HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 basar till stativare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/08/28 :  00:15:03  Show Profile Send dwain a Private Message
Har tyvärr haft en st trasig stärkare som drog med sig mina basar i stativarna jag byggt ner i avgrunden. Nu har jag en fråga vad rekomenderar ni för element lådan är inte stor och det är basreflex. basen ska kunna spela mellanregister bra tåla en del effect då man är infected älskare å samtidigt kunna leverera djup bas. exakt lådvolym kan jag fixa när jag kommer hem är iväg för tillfället. basarna ska vara 6-7" helst 6,5" men jag kan förstora hålet om det skulle behövas till en 7tummare. kanske någon som har ett par beggade?

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/08/28 :  08:04:39  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vad satt det för element innan ?
Vad får elementen kosta ?
Har du möjlighet att mäta upp högtalaren efteråt?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/08/28 :  09:37:14  Show Profile Send dwain a Private Message
elemententen får kosta upp till 1000kr st kanske mer om det är väldigt bra element. har tyvärr ingen möjlighet att mäta upp högtalaren då jag inte har mätmick eller program och heller inga kunskaper. det som satt där innan var en polkaudio orginalbas från deras lite äldre byggen tror den kommer från lådmodellen "Real Time Array 15 TL". kom över dessa när en kund på pappas jobb fick alla elementen utbyta. då fanns det två fult fungerande element kvar. lådorna är på ca 4L basreflexen är 4,5 i diameter och 15,5cm lång. lådan är 32mm tjock i spån och plywood. både 4ohms och 8 ohms element får bra
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/08/28 :  11:55:25  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
4 Liter verkar LITET (Då tänkt att du har ett rör som är 15cm och ett element som iaf bör var 16cm i bredd och 16 höjd. Höjden borde bli 20cm ellet nåt iaf.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/08/28 :  23:17:23  Show Profile Send dwain a Private Message
hmm mina räkneskaper stämmde inte kanske lite morrontrött lådan är ca 6,2liter eller 33cm hög 20cm djup 20 cm bred å botten är 22mm toppen är 32mm bakstycket å fronten är 22mm å sidostykena är 32mm
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/08/28 :  23:29:47  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är så gott som omöjligt att rekommendera element bara baserat på lådan. Normalt så gör man ju tvärt om: Väljer element och designar lådan efter det. Dessutom ska ju filtren designas för att passa element+låda.

Det bästa vore kanske att kolla exakt beteckning på basarna du hade innan och sedan se om du inte kan hitta data på dem. Med lite tur så finns det element med ungefär samma data att köpa.

Edited by - f95toli on 2006/08/28 23:30:12
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000