HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Muse 160 vs Vincent 993
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/08/27 :  22:21:14  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Har ögonen på två begagnade steg, Muse 160 och Vincent sp993.
Det är ju lite svårt med jämförande lyssning vid köp av begagnat, och jag hittar väldigt få tester. Det fåtal omdömmen jag hittar är dock överlag positiva till båda. Är det någon på forumet som har erfarenheter av något eller båda dessa steg? Djupt tacksam för alla synpunkter.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/08/29 :  17:14:21  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Vill bara lyfta frågan en gång innan den faller i glömska (för er). All input är bra input! Lösa rykten, en kompis kompis, etc..
Tack. (Please).

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/29 :  17:22:28  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag har sett din fråga. men eftersom mina lyssningar av Muse 160 samt vincent skett så kapitalt olika i tid samt totalt olika anlägg så KAN jag inte ens ge ett svar fast jag en gång importerade Muse
dessutom var Vincent en stor intigrerad historia.. inte slutsteg...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/08/29 :  19:17:06  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Jag har haft en stor Vincent SV-238.
Den spelade bra, OK men inte mer.
Och den kostade väl c:a 30 000:-

Men Muse är något annat i mina ögon..
Ungefär som att jämföra mellan Vincent med Jeff Rowland.
Det är något visst med att äga något sådant!
Jag har ägt ett Muse Model Three(försteg), ångrar
mig ofta att jag sålde det. Oerhört bra försteg.

Mina intryck av Vincent är inte lika magiska.
Hade även en CD-S3, vilken fick stryk av en Denver.

Men en sak är säker Vincent gör inga fula prylar direkt!
Tycker fortfarande att SV-238 och CD-S3 är bland det snyggaste jag sett!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/29 :  21:32:27  Show Profile Send mayro a Private Message


vad jag däremot vet är att Muse stegen går att mixtra med så dom spelar bättre än orginal via rätt enkla medel tydligen. Problemet är att man får sända det till Umeå för denna lilla operation

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/29 :  21:40:49  Show Profile Send mayro a Private Message


och så vet jag att jag inte gillade "muse´s " Vincent som han skriver om ovan så mycket..
Liten aning för kliniskt analytiskt ljud för min smak..

men många gillar den typen av ljud. Och det passar ev deras musiksmak.. Men jag måste ha lite mer "varmt" ljud för att kunna spela den bredd av musik jag gillar..Jag avskyr som pesten då 90% av ens skivor står ospelbara i någon låda på vinden..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/08/29 :  21:46:25  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
991 stegen jag hade var precis tvärtom. Kan ju vara så att det läggs mer krut på slutstegen än dom integrerade , vilket inte skulle vara så konstigt. Det lättaste är ju att försöka testa hemma innan köp.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/29 :  21:49:23  Show Profile Send mayro a Private Message


du kan säkert ha rätt där Johan.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/08/29 :  22:03:51  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Tyvärr verkar det som om slutsteget i SV238 är identiskt med SP993, som jag kikar på. Klass A upp till 60 W. 200 W AB 8 Ohm, 400 vid 4. 1500 VA trafo, mm. Nypris på steget är 23000:- och den integrerade 28000:-.
Skall jag tolka detta som att Muse absolut är att föredra framför detta Vincent-steg? Jag skräms något av att konstruktionen är från -93, dock.
Skall driva basarna upp till ca 300 Hz.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/29 :  22:09:23  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag skulle personligen inte välja ett Muse 160 till att spela bas. Där finns nog klart bättre på detta område kan jag nog påstå. Inte ens då jag sålde dessa steg sa jag något annat till dom som frågade.

Muse styrka är den rätt bekväma ljudtypen den har.. Lite som rörsound brukar folk säga för att benämna ljudtypen..

jag vet detta retar rörfolket att man säger så. Och jag förstår dom/mig numera också ju..

men benämningen är bra..

Skall du lira bas till 300 hz så skulle jag utan att blinka ta vincent av dessa två val. Fast skulle jag söka steg till bas skulle jag köpa Denon POA 6600 monoblocken..Förmodligen billigare och driver kanon.... Blir inte lika varma heller..

