HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Gillar ej ilskna blå dioder...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

new order
Member

238 Posts

Posted - 2006/08/29 :  11:15:44  Show Profile Send new order a Private Message
Jaha,då är jag tydligen en av de få på detta forum som tycker det är snyggt med blå dioder.
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/08/29 :  11:17:45  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Jag tycker också att blå dioder är snyggt...bara de inte lyser så starkt att man blir bländad. Men blått är snyggare än både grönt, gult och rött tex...

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/08/29 :  12:03:59  Show Profile Send ohmega a Private Message
Njaaaa....blekgul (eller heter det antikvitt?)...ä la fint

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/08/29 :  12:24:05  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Hel klart allt för många blå lysdioder.
Rörglöd ska det vara

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/08/29 :  12:29:14  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag gillar lagom starkt lysande BLÅ lysdioder på HiFi-elektronik!

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2006/08/29 :  15:42:19  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
quote:
Varför inte bara köpa Rotel-prylarna med svart front? Rätt från början är enklast...


Tyvärr är det inte så enkelt. De i min smak alltför kraftigt skinande blå dioderna är likadana oavsett om jag väljer silver eller svart som frontfärg på Rotel-apparater. Synd är det på ett så fint och prisvärt märke.

Mvh Greensleeves
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2006/08/29 :  18:41:48  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
Fattar inte heller att de kör dessa blåa lysdioder på max. Osmakligt o utan klass. Tyvärr så är det ju på modet med blått. Jag tejpade över alla mina förut då jag hade såna prylar. Svart eltejp på svart front syns knappt. Eller gaffa. Finns ju i silver o svart.

Vad värre är att vissa tillverkare lyser upp sina LCD-displayer med blått! EN KATASTROF!
Ta tex Cambridge Audios CD spelare D500se. Man kan inte se vad som står i fönstret om man inte är närmare än 1.5 meter. Och jag har perfekt syn och brukar se det mesta. Varför ha displayen alls då Cambridge???

Har läst att blått är den färg som ögat uppfattar sämst vad gäller upplösning. Grönt bäst. Om ngn vet mer så fyll gärna i.

edit: stavning

Edited by - uncle buck on 2006/08/29 18:42:48
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2006/08/30 :  00:19:57  Show Profile Send brumel a Private Message
Instammer i klagokoren. Ner med bladararna inom hifibranschen. Har visserligen ingen bla diod sjalv forutom en sallan anvand source direct-lampa pa min Yamaha biostarkare men nutidens trender gor att stilmassigt konservativa marken som tex Linn har sallat sig till massmarknaden och numera ar intensivt silvriga och ilsket blaa. Forut pa den gamla goda LK-tiden hade forsteget o cd spelaren gul diod och slutsteget rod men nu pa den senaste Majik serien ar alla dioder.. blaaa. Fast jag tror att en helt vanlig overstrykningspenna som studenter plagar hava kan gora susen.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/08/30 :  08:08:17  Show Profile Send Vox a Private Message
Så länge det finns kunder som köper apparater med blå dioder kommer tillverkarna fortsätta med det. Om ni inte gillar apparater med blå dioder, varför köper ni då dessa?



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/08/30 :  08:17:10  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Vox: Precis! Vilka gnällspikar det finns, känns som ett riktigt I-lands problem detta...

Men visst, jag kan hålla med om att ljus som lyser så starkt att det bländar om det är mörkt i rummet är störande. Men det gäller oavsett om ljuset är blått, rött, grönt, gult etc etc. Annars är kombinationen silvermetall och blå dioder mycket snyggt, så där har Rotel verkligen prickat rätt. Men lite mattare blått ljus hade kanske varit bättre så man slipper bländas.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/08/30 :  08:26:37  Show Profile Send Manga X a Private Message
He he he he gnäller ni på "bländande blåa dioder på Rotel"...
Prova Benchmark DAC1 innan ni säger/skriver något mer...

Den lyser sjukt starkt!
I övrigt en riktigt prisvärd produkt men ack så korkat av dem.



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Mats h
Member

561 Posts

Posted - 2006/08/30 :  08:34:43  Show Profile Send Mats h a Private Message
Har en Musical Fidelity M3 Nuvista med 4 blå dioder som lyser som f-n. Visserligen håller jag med att det är ett I-landsproblem men när man lyssnar på kvällen är det faktiskt väldigt irriterande. Har provat med touchpenna men den "fäste" inte. Hur "skär" man till tape eller solskyddsfilm så att det ser snyggt ut??

Rega P9/Linn Majik CD/Musical Fidelity M3 Nu-Vista/Respons Grand
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/30 :  08:42:20  Show Profile Send mayro a Private Message
Det är väl normalt att man klagar på saker som förstör sin hobby till viss del kvällstid då man oftast just använder grejorna.

Det är ju som att ha vattenspridarna på samtidigt en golfare går ut på banan. Visst kan man golfa med regn. Men det är fasiken så mycket bättre antar jag med lite sol o torr mark att promenera på..

Att då medvetet slå på vattnet är ju dumt. Lika puckat som att ha starka blå lysen..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2006/08/30 :  08:55:47  Show Profile Send poppen a Private Message
Förstår inte varför man inte kan placera dioden på undrsidan framtill på apparaten. Eftersom det är mörkt under apparaten så kommer ljuset spridas mjukt under till, som en blå dimmad matta. Man slipper bli bländat samtidigt vet man att appartaen är på även om det skulle vara mycket ljust i rummet, ex när solen skinner in i rummet. OK aparaten kanske blir dyrare.

Det är väl därför dioden är så stark. Vita dioder är dyrare och exklusivare än blå. Så snart kommer väl aparater med vita dioder.

