HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Varför Raven så dyra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/14 :  16:38:26  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Dahlberg

Skulle det gå att få lite mer utförlig information angående transformatorlindningen att linda egna skall väl också gå att göra.



Det enda jag räknat på på de trafona jag lindat är hur många varv primär och sekundär skall ha för att klara max spänning vid lägsta frekvens och att omsättningstalet skall bli rätt. Sen har jag lagt primär och sekundär blandade så den skall gå högre i frekvens (det blir så några varv på en sån här trafo så det är inget problem egentligen, värre var det när jag lindade till elektrostater då fick jag varva primär och sekundär om vartannat i flera lager med isolering emellan..)
Man behöver heller inte ha nån lindningsmaskin för att linda till banddiskanter p.g.a. få varv.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/11/14 :  16:54:14  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej D!, n!, o NN!!

Faaa
aaaaaaaaaAAAA*N!!, va cooolt Alltså ,,!!!


Bygga egna h-element ,,,!!!




Nån Esg 1:a + lite R3:or ,,!!



Mvh A*.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/14 :  16:57:43  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag tror fortfarnade att det är dyrt och extremt svårt att jobba med så kraftiga magneter.
Har jag fel?

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/11/14 :  17:01:03  Show Profile Send n/a a Private Message
HejA!( har länge velat skriva så, ed ;)

Och farligt ??, A tror att du har helt rätt i båda dina antaganden( ?, ed )






Mvh A*.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/14 :  17:01:58  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by norman

quote:
Originally posted by Dahlberg

Skulle det gå att få lite mer utförlig information angående transformatorlindningen att linda egna skall väl också gå att göra.



Det enda jag räknat på på de trafona jag lindat är hur många varv primär och sekundär skall ha för att klara max spänning vid lägsta frekvens och att omsättningstalet skall bli rätt. Sen har jag lagt primär och sekundär blandade så den skall gå högre i frekvens (det blir så några varv på en sån här trafo så det är inget problem egentligen, värre var det när jag lindade till elektrostater då fick jag varva primär och sekundär om vartannat i flera lager med isolering emellan..)
Man behöver heller inte ha nån lindningsmaskin för att linda till banddiskanter p.g.a. få varv.



Om jag räknar på 0,3mm koppartråd så får jag ett re på 4,8ohm om jag använder 20m tråd till primärlindningen, lite lite iofs men bara för att ta ett exempel. Hur skall då sekundärlindningen se ut.

Jag tror att vi kan vara överens om att själva magnetsystemet är ganska enkelt, hur långt man sen vill göra det är upp till var och en. Se bara till att vända magneterna åt rätt håll. Om man vill använda ren alufolie så måste man ha en transformator om inte bandet skall vara 3-4mm brett och 0,006mm tjockt (det blir inte särskilt hållbart, jag lovar).
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/14 :  17:03:07  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi

Jag tror fortfarnade att det är dyrt och extremt svårt att jobba med så kraftiga magneter.
Har jag fel?



Att jobba med magneterna är inte svårt, gäller bara att hålla skruvmejslar borta när man har satt dit bandet..
vet inte hur dyrt det är med magneter..?..
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/11/14 :  17:05:27  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


TacT:s nya högtalare, där säger de att det är förenat med LIVSFARA
att försöka öppna upp ribbons

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/14 :  17:09:42  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Dahlberg

[quote]

Om jag räknar på 0,3mm koppartråd så får jag ett re på 4,8ohm om jag använder 20m tråd till primärlindningen, lite lite iofs men bara för att ta ett exempel. Hur skall då sekundärlindningen se ut.




Man skall inte räkna så.. i en ideal trafo blir resistansen noll i bägge lindningarna vid noll hz. Trafon skall ju omvandla växelspänning så man räknar på minsta antalet varv man kan ha på primären utan att kärnan blir mättad vid lägsta frekvens och max spänning man vill ha in, sen räknar man ut antalet varv på sekundären utifrån det.

förhållandet mellan antal varv på lindningarna och impedansomvandlingen:

N1/N2=sqrt(Rin/Rlast)

där N1=varv primär,N2=varv sekundär, Rin=inimpedans(t.ex. 8ohm), Rlast=bandets resistans, sqrt= kvadratroten

N1 bestäms utav trafokärnan och vilken maxspänning vid lägsta frekvens man vill ha (lättast att mäta praktiskt. antalet varv man måste ha minskar vid ökad frekvens så om man inte är säker på hur många varv man behöver så kan man ta till lite extra, det som händer då är att trafon kan gå lägre ner i frekvens men kanske inte riktigt lika högt då det blir lite mer läckinduktans)

(kan skriva ihop lite mer formler om du vill)



Edited by - norman on 2002/11/14 17:37:48
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/14 :  17:13:47  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag har skickat iväg ett mail till en distrubutör i Kina för Nd-Fe-B magneter i storleken 82x62x33mm dom borde man väll kunna stacka på varandra.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/14 :  17:53:48  Show Profile Send n/a a Private Message
Om man använder vanliga ferritmagneter som är 40x25x10mm och staplar dom på varandra (till 40mm's tjocklek) så går det åt 400 magneter/meter och par. Till en kostnad av ca:3-4kr/st. Jag har en neodymiummagnet som är 40x15x10 och den kostade ca:400kr för något år sedan. Sedan dess så har priset sjunkit på neodymium men det ligger ändå väldigt högt.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/11/14 :  17:58:55  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


är det på nått sätt farligt att handskas med magnetism?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/14 :  18:06:18  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord



är det på nått sätt farligt att handskas med magnetism?



