper in lysdioder utan närmare specifikationer annat än "5 mm blå och billig", och vartefter tiden går och nya leveranser kommer så får man allt starkare och starkare lysdioder då man inte har brytt sig om att förändra förkopplingsmotstånden. De första blå dioderna var inte särskilt starkt lysande. |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
Edited by - LeoArietis on 2006/09/19 22:22:59 |
|
|
Ambidexter
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2006/09/20 : 09:03:53
|
Vill bara instämma i kören mot blå lysdioder. Fler tillverkare borde göra som på t.e.x. min PS-Audio GCC-250 där kan man dimma och stänga av den blå "ljusramp" som sitter på spelaren. Detta gäller även displayen. Vädigt smart då jag tycker att det ser ut som en japansk streetcar med ljusrampen påslagen.
http://www.psaudio.com/products/gcc_control_amplifiers_overview.asp
|
|
|
Cyrus
Member
734 Posts |
Posted - 2006/09/20 : 09:13:50
|
Cyrus har gröna dioder när apparaterna är på och röda när man ställer dom i standbyläge. Helt enkelt "lysande" enligt mig |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2006/09/24 : 09:03:45
|
Min Lavardin har blå diod men lyser knappt upp sig själv. Satt inatt och lyssnade på Marillion med allt nersläckt och "min" blåa prick var mjuk och diskret. M a o alla blåa dioder är inte superstarka! |
Artphotography |
|
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....
1683 Posts |
Posted - 2007/01/18 : 12:34:41
|
Ta det lugnt, lösningen finns närmare än du tror! lindvall har för en gång skull tänkt, och funderat ut ett botemedel!
En natt då jag inte kunde sova så kom jag på ett trick som kan dämpa den ångest som skenet från en knivskarp lysdiod borrar in i din arma hifisjäl!
Att bara tok-tejpa kan ju få en känslig estet att må dåligt, och att använda tusch på sina dyrt införskaffade apparater är det nog få som vill. För att inte tala om att brutalt bryta upp apparaten och börja löda motstånd eller till och med byta den störande dioden! Nej, här krävs det någon man med lätthet kan återställa, något som är tillräckligt snyggt och ändå åtgärdar problemet!
Lösningen heter ELTEJP och HÅLSLAGSAPPARAT! Detta är det hemliga receptet! Tejpa ihop några lager eltejp av valfri färg, jag har själv använt mig av blå, men skulle gärna provat röd också, det hade nog blivit snyggt på T-Ampens starka diod. Ta och stansa ut små pluttar av eltejpen, och vips, så har du en perfekt rund tejpbit att sätta över dioden. Vill du ha kolsvart så är det bara att ta svart eltejp. Den blå släpper igenom ljuset, jag tror jag tog fyra lager för att få ett mysigt ljus på T-Ampen.
Härligt va?! :-) |
|
|
ryst
Medlem i AÖ
1470 Posts |
|
Ryssen
100.000-klubben
8643 Posts |
Posted - 2007/01/18 : 15:35:42
|
quote: Att bara tok-tejpa kan ju få en känslig estet att må dåligt, och att använda tusch på sina dyrt införskaffade apparater är det nog få som vill. För att inte tala om att brutalt bryta upp apparaten och börja löda motstånd
T-amp?Dyr?Brutalt bryta? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Staffan
Member
714 Posts |
Posted - 2007/01/18 : 16:35:17
|
Jättebra ide`!
|
|
|
bom
Member
89 Posts |
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Kaleid
fd. "Halbermensch"
733 Posts |
Posted - 2007/01/24 : 11:16:16
|
Ställer mig på sidan som tyckar att blåa dioder är av ondo. Vännens Benchmark DAC1 lyser på tok för mycket. |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2007/01/24 : 12:27:49
|
Det finns väl ändå gradskilnader i helvetet? Jag har sett riktigt otrevliga blå dioder medans en del är nice. Att det tyvär gått inflation på dessa blå är synd förr var blått synonymt med krell, och dessa har ju som bekant en behaglig ton/styrka på sina. Själv lyssnar jag oftast blundande så jag bryr mig inte. För många blå är också jobbigt att koplettera med röda markeringdioder är ett smart snyggt drag tycker jag. Blå displayer är ju snygga till en början men värdelösa, ingen vettig människa kan fokusera blått på svart bakgrund på avstånd. Nej tacka vet jag rött, det är bra för mörkerseendet också. Endast krell och Nelson Pass har rätt att använda de blå. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
Topic |
|