HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Komplement till Kef B-139?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

yngwie
Starting Member

42 Posts

Posted - 2006/07/11 :  14:05:21  Show Profile Send yngwie a Private Message
Hej på er hemmabyggare!

Jag tänker bygga ett par TL med Kef B-139, och nu undrar jag vad jag ska satsa på för passande högtalarelement för de övre registren.
B-139 har ju ett fint vitt frigolitmembran, och jag skulle vilja ha något som passar även rent visuellt. Jag har funderat på Fostex-element, men jag är lite osäker. Vad tror ni om en sån kombination? Vad finns det för alternativ (som helst har vita membran)?

Här är en länk till specifikationerna för B-139:
http://homepage.mac.com/tlinespeakers/TLS/drivers/images/B139small.GIF

Tack på förhand!
- Y

Edited by - yngwie on 2006/07/11 17:14:36

Imperial
Medlem i AÖ

2681 Posts

Posted - 2006/07/11 :  15:20:14  Show Profile Send Imperial a Private Message
Kolla in Sinus element.
Dom låter mycket trevligt och du kan få råd av direktören själv här på forumet, Bo Hansson Rauna/Opus3

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/07/11 :  15:32:42  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Hej Yngwie.
Är utseendet enda kravet eller skall det låta bra också?
Skall det vara billigast möjligt, eller är pengar inget problem?
Du borde nog satsa på ett 3-vägs system om du skall köra B139 i basen. Du blir väldigt begränsad annars, eftersom du bör hålla dig en bit under 1000 Hz i delningsfrekvens, kanske max 800. För ett vanligt konelement är det ett stort omfång, och effekttåligheten kan bli kritisk om en diskant skall sträcka sig så lågt. Dock hjälper B139 till med bestyckningen med sin låga känslighet, så att du måste dämpa ned diskanten.
Lågpris: Motorola har något Piezoelement (A186)som klarar 800-20000 Hz. Inget jätteklipp, men dom funkar. Kostar säkert inte mer än ett par hundra styck.
Välljud: Dynaudio D28. Har inte hört just detta element, men dom brukar vara bra och enligt siffrorna skall det klara 1000-30000 Hz. Dela brant!
Sedan halkar man lätt in på kompressionshorn från JBL, E-V, RCF, mm, men det haltar lite till den basen.
Jag hittar inga vita element som kan passa, men det kanse någon annan kan hjälpa till med.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/07/11 :  15:36:11  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Kolla in Sinus element.
Dom låter mycket trevligt och du kan få råd av direktören själv här på forumet, Bo Hansson Rauna/Opus3

Jag har använt Sinus i ett par byggen, och dom har alltid låtit bra, men jag hittar inget för ett två-vägssytem.

Go to Top of Page

yngwie
Starting Member

42 Posts

Posted - 2006/07/11 :  17:09:39  Show Profile Send yngwie a Private Message
Tack för feedbacken...

Miaber: Det ska helst låta bra också!
Jag hade inte tänkt låta "kefarna" spela mer än uppemot 200 Hz, så det är ändå aktuellt med tre-vägs (alt. om man tar en bedbrandare).
Det skulle gärna kunna bli 4-vägs också om det hade funnits nåt vettigt alternativ, så var inte rädda för att tipsa om fler-vägs kombination!

Det kanske t.o.m är bättre att INTE begränsa sig till att toppen ska bestå av ett bredbandigt element, utan istället försöka hitta ett element som är optimerat för att matcha B-139 bra i låg mellan- och mellan-registret så att bastransienter låter vettigt, för att sedan dela upp (~1-2)khz till (~10)khz på nåt lämpligt sätt. Då får man med bastoners transienter på ett element, och rösters konsonanter på ett annat, och sen längst upp köra på kanske Dynaudio D28 eller liknande.

Jag vet att Bosses element är bra, men Sinus, är det dom diskanterna som är med på första sidan på rauna.com som du syftar på? Annars kanske hans 4"-are skulle funka (om de nu spelar tillräckligt högt frekvensmässigt med nya dubbelkonen, men det ska de väl göra..)

Jag har annars ett gäng bredbandare av märket Isophon (alnico-magneter) som jag kan använda, kanske line-arrays skulle funka? (Papperskon, de kanske man kan måla vita?)

Jag vill inte använda några piezodiskanter, det får alltså gärna kosta lite mer, om det nu inte råkar finnas några vita såna...

Slutsats: Det får kosta om det låter bra. Det får kosta ännu mer om elementet dessutom är vitt!

Då har jag alltså preciserat mig lite mer, för vad jag söker, och nu kommer lite konkreta frågor:

Vad tror ni om att köra Fostex med Kef? (De är ju så vita och fina)

Kan man måla papperskoner? (utan att förändra elementets mekaniska egenskaper alltför mycket. Kanske man kan ta ett element med redan högt Q?)

