Author |
Topic |
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2006/08/28 : 10:19:33
|
quote: The Room Animator works purely according to the laws of Physics (the ordered movement of electrons in matter) and depends on the use of natural matter. It contains only naturally-occurring materials.
Whenever we listen to the music from a HiFi system, we need air in our room to transmit the sound. The more evenly arranged is the “sound conductivity” of the air, the better the acoustic behaviour of the room.
In practice this means: increased dynamics, high resolution, more detail and improved spatial definition, a more accurate bass rendition, and a more live feel to the musical rendition.
Någon som törs ge sig på att spekulera i hur den här är tänkt att fungera?
Mycket sparsamt med info om den, ingen som helst förklaring till hur den är tänkt att fungera.
Den inkopplade kabeln (12V till dioden om inget annat???)där gör mig väldigt väldigt nyfiken!
ARTKUSTIK Room-Animator |
/Jonas
|
|
UnBeliever
100.000-klubben
1353 Posts |
Posted - 2006/08/28 : 10:45:32
|
Kollade också på den här innan idag. Phonosophie's produkter brukar få bra rescensioner i Tyskland så jag tror inte det är helt ointressant. Står inget pris på hemsidan heller, nån som vet?
|
De Omnibus Dubitandum Est Min anläggning:
Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos Lumin D2 Accuphase E-460 med AD-20 Respons Grand Artist MC Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2006/08/28 : 10:47:25
|
Jag drog iväg ett mail till dem och frågade lite allmänt om hur den är tänkt att fungera osv osv. Man får ju för sig att den ska vara aktiv på nåt sätt, för varför skulle man bara ha en LED för ljusets skull, men hur den skulle vara aktiv förstår jag inte.
Nåja, jag återkommer med deras respons |
/Jonas
|
Edited by - EuphoniC on 2006/08/28 10:48:39 |
|
|
UnBeliever
100.000-klubben
1353 Posts |
Posted - 2006/08/28 : 10:51:26
|
Spännande! |
Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos Lumin D2 Accuphase E-460 med AD-20 Respons Grand Artist MC Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/08/28 : 11:19:26
|
Hej Jonas, skall vi spekulera så lägger jag över denna på HiFi-delen.
Jo, de har ju helt rätt i att vi behöver luft i våra lyssningsrum i alla fall...
Men, ordna luft för att få bättre akustik??? Det låter konstigt och det är synd att de inte förklarar mer om vad den gör...
Jag ser att de säljer kristaller som bara genom att vara i rummet påverkar återgivningen. Eftersom jag inte riktigt förstår vad kristallerna gör heller så ökar inte trovärdigheten för bolaget i mina ögon...
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2006/08/28 : 11:38:29
|
Absolut, men om man ger sig in i på akustikprodukter och påstår att man påverkar akustiken så blir det (ju) samtidigt mätbart på ett annat sätt än att säga att man påverkar material genom att föra ett objekt över en CD-skiva eller en kabel och påstå att det ska ge skillnader
..och den där nätsladden.. hm
OT: Vad heter förresten den där tyska lilla resonatorprylen som består av en liten skålliknande metallpryl (i guld, silver osv) som sitter på en träplatta (i olika träslag) som man ska sätta på väggarna lite här och var? |
/Jonas
|
|
|
UnBeliever
100.000-klubben
1353 Posts |
Posted - 2006/08/28 : 11:41:26
|
Hehe, menar du de här?:
http://www.acousticdreams.net/AcousticSystem.htm |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2006/08/28 : 12:01:07
|
Tack |
/Jonas
|
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/08/28 : 13:16:04
|
Öhm...
Skumma akustik-grejor dem hade... Måste läsa lite om dem här "ormoljorna".
Men snygga var dem!
Edit: Hard to believe. Easy to hear. |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
Edited by - Mc Square on 2006/08/28 13:23:13 |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2006/08/28 : 13:34:43
|
Ahhahahahahaaa!
Martin |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2006/08/28 : 13:37:09
|
Tänk om jag skulle unna mig en AIR-CONDITIONER istället nästa sommar.
Martin |
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2006/08/28 : 13:51:29
|
verkar ju jättebra, den där! Då kanske man kan skippa alla absorbenterna direkt! |
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2006/08/28 : 14:10:49
|
Undrar huruvida ett "ljudlöst" korsdrag genom lyssningsrummet inverkar på akustiken. Hmmm... Det är ngot fiskigt med den där prylen. Men silverprylar med blå dioder är ju inne iaf
mvh |
|
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2006/08/28 : 17:35:23
|
Jag är övertygad att de där skålarna påverkar akustiken på något sätt, det gör alla föremål! Frågan är.... skulle dom kunna ersättas med andra prylar i rummet som fungerar lika bra/bättre?
/esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2006/08/28 : 17:52:41
|
Förändringar i lufttryck och relativ fuktighet i luften påverkar garanterat mer än den lilla burken och hur många brukar tänka på sådant?