Nej. Permanentmagneter är inte farliga annat än att man kan klämma sig om dom är väldigt starka. När man har satt ihop en 2 meterskrets så får man iofs tänka sig för innan man sätter ihop den.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/11/14 :  18:08:48  Show Profile Send celef a Private Message
Magnetband runt leder och så är väl rena hälsokosten?

sound pollution
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/14 :  18:15:50  Show Profile Send n/a a Private Message
Formeln för bandresistans ser ut som följer. Resistivitet(alu 0.028) x längd / area. För ett 2meter långt band som är 10mm brett med en tjocklek av 0,009 alltså 0,028 x 2 / 0,09 = 0,62Ohm. Så pass vet jag att olika transformatormaterial har olika egenskaper men hur hittar jag en bra kärna.

Alexi om du känner dig road så får du gärna räkna på trafon till exemplet ovan med 6 ohm's inimpedans. Jag behöver frekvensomfång ned till 200hz.

Edited by - n/a on 2002/11/14 18:18:02
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/14 :  19:17:09  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag! du menar norman hoppas jag!
Jag kan inte sånt, fast får jag formeln så lär jag mig gärna

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/14 :  20:36:24  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Dahlberg

Formeln för bandresistans ser ut som följer. Resistivitet(alu 0.028) x längd / area. För ett 2meter långt band som är 10mm brett med en tjocklek av 0,009 alltså 0,028 x 2 / 0,09 = 0,62Ohm. Så pass vet jag att olika transformatormaterial har olika egenskaper men hur hittar jag en bra kärna.

Alexi om du känner dig road så får du gärna räkna på trafon till exemplet ovan med 6 ohm's inimpedans. Jag behöver frekvensomfång ned till 200hz.



förhållandet mellan antal varv på primär och sekundärlindningen om man sätter in siffrorna ovan blir 3.1, alltså skall det vara 3.1ggr mindre antal varv på sekundären. När man skall ta reda på hur många varv det behövs på primären så kan man linda på t.ex 10varv på kärnan och ansluta dem i serie med ett motstånd till en förstärkare och tongenerator. Sen kör man den lägsta frekvensen man vill ha och ökar spänningen, och när strömmen börjar öka oproportionerligt har man nått mättning (kan vara ungefär 10-20volt medelvärdesspänning för en normalstor trafo vid 200hz) då har man alltså fått ut hur många varv det behövs per volt och då vet man hur många man behöver linda på för att den t.ex. skall klara 40v.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/11/17 :  18:42:02  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


denna tråd är också rätt skojjig

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2002/11/17 :  22:14:33  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Varför inte bygga med aktiv delning till varje element, och ett slutsteg till diskanten som kan driva extremt låga impedanser?
så slipper man ha trafon :)

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/17 :  22:19:36  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Ja det vore ett allternativ om inte impedanserna var så extremt låga. Vi pratar ju inte änns om 1ohm!
Då pratar vi slutsteg i Krells prisklass och jag vet inte hur änns dom trivs med dessa laster.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/18 :  14:09:16  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Ionizer

Varför inte bygga med aktiv delning till varje element, och ett slutsteg till diskanten som kan driva extremt låga impedanser?
så slipper man ha trafon :)




Har hört att det fanns ritning på ett sånt steg avsett för bandiskanter i Allt om elektronik. Då bandet bara har en resistans på kanske 0.1ohm så måste steget sitta vid diskanten med korta grova kablar.
Har mätt frekvensgång och fas på mina egna och gamma vld13 trafos och där finns inget att klaga på (har inte testat när gammatraforna mättas dock, misstänker att de inte tål så hög spänning vid lägre frekvenser). Skulle vilja kunna mäta olika distortion också!
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/18 :  14:53:07  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Aktiv delning är alltså bra för traffon?

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/18 :  15:03:41  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi

Aktiv delning är alltså bra för traffon?



Nja, det spelar nog ingen roll. Jag kör aktivt mest för att det är enklare att testa med element med olika verkningsgrad m.m. Annars är det ju lätt att dela en banddiskant med trafo passivt eftersom dom har väldigt jämn impedans.
Skall man däremot köra utan trafo och med ett specialsteg bara för diskanten är man ju tvungen att dela aktivt (iaf nästan tvungen).
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/18 :  15:06:22  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Om man inte råkar ha ett Krell stående hemma
Dom ska väll vara stabila ner till DC!?

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/18 :  15:21:44  Show Profile Send Nagref a Private Message
DC = Direkt Current = Likspänning.

Har nog inte så mycket med stabilitet. De flesta steg är stabila vid DC.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/18 :  15:33:18  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Ja stabila nästan ner till noll ohm.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000