HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Esound CD-E5 SE (alt vinyl)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2006/08/23 :  18:10:43  Show Profile Send -AG- a Private Message
Undrar om nån har kikat (lyssnat) på signature edition av esound. Isf är det ett steg i rätt riktning jämfört med vanliga esound och hur stort? Grundfrågan är väl iof sig om esound är nåt att hänga i julgranen till att börja med, har inte lyssnat på skapelsen själv, men den verkar ju ha fått väldigt positiva omdömen.

Är i tankar på att uppgradera cd men sneglar allt oftare på vinyl... vilket leder till frågan vinylköp eller cd-köp? Vinyl känns roligare, men något opraktiskt. Dessutom är min vinylsamling inte gigantisk sen jag lade ner vinyl för 15 år sen.

Edited by - -AG- on 2006/08/23 18:11:45

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/08/23 :  18:29:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
CD eller vinyl?

hehehe, det var bra bra att du ställde frågan här och inte på vinylavdelningen. Vi får hoppas att vinylgerillan nere på vinylforat inte hittar hit...

Musiken och apparaterna skall skänka njutning så investera dina pengar där du känner att du får ut mest av dem. Om det är en vinylspelare eller en CDspelare som ger dig mest är det nog bara du själv som kan svara på.

För mig är det utan tvekan vinylen som ger mest njutning även om jag spelar en hel del CD också.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/08/23 :  18:44:57  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Har du många fler cd-skivor än vinylskivor är det lätt: Köp en ny cd-spelare. Sen när du hunnit köpa på dig fler vinylskivor, köp då en ny vinylspelare också.

A wolf in a sheep´s clothing...

Edited by - Musse80 on 2006/08/23 18:45:44
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2006/08/23 :  19:47:16  Show Profile Send JonasY a Private Message
Lite svårt att välja CD eller vinyl. Mycket musik finns ju bara till ett av formaten, pratar vi modern musik så är man ju rätt handikappad utan en CD.

Själv skall jag i alla fall satsa på att ha både cd/vinyl. Har en rätt ok CD-spelare så det som saknas är en vinylspelare. Skivor kan man få tag på rätt billigt på t.ex Tradera.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2006/08/23 :  21:32:24  Show Profile Send -AG- a Private Message
Givetvis kommer jag att fortsätta att spisa cd-skivor (tycker inte att min 7725 är helt värdelös iaf). Frågan jag igentligen är intresserad av är hur mycket vinylspelare man får för 10kkr. Är det "lönt" rent ljudmässigt eller är det bara nostalgiskäl som gör att man väljer vinyl för 10kkr framför en cd-spelare för 10kkr. Dvs måste man upp några nivåer för att vinylen ska "blomma ut"?
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/08/23 :  21:52:37  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Vi får hoppas att vinylgerillan nere på vinylforat inte hittar hit...


Vi finns överallt Pac


quote:
Är det "lönt" rent ljudmässigt eller är det bara nostalgiskäl som gör att man väljer vinyl för 10kkr framför en cd-spelare för 10kkr. Dvs måste man upp några nivåer för att vinylen ska "blomma ut"?


Det beror nog på vem du frågar för min del är vinylen nr1, enligt vissa får man upp rejält i pris på en cdspelare om man skall matcha en vinylspelare men det tycker jag att det får var och en avgöra själva.

Det "skräp" som jag har till vinylrigg hänger med bra, men vad man bör tänka på i fallet vinyl så är matchningen av plint, tonarm, puppa och riia viktig. Missar man någonstans i kedjan så låter det inte bra alls. Och vilka pengar man skall lägga på de olika prylarna är upp till var och en samt storleken på bankkontot. Om man inte vill lägga allt för stora pengar så gäller beg-marknaden.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/08/23 :  22:16:25  Show Profile Send B-200 a Private Message
gerillan har anlänt...

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/08/23 :  22:17:54  Show Profile Send B-200 a Private Message
jag har både cd och vinyl, vinyl låter bättre men cd är smidigare- ett skäl till vinyl förutom känslan och upplösning är att det de facto finns ny musik på vinyl men ej tvärtom dvs mycket av den musik som släpptes på vinyl finns ej på cd.


.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000