Author |
Topic |
|
-AG-
Member
238 Posts |
Posted - 2006/08/23 : 18:10:43
|
Undrar om nån har kikat (lyssnat) på signature edition av esound. Isf är det ett steg i rätt riktning jämfört med vanliga esound och hur stort? Grundfrågan är väl iof sig om esound är nåt att hänga i julgranen till att börja med, har inte lyssnat på skapelsen själv, men den verkar ju ha fått väldigt positiva omdömen.
Är i tankar på att uppgradera cd men sneglar allt oftare på vinyl... vilket leder till frågan vinylköp eller cd-köp? Vinyl känns roligare, men något opraktiskt. Dessutom är min vinylsamling inte gigantisk sen jag lade ner vinyl för 15 år sen. |
Edited by - -AG- on 2006/08/23 18:11:45 |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/08/23 : 18:29:38
|
quote: CD eller vinyl?
hehehe, det var bra bra att du ställde frågan här och inte på vinylavdelningen. Vi får hoppas att vinylgerillan nere på vinylforat inte hittar hit...
Musiken och apparaterna skall skänka njutning så investera dina pengar där du känner att du får ut mest av dem. Om det är en vinylspelare eller en CDspelare som ger dig mest är det nog bara du själv som kan svara på.
För mig är det utan tvekan vinylen som ger mest njutning även om jag spelar en hel del CD också.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Musse80
Member
460 Posts |
Posted - 2006/08/23 : 18:44:57
|
Har du många fler cd-skivor än vinylskivor är det lätt: Köp en ny cd-spelare. Sen när du hunnit köpa på dig fler vinylskivor, köp då en ny vinylspelare också. |
A wolf in a sheep´s clothing... |
Edited by - Musse80 on 2006/08/23 18:45:44 |
|
|
JonasY
Member
1019 Posts |
Posted - 2006/08/23 : 19:47:16
|
Lite svårt att välja CD eller vinyl. Mycket musik finns ju bara till ett av formaten, pratar vi modern musik så är man ju rätt handikappad utan en CD.
Själv skall jag i alla fall satsa på att ha både cd/vinyl. Har en rätt ok CD-spelare så det som saknas är en vinylspelare. Skivor kan man få tag på rätt billigt på t.ex Tradera. |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
|
|
-AG-
Member
238 Posts |
Posted - 2006/08/23 : 21:32:24
|
Givetvis kommer jag att fortsätta att spisa cd-skivor (tycker inte att min 7725 är helt värdelös iaf). Frågan jag igentligen är intresserad av är hur mycket vinylspelare man får för 10kkr. Är det "lönt" rent ljudmässigt eller är det bara nostalgiskäl som gör att man väljer vinyl för 10kkr framför en cd-spelare för 10kkr. Dvs måste man upp några nivåer för att vinylen ska "blomma ut"? |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2006/08/23 : 21:52:37
|
quote: Vi får hoppas att vinylgerillan nere på vinylforat inte hittar hit...
Vi finns överallt Pac
quote: Är det "lönt" rent ljudmässigt eller är det bara nostalgiskäl som gör att man väljer vinyl för 10kkr framför en cd-spelare för 10kkr. Dvs måste man upp några nivåer för att vinylen ska "blomma ut"?
Det beror nog på vem du frågar för min del är vinylen nr1, enligt vissa får man upp rejält i pris på en cdspelare om man skall matcha en vinylspelare men det tycker jag att det får var och en avgöra själva.
Det "skräp" som jag har till vinylrigg hänger med bra, men vad man bör tänka på i fallet vinyl så är matchningen av plint, tonarm, puppa och riia viktig. Missar man någonstans i kedjan så låter det inte bra alls. Och vilka pengar man skall lägga på de olika prylarna är upp till var och en samt storleken på bankkontot. Om man inte vill lägga allt för stora pengar så gäller beg-marknaden.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2006/08/23 : 22:16:25
|
gerillan har anlänt... |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2006/08/23 : 22:17:54
|
jag har både cd och vinyl, vinyl låter bättre men cd är smidigare- ett skäl till vinyl förutom känslan och upplösning är att det de facto finns ny musik på vinyl men ej tvärtom dvs mycket av den musik som släpptes på vinyl finns ej på cd.
|
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
|
Topic |
|