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/08/30 :  09:49:08  Show Profile Send Vox a Private Message
Hur många av er har framfört era synpunkter direkt till tillverkarna? Tror ni att tillverkarna läser era inlägg här?

Tycker att det börjar likna insändare i tidningar, typ "Dagens Tistel vill jag ge till tillverkaren av apparat X för lysdioden lyser så starkt"


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2006/08/30 :  11:51:07  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
quote:
Så länge det finns kunder som köper apparater med blå dioder kommer tillverkarna fortsätta med det. Om ni inte gillar apparater med blå dioder, varför köper ni då dessa?


Helt enkelt av den anledningen att apparater som bär dessa ilsket lysande blå dioder kan vara riktiga kvalitetsapparater i övrigt. När det dessutom dyker upp rea-tillfällen på dessa pjäser som gör dem än mer prisvärda, är det inte lätt att stå emot. Själv fick jag exempelvis köpa min Rotel RDV-1050 till halva priset medan den ännu såldes som en del av Rotels ordinarie sortiment. Det var helt enkelt ett för bra erbjudande för att stå emot, diod eller inte, enligt mitt synsätt.

Vad gäller frågan om vad det rent allmänt kan vara lämpligt att föra moraldebatter om i i-länderna, torde detta vara en lika svår moralfilosofisk frågeställning som vad det är moraliskt svårt att föra själva debatten om vad som är lämplig utformning av hemelektronisk utrustning. Även om vi i Sverige naturligtvis är lyckligt lottade jämfört med människor som tvingas på flykt undan svält, naturkatastrofer, krig och liknande, tycker jag nog ändå att vi kan föra vissa debatter och samtal - förhoppningsvis i konstruktiv anda - om hur vi kan förbättra vår livskvalitet i denna del av världen. Oavsett hur det ser ut i andra delar av världen.

Denna ståndpunkt utgår ifrån förhållningssättet att det åtminstone i bland måste det vara tillåtet att särskilja olika saker från varandra, även om precis allt naturligtvis hänger samman sett ur en riktigt abstrakt synvinkel.

Mvh Greensleeves
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2006/08/30 :  21:37:35  Show Profile Send arcam a Private Message
Det är väl en trend med blått ljus, har varit så
under dom sista 4-5 åren. Ser fräckt ut men man tröttnar
på det rätt fort. Det bländar och är för intensivt,
ingen tillfällighet att utryckningsfordon har valt
blått. Passar bättre med svagt grönt.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/08/31 :  13:23:38  Show Profile Send Poe a Private Message
Inget fel med blå dioder, (även om det börjar bli inflation på dessa likt möbler i oljad ek), MEN varför måste lysa så in åt h-vete starkt jämfört med dioder med andra färger?

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2006/08/31 :  16:02:37  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
quote:
Inget fel med blå dioder, (även om det börjar bli inflation på dessa likt möbler i oljad ek), MEN varför måste lysa så in åt h-vete starkt jämfört med dioder med andra färger?


Bra fråga. En diod som var i mellan- eller mörkblått, kanske rentav indigoblått färgad, och som lyste svagt, knappt märkbart, skulle jag inte ha något emot. Skulle man dessutom blanda in aningens, aningens, med grönt i det blåa fick man automatiskt lite mer värme i skenet.

Mvh Greensleeves
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2006/09/18 :  00:39:35  Show Profile Send 10 a Private Message
Jag har läst tipset att måla över dioden med transparent nagellack för att få den lite vilsammare för ögonen. Inte testat själv, men iväg till tjejens (eller er egen!) sminklåda nu, boys!

Edited by - 10 on 2006/09/18 00:40:23
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/09/18 :  00:54:35  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
En diod som var i mellan- eller mörkblått, kanske rentav indigoblått färgad, och som lyste svagt, knappt märkbart, skulle jag inte ha något emot. Skulle man dessutom blanda in aningens, aningens, med grönt i det blåa fick man automatiskt lite mer värme i skenet

Hmmm, inte så lätt att bara göra så där, lysdioder är halvledare som är dopade med "förorening" som gör att dom emitterar ljus i en enda våglängd. Därför går det inte att lägga till "lite grönt" i ljuset. Det går inte heller att hitta varje tänkbar våglängd, så indigo-violett kanske inte är möjligt.

Ok, ok, detta är idag en sanning med modifikation, vita lysdioder t.ex. är faktiskt en blandning av olika våglängder, så tekniken att blanda har börjat komma, men allt går inte att göra ännu.

Men jag håller 100% med alla som efterlyser svagare sken, kanske t.o.m en ljussensor som justerar ner skenet då omgivningsljuset blir svagare. Det finns faktiskt produkter med den finessen, men väldigt ovanligt!

//Mikael
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/09/18 :  07:21:01  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jag gillar blåa dioder och jag skulle heller inte vilja byta till någon annan färg. Mina lyser inte i närheten av Rotels ficklampor dock

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2006/09/18 :  10:24:22  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Om ni nu har sånt problem med dioderna, varför inte bara öppna upp och byta motstånd?!

Vissa verkar göra problem av ingenting...

/Jonas
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/09/19 :  15:32:46  Show Profile Send Poe a Private Message
quote:
Om ni nu har sånt problem med dioderna, varför inte bara öppna upp och byta motstånd?!

Vissa verkar göra problem av ingenting...


Svar 1: Vet ej hur (läs inte tekniskt kunnig)
Svar 2: Sabbar garantin

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/09/19 :  15:45:50  Show Profile Send Snutten a Private Message
Det är ju enkelt att tejpa över dom, det finns ju tex sådana där små klisterlappar som man har vid pistolskytte som man sätter över kulhålen med, borde funka bra.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000