Det är alldeles säkert bara någon som vill tjäna pengar på en "kul pryl".
|
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2006/08/29 : 14:46:28
|
Fick svar på mailet
quote: The ROOM-ANIMATOR rebuilds the structure of the air. The LED radiates the information of the contained quartz into air. The result: Increased dynamics, high resolution, more detail and improved spatial definition, a more accurate bass rendition, and a more live feel to the musical rendition. You can hear it clearly but it is not measurable. One ANIMATOR is for rooms up to 60 square meters. You only have to place the ANIMATOR free on the floor, that´s all. Please understand that the exact princip of function is the secret of the developer.
The price is 760,- Euro.
Att en LED kan göra så pass mycket! |
/Jonas
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/08/29 : 14:52:58
|
"Rebuilds the structure of air"...
Jag antar att det betyder att man måste lyssna med dykartuber eller liknande? Annars dör man ju av brist på vanlig,omodifierad, luft |
|
|
UnBeliever
100.000-klubben
1353 Posts |
Posted - 2006/08/29 : 15:25:34
|
Gruppköp, någon? |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/08/29 : 16:32:17
|
Äh, hörrni, att tvivla och söka förklaringar är en sak men "smarta" kommentarer, häcklande och allmänna elakheter är en annan. Sådant håller vi inte på med här...
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
UnBeliever
100.000-klubben
1353 Posts |
Posted - 2006/08/29 : 16:39:41
|
quote: Äh, hörrni, att tvivla och söka förklaringar är en sak men "smarta" kommentarer, häcklande och allmänna elakheter är en annan. Sådant håller vi inte på med här...
Jag är den första som ber om ursäkt isåfall... Hade den kostat 76 euro och inte 760, så hade jag gärna ställt upp och testat. Har ett väldigt öppet sinne för den här typen av produkter. Shakti-ägare som jag är Naturlig skepsis och ifrågasättande är aldrig fel, men jag dömer aldrig ut något på förhand.
Ser framemot en test i nån trovärdig publikation framöver!
Edit: skrev fel pris... |
Edited by - UnBeliever on 2006/08/29 16:40:44 |
|
|
Patrik B
Member
440 Posts |
Posted - 2006/08/29 : 17:40:50
|
Vill vi inte ha precis tvärtom? En tätare luft i hörnorna som fungerar som basfällor (nästan lika tät som t.ex rockwoll)? Och på sidorna massa låg och högtryck som kan fungera som diffusorer?
Nä, den där produkten gör ju helt fel även om den skulle fungera! |
Mvh Patrik B |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2006/08/29 : 22:40:58
|
Luft är ju egentligen en blandning av olika gaser... Den består av 78 % av kväve, 21 % syre, ca. 0,9 % argon, koldioxid ca. 0,04 %
Dessa olika gaser har olika densitet, om det fanns möjlighet att på något sätt skikta syre och kväve åt skulle man skapa en typ av riktningsbrytning av ljudvågorna vilket i sin tur skulle bidra till att sänka efterklangstiden.
Smart.. men jag tror inte att denna apparat gör det... tyvärr.. eller tur för oss! För en högre koncentration av syre kan få flera organiska material att självantända! Medans en för låg syrehalt kan kväva oss. Koldioxiden är en för liten del av luften för att kunna göra nåt.. då är det ARGON kvar... kan man få Argongasen att klumpa ihop sig tro??
Argon är en ädelgas som inte reagerar med annat särskilt lätt, används därför för att fylla upp utrymme där man inte vill ha oxidering från syret i luften.
Hur gör man då för att utvinna Argon ur luft? Jo man komprimerar luft tills man får de olika gaserna att kondensera (bli vätska) i kombination med att man kyler. Det går åt en massa energi och ingenting man gör i vardagsrummet!
BUSTED!
/esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/08/29 : 23:18:52
|
quote: more accurate bass rendition, and a more live feel to the musical rendition. You can hear it clearly but it is not measurable
quote: Please understand that the exact princip of function is the secret of the developer
Kan dom inte bättre än så då får det vara !
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
The Leafs
Member
387 Posts |
Posted - 2006/08/30 : 12:56:48
|
quote:
-------------------------------------------------------------------------------- Please understand that the exact princip of function is the secret of the developer --------------------------------------------------------------------------------
Ovanstående säger väl allt egentligen...
Man kan nog skriva om den meningen lite:
"Please understand that the exact princip of function is called Placebo."
Ursäkta den illa dolda ironin, men jag kunde bara inte låta bli... |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2006/08/30 : 13:53:26
|
Det lustiga i allt är att Phonosophie gör Naim "Look Alikes" som är riktigt bra...
O så kommer man ut med sånna här lustiga prylar, har sett andra saker från dom som oxå vart lite underliga.. |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/08/30 : 14:53:31
|
Esl: Man kan ju i och för sig producera ozon också vilket borde påverka luftens "akustiska" egenskaper. Ozon-generatorer är väl relativt vanliga (det används väl inom en del processindustri?) men tyvärr är ju ozon inte någon direkt hälsosam gas så det får vi hoppas att den inte producerar.
|
|
|
Topic |
|