Hur pass "vita" är egentligen Tangbands bredbandare med alu/magn-membran? (På bilder ser de ganska vita ut, men det är ju ändå metaller, så de borde ju ha metallglans.)

Hoppas någon där har orkat läsa igenom min post, och att ni har schyssta tips!
-Y

Edit:
En grej till! Jag har sett att Kef säljer takhögtalare, som är vita, Ci50R. Någon som vet om de har kompenserat för mycket i favör för det praktiska, och tvingats prioritera bort dess soniska egenskaper?
Och kan man ta bort gallret på de? Annars skulle det ju se helt malplacerat ut...

Edited by - yngwie on 2006/07/11 17:14:22
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/07/11 :  19:06:38  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Jomen vänta...
Plötsligt faller allt på plats!
Vita koner.
Skall funka från 200 Hz.
Låta bra.
Känslighet inte kritiskt.
2-4 vägs, dvs det gör inget om man behöver komplettera med toppdiskant.

Facit: JBL LE8T (finns vissa även med svart kon. Be aware!) Går att få tag på, trots att dom inte tillverkas längre. Har sett dom för 150 Dollar i USA. http://www.jblpro.com/pub/obsolete/le8t.pdf(låt dig inte förledas av 5-tummaren på bilden)
http://members.aol.com/IKSchiffer/jbl/bigbrother.html
Ruggigt bra element! Går dock bara till ca 15k, så kompletteras med fördel med diskant på toppen. Varför inte Sinus 2,5RD7k (svart).

Fostexelementen har jag aldrig fastnat för, men det är väl en smaksak.

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/07/11 :  21:24:41  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag har haft två par högtalare bestyckade med B-139 och de är svarta! Någon har tagit bort det översta skiktet och blottat frigoliten under, i original är de alltså inte vita. Förmodligen gör det ingen skada men jag kunde inte hålla mig från att skriva detta med tanke på vilken vikt som lagts vid färgen.

Båda högtalarparen som jag hade med B-139 använde B-110 i mellanregistret, diskanterna var olika i paren. Normal användning av B-139 är upp till max 300-400Hz och med en 4- eller 5-tummare som tar vid där, det finns mycket att välja på.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/07/12 :  00:17:20  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Jag har haft två par högtalare bestyckade med B-139 och de är svarta!

Jag minns dom också som svarta. Påverkar detta månne den rörliga massan så att dom inte går lika djupt, men något högre, om man tar bort det svarta skiktet? Någon funktion lär det ju ha. KEF's konstruktörer var sannolikt bättre på rörlig massa än den som "trimmade" dom.

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/07/12 :  00:39:14  Show Profile Send linnar a Private Message
MatsT har helt rätt!

B139 är svarta. Membranen (kolvar är väl den rätta benämningen) är mycket
styva och passar exellent till Tl. Styvheten får man genom att använda
papper med cellplast mellan pappren. Om översta papperslagret är borta
kommer membranet att förlora en del av sin unika vridstyvhet.

I en Tl uppstår osedvanligt högt tryck mot mebranet. Trycket är inte
alltid helt likformat. Ett mjukt membran kan deformeras av det olinjära
trycket. Kef B139 är ett av få element som klarar av det olinjära trycket.

Bas/mellanregisterelementet B-110 är speciellt utvecklat för att arbeta
ihop med B-139. Jag har testat flera andra kombinationer men det slutar
alltid med att B-110 är bäst. Det finns även en speciell diskant för
denna kombination från Kef. Den allra bästa diskanten för Kef är nog
ändå Celestion HF1300 och STC4001G där den senare jobbar från 13-14khz.

Diskanten från Kef heter T27 arbetar mellan 3.500 och 40.000 hz.
Den skall ha specifikation SP1032. De andra är inte lika bra.
Diskanten har en frekvensgång som nästan är spikrak upp till 40khz.

Edited by - linnar on 2006/07/12 00:46:58
Go to Top of Page

yngwie
Starting Member

42 Posts

Posted - 2006/07/12 :  10:26:32  Show Profile Send yngwie a Private Message
Wow!
Nu ramlar det in tips. Tack miaber. Jbl-högtalarna verkar ju kanon, ska hålla utkik på ebay.

Angående huruvida B-139 har svart eller vitt membran (kolv), så är det såhär enligt mina källor:
Den första serien tillverkades vita, där frigoliten syntes. Men en del ska ha varit skeptiska till att man kunde se det nakna materialet och Kef började sätta på en slags plastfilm ovanpå ytan för att dölja frigoliten. (kanske för att matcha de övriga elementen också...)

