HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Orientering av trä - smakfråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/08/28 :  11:20:11  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Man har
Högtalare ca. 1 m höga
Valnötsfanér dvs. ganska kraftig ådring. ca. 25cm breda
Fronten skall vara skinnklädd

För att klä sidorna, ska man orientera lodrätt eller vågrätt?

Vad tycker ni?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/08/28 :  11:23:13  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Borde inte det vara en fråga om hur man vill att högtalaren ska se ut.
Ådringen lodrätt borde väl ge ett slankare men högre utseende och vågrätt ett fetare och lägre dito?

Jag hade nog såhär spontant valt lodrätt men man vet ju aldrig...
Kan du inte testtejpa (e dyl) på en sida för att försöka se hur det ter sig?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/08/28 11:24:04
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/08/28 :  11:33:11  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Ådringen lodrätt!!

//Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/08/28 :  11:42:06  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Spontant så säger jag lodrätt.
Men man kanske kan få någon cool effekt av att ha det vågrätt.
Det beror lite på hur ådringen i trät ser ut

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2006/08/28 :  11:58:05  Show Profile Send Magoo a Private Message
Jag hade valt lodrätt. Men hur skulle det bli om man var lite innovativ och monterade det diagonalt?

comfortably numb
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/08/28 :  12:52:30  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag säger vågrätt,,, för att vara lite annorlunda.
Finns flera tillverkare som kör med riktigt trä och har det liggande vågrätt...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8629 Posts

Posted - 2006/08/28 :  14:28:50  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Jag hade valt lodrätt.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/08/28 :  16:29:19  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
vad sägs om grön klarlack?
*springer* *tar skydd*

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/08/28 :  18:47:57  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jag hade valt lodrätt för fanéring. Det är inte ofta fanéret är så brett att det täcker hela höjden utan skarv. Och förmodligen inte med en skarv heller. Har du flyt kanske tre. Kör du lodrätt så täcker det ofta med ett helt ark. Färre skarvar = färre problem.

Att tillverkare väljer att ha liggande ådring är en möjlighet just på grund av att de kan köra massivträ (eller är väldans duktiga). Man får större limfog och med högre tryck, vilket bådar för snygga skarvar. Svårt att uppnå med fanér.

/M

Edited by - rannagarden on 2006/08/28 18:48:34
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/08/28 :  20:52:04  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Zalve är inne på grunden till frågan...har sneglat för mycket på Usher's Dancer och Sonus Faber...faneret är "bara" 25 brett och det räcker inte till hela djupet så några skarvar åker jag på oavsett. Just det får mig att fundera på vågrätt och inte försöka dölja skarvarna utan gör dem synliga jfr. SF igen....

Det är svårt att testa, lodrätt är väl OK, men vågrätt så måste man nästan kapa till lite längder...hmmm, men majoriteten säger lodrätt. Ska ju "snart" ge mig på 15" subben å den är ju fet oavsett riktning.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/08/28 :  22:07:45  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Jag röstar på vågrätt och varför inte markera skarvarna ordentligt med en smal linje i någon annan faner/färg.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000