Det vart mitt råd i din fråga. I alla fall om det just är bas du skall driva...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/08/29 :  22:46:07  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
quote:
Tyvärr verkar det som om slutsteget i SV238 är identiskt med SP993, som jag kikar på. Klass A upp till 60 W. 200 W AB 8 Ohm, 400 vid 4. 1500 VA trafo, mm. Nypris på steget är 23000:- och den integrerade 28000:-.
Ja det stämmer, det var därför jag tog upp det.

Men det är min känsla och erfarenhet och dessutom i mitt
system. I ditt kanske vincent är att föredra.

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/08/29 :  23:14:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Så det är så jäkligt Jag har ingen koll på Vincent överhuvudtaget

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/08/30 :  20:53:06  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Fast skulle jag söka steg till bas skulle jag köpa Denon POA 6600
Mitt haka hittar ni troligtvis i tråden längst ned i forumet! Vart tog utvecklingen vägen? Denons monoblock från -89 spelar bättre bas än både "budget-Jeff Rowland" och ett modernt steg som spelar i klass A. Intressant information. Tack *bockar*. Men, men.... Efter att läst om rör-philip i forumet från -60 kallt, skall man väl inte förvånas. Nu blev man ännu mer förvirrad.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/09/05 :  23:15:32  Show Profile Send mayro a Private Message

Minns att Denons poa 6600 var bland dom få som klarade rätt ok att spela en HEL kappa 9 (0,5 ohm)då det begav sig.. Det är mycket mycket få steg som gör om den bedriften utan att brinna upp eller enbart låta rena skiten... Bara för info..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/09/05 23:16:08
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2006/09/06 :  15:40:22  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Problemet med POA stegen, dom växer inte på träd. Har letat efter dom här rariteterna men aldrig hittat ett par men enstaka steg. Och som mayro skriver, dom driver det mesta utan tappa flåsen.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2006/09/06 :  16:25:31  Show Profile Send Snoddas a Private Message

Det kryllar ju av dom:

http://cgi.ebay.de/Denon-POA-6600-Endstufen-2-Monobloecke_W0QQitemZ160025080404QQihZ006QQcategoryZ23958QQrdZ1QQcmdZViewItem

http://cgi.ebay.de/Denon-Monobloecke-POA-6600_W0QQitemZ250025326388QQihZ015QQcategoryZ75786QQrdZ1QQcmdZViewItem


Finns även ett antal av småsyskonen 4400 och 2200.
Dock så hade jag valt 993:an. Trivdes ypperligt med den. Har dock sålt min för några månader sedan men enbart pga. att det kändes som "lite" overkill med den kraften till ett par stativare



"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/10/02 :  22:30:45  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Det blev ändå Vincent. Har nu spelat på den ett par dagar, dock utan aktiv delning som avsett, eftersom jag fortfarande väntar på kabelleveransen.

I tråden var det ju blandade omdömmen om steget, men att köra för basen dög det nog till....... Jojjo!

993:an spelar fullkommligt skjortan av mitt gamla Rotel-steg. På samtliga punkter jag kommit mig för att jämföra. Enda pluset för Roteln måste vara strömförbrukningen. Rotel hade i tester fått omdömmet att dess svaghet var basen, vilket jag kunde hålla med om, även om det inte lät dåligt där heller. Men skillnaden är minst lika graverande i diskant, dynamik, närvaro, detalj och kontroll.

Högtalarna presterar nivåer jag trodde var omöjliga innan filtren skulle byggas om eller delas aktivt. Jag har suttit och lett när jag lyssnat. Det låter ju bättre än i Respons-rummet på Arken, plötsligt (OBS! Mycket subjektiv bedömning).

Jag överväger allvarligt att släppa tanken med aktiv delning, tills vidare. Jag överväger halvt på skoj, halvt på allvar att dra in trefas i rummet, och köpa ett likadant steg till för den aktiva delningens skull.

Kände bara att jag ville avsluta tråden med dessa positiva omdömmen. Jag har en hylla full med CD, som väntar på att bli avnjutna.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000