I sådana fall är det inte den yttersta delen av membranet som tagits bort, utan mina element är helt enkelt av den tidiga utgåvan.

Jag är förstås inte helt säker, det kan man ju bara vara om man var med från bärjan där på 80-talet (och då var inte jag ens påtänkt), men det kanske linnar var, så han kanske har rätt trots allt.

För övrigt, linnar, tack för tips som alltså FUNGERAR bra med kef'arna, och en högtalare har ju ett viss praktiskt syfte, så jag har inte tänkt att falla handlöst in i fåfängans träsk, utan jag ska kolla upp de högtalare du nämnde. Men du kan inte på rak arm säga något element som fungerar bra som ersättningselement för B-110 och som är lite lättare att få tag på än B-110 och monacor-elementet?
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/07/12 :  13:02:02  Show Profile Send MatsT a Private Message
Mina första högtalare med B-139 köpte jag 1972 och då var de svarta, jag har aldrig sett något annat heller. Jag tror inte det yttersta skiktet har någon annan funktion än att ge ett tilltalande yttre så vita är nog OK.

Jag tror inte det är några problem att använda någon annan 5-tummare än B-110 och lämpliga sådana finns det gott om. 8 ohm och 87dB vid 1W och 1m är ungefär lagom.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/07/12 :  14:05:02  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Wilmslow Audio (www.wilmslowaudio.com) föreslår Volt B250.8 som ersättare.
https://secure.wilmslow-audio.co.uk/acatalog/Wilmslow_Audio_Volt_Drive_Units_22.html
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2681 Posts

Posted - 2006/07/13 :  00:17:39  Show Profile Send Imperial a Private Message
Du har ju Bredbandare liggandes. Gör en öppen baffel Lin array modell och det kommer troligtvis bli öppnare ljud med det än att ha ett flervägssystem med lådor.
Det är iallafall enkelt. Om du gör baffeln så bred att midden faller pga akustisk kortslutning så behöver du inte ha lika branta delningsfilter.

Jag sommarjobbade på HiFi kit för många år sedan och dom hade inga Kef B-139 som var vita

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2006/07/13 :  00:46:24  Show Profile Send linnar a Private Message

Den första B139 jag hade (var inte min) var från
tidigt 70'tal. Den var svart.
Jag har sett åtminstone 9 olika varianter på B139.
Alla har olika data men alla hade svart membranyta.

Huruvida menbranet är bättre med den svarta ytan
är mina egna subjektiva erfarenheter och då med stora Tl.

Go to Top of Page

yngwie
Starting Member

42 Posts

Posted - 2006/07/13 :  09:29:26  Show Profile Send yngwie a Private Message
Soundbrigade: verkade vara schyssta grejor, Volt. Har du eller någon annan beställt på wilmslowaudio, och vet att det fungerar bra?

Imperial: det låter som en bra idé, men hur beräknar man bredden på baffeln?

linnar: då är det väl troligtvis så att mina har blivit lite moddade, men min fråga var ju inte vilken färg som är original. =)
Vad är din definition av "stora" TL? Jag läste att någon är på forumet hade rekommenderat att inte bygga TLs med en avstämningsfrekvens under 25 Hz, är det någon har några synpunkter/erfarenheter av detta?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/07/13 :  15:58:26  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Gammal anrik firma - köpte via en kompis min hemmbygge-högtalare genom dem redan 1973!!!
Alltså jag tror de är bra - kan vara brittiska, vad som nu menas med det.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2681 Posts

Posted - 2006/07/13 :  17:21:01  Show Profile Send Imperial a Private Message
Om du tar 340/fs=Våglängd i m.
Där har du sträckan mellan framsida och basida i m där den akustiska kortslutningen börjar. Det spelar altså ingen större roll om baffeln har invikta kanter.
Stora TL:Behöver du stämma av lådan djupare än 25Hz. jag skulle nog hålla mig över den frekvensen.
Där är Linnar expert

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2006/07/13 :  23:01:45  Show Profile Send linnar a Private Message
Imperial har helt rätt med Tl's.
Under 25hz är inte mycket idé att avstämma.

För det första kommer en Tl att arbeta en bit
under sin avstämning ändå.
För det andra kommer verkningsgraden i basen att
minska om man stämmer av för lågt.
För det tredje finns det inte mycket musik under 20-25hz.

Jag har byggt flera Tl under åren där min egen Tl var
en 400 liters best. Den var avstämd till 23hz om jag inte
minns fel men gick ner till 17hz -0db och 14hz -3db.
Därefter var det spikrakt ner.
Skillanden mellan den och en typ jag byggde flera stycken av,
som hade en avstämning på runt 35hz, var att min Tl hade högre
verkningsgrad eftersom den hade större membranyta.
Annars tyckte jag att de lät väldigt lika i basen även djupbas.
Varför då bygga monster på 400liter när man klarar sig med under
200 liter?

För min del handlade det om att nå nya mål. Eller på ren Svenska
nyfikenhet.

Min stora Tl byggde jag 74 eller 75 och skrotade den 2003.
28 år i tjänst alltså. Den var troligtvis Världens mest moddade
högtalare....

EDIT:
Med reservation för årtalen, jag orkar inte titta efter just nu.

Edited by - linnar on 2006/07/13 23:03:47
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/07/14 :  00:45:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Om jag minns rätt så satt det B139 i min drömhögtalare på 70-talet, Stridbeck TL6.
Kanske du skulle kontakta Jan Håkan Stridbeck för råd?
http://www.stridbeck.com

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

yngwie
Starting Member

42 Posts

Posted - 2006/07/14 :  10:37:51  Show Profile Send yngwie a Private Message
Imperial: Tack, jag vet hur man beräknar våglängder. =) Det jag undrade var hur ljudet transporteras runt baffeln. Det borde ju ske i någon slags elliptisk bana, eller?

linnar: Jo det kanske är ganska ovettigt att stämma av för 20 hz, 30-35-40 nånstans är nog schysstare. Även om det finns orglar som spelar ner till 20 hz, dessutom finns oljud som låter där nere om man får för sig att lyssna på noise. =P

Jag har fått lite nya uppgifter enligt just mina element; de är tillverkade nån gång i slutet på 60-talet, det är alltså de allra första elementen som tillverkades, med annan korg och motor. Lägre Fs, 14-17 hz, eller nåt sånt. Men jag ska ta och mäta upp de ordentligt innan jag bygger någon TL.

Bernt Jansson: Tack för tipset, ska kolla upp stridbeck's sida right away!

Tack för all feedback allihopa!
-Y
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/07/18 :  17:29:25  Show Profile Send esl a Private Message
Har också kört moddade TL 6 or... underbar bas med B139..
Membranet är gjort i frigolit med en mattsvart aluminiumfolie limmad på framsidan samt på baksidan, högst troligt för att styva upp membranet!
Effekttåligheten och verkningsgraden är mycket begränsad, kom ihåg det.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2006/07/18 :  21:40:46  Show Profile Send linnar a Private Message
esl:

Jasså, den fanns med alu. åxå.
De jag sett hade papper av vad jag minns.
De sägs att en del hade plast.

Men å andra sidan fanns det en hel del olika
versions nr med olika data.
Ex.vis hade en version en resonansfrekvens på 17 hz medan en annan
hade 28hz osv.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/07/18 :  21:59:25  Show Profile Send jonasz a Private Message
Kef B-139 är det mest för nostalgin att använda det nuförtiden eller har det någon egenskap som moderna baselement saknar? Xmax 3mm är ju ganska (väldigt) dåligt på ett rent baselement.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Jan I
Member

448 Posts

Posted - 2006/08/27 :  21:14:36  Show Profile Send Jan I a Private Message
Hei Yngwie
Hvordan går det med B139 projektet ditt?
Hvis du ser på mitt anlegg så er det en kraftig modifisert Kef Bailey (med B139)
Har byttet ut B110 mellomtonen med en 4" Seas excel samt T27 diskanten med en Seas H392 diskant. superdiskanten coles 4001 har jeg beholdt.
Spør ikke om delefilteret da jeg har mistet tegningene og jeg har selvfølgelig støpt inn delefilteret.
Her er en fin side om Bailey transmisjonen:
http://www.t-linespeakers.org/design/foldings/tttl.html

http://www.t-linespeakers.org/design/foldings/index.html
Ellers så er denne til IMF fin å få med seg
http://imf-electronics.com/
Mvh Jan I

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61202

Edited by - Jan I on 2006/08/27 21:19:06
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/08/27 :  21:29:44  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Inte TL iofs men

Sitter b-139'or i baskabinetet, världens bästa element
mellan 50 och 400hz enligt Wilson .

Visst var det komplement du frågade efter

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2006/08/27 :  23:57:01  Show Profile Send Larsen a Private Message
Ah, de där tornen som hade elektrostatpaneler i mellanreg... i nedersta lådan satt 2st b-139. Tror mig minnas att Wilson benämnde dessa "torn" som diskanttorn! De spelades tillsammans med 2 baslådor (med 15" bas?).
Tror det ingår en installation och fininställning av herr och fru Wilson vid ett köp.... vad betyder då futtiga 225000 dollar?

Ops.... lite OT

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000