HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudnivå vid lyssning, hur högt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/07/05 :  17:14:31  Show Profile Send celef a Private Message
Hur högt (dB) spelar ni när lyssnar på eder stereoanläggning?

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/05 :  17:20:10  Show Profile Send n/a a Private Message
mmm... Spelar lågt till medelhög "naturlig" nivå. Drar nästan aldrig på.

//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/07/05 :  18:58:46  Show Profile Send markku a Private Message
Jag kollade läget hos mig med Hifish Audio Controller vid sidan av huvudet då ja satt på lyssningstolen:

med Filter A: max ca 80dB
med Filter C: max ca 90dB

särlig högre kan jag inte spela i ett rum på 14.5kvm, i flerfamiljhus.

mvh
Markk
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/07/05 :  21:53:24  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
ska låna en dB mätare å testa trorja...

spelar nog "lagom" aldrig så det blir obehagligt, bara så allt får bra klang...

Heco Argon 50, AR su
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/05 :  22:26:38  Show Profile Send Timbre a Private Message


Med tilltagande ålder och avtagande amplitudkänslighet, borde man ju spela högre allt eftersom åren går.
Icke så. De höga ljudtryckens tid är förbi.
Håller med Robin, Markku och Ranefjord...
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/05 :  22:29:00  Show Profile Send n/a a Private Message
yeah.... we play it coooool...

//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/07/05 :  22:38:14  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Jag spelar..hmm..tämligen högt då och då..
Men samtidigt, när man besöker hifi mässor i Sverige och utomlands så är nivån ofta så hög att man bara vill gå därifrån...
Så jag kanske inte spelar SÅ högt iallafall...
Det skulle faktiskt vara intressant att mäta ljudnivån nån gång..
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/07/05 :  22:38:57  Show Profile Send markku a Private Message
Jag ville gärna ställa en mera nyacerad fråga: har ni lagom bra margin beträffande volym? Jag menar, om man skulle börja med volym på null och sen öka tills ljudet öppnar sig riktigt, och fortsätta vidare till rummets akustik/anläggets kapasitet/arg granne/hustru/... ville stoppa leken?

Anser ni, att ni kan dagligen spela så högt, som behövs (eller vad ni gillar)? Jag minns besök hos en hifist, som spelade lagom lågt, men tro inte, grannen ovanför började banka på... livet är inte lätt! För min egen del har jag inte problem med grannar, hellre snack om rummets begränsningar (och ålderdom - givetvis )

mvh
Markk
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/05 :  22:44:33  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Nått som e kul med ljudvolym, så är det att ibland kan akustikjustering, kabelbyte eller annat som i subjektiv mening kan justera ljudet i positiv bemärkelse, göra att mankan spela HÖGRE. Renheten är hög vilket väll gör att jag kan vrida på ett uns till!

Hur högt jag spelar - inte en susning... Har grannar att tänka på, vara av den ena är "ordförande" i grannföreningen...
;-)



Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/05 :  22:52:20  Show Profile Send Timbre a Private Message


Hehe, jag har en underbar hållhake på min närmsta granne.
Hans sambo har nämligen en vävstol och det kan ju knappast vara lämpligt i ett flerfamiljshus. Den dundrar på så det sjunger i väggarna. Fast bara en gång om året, veckan före jul.
Resten av året är mitt...
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/07/05 :  22:57:09  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
vet inte riktigt hur högt jag spelar, "normal" ljudnivå blir det för det mesta... aldrig riktigt högt...
borde nog kanske ta hem en DB mätare och kolla...
Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2002/07/06 :  00:06:09  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Jag spelar inte heller så högt.
Fast det ska kännas lite i kroppen tycker jag.
Men inte så fönstren skakar
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/07/06 :  01:43:29  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
ja finns juh en del låtar som abar ska kännas i bröstkorgen=)

hehe.. med mina förra monster till högtalare(hemmabygge så inget att tala om)... de kunde iaf få väggarna att _svänga_ här inne.. å min "granne" 300m bort kunde säga, jaha.. nu e han igång igen=)

*makt*

=)

men men.. den tiden e förbi...

Heco Argon 50, AR su
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/06 :  01:50:16  Show Profile Send n/a a Private Message
*makt*

.. hahaha... Den var kul.. hehe




//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/07/06 :  02:18:46  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Jag spelar med en volym så att de svagaste partierna i musiken är hörbara utan ansträngning. Detta betyder att jag spelar olika högt beroende på skiva. Med varje förbättring i anläggningen kan man sänka nivån lite grann, och ändå uppfatta alla detaljer!

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/07/06 :  02:22:31  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
För många, många år sedan hade jag köpt "Bolero" och avsåg att avnjuta detta stycke liggandes i badet. Jag justerade nivån till "lagom" i början av stycket! Gissa vem som fick hoppa upp ur sagda bad efter en liten stund
Anläggningen höll, men några grannar glodde konstigt på mig i några dagar

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/06 :  02:26:08  Show Profile Send n/a a Private Message
AZR: Så utvärderar jag till viss del nya tweaks. Låg volym som gäller när det är inspelat. Just nu är jag totalt såld på PS-A's UO och speciellt i kombination med minilabben. Det blir alltid så i början när man är nöjd med nånting. Man vill berätta för hela världen.. hehe.. Vansinnig ljudförbättring... Tror knappt det är sant. Jag var rätt säker på att minilabben skulle göra skillnad, men fan inte så här... jag vill påstå att minilabben är ett måste om man har en PS-A UO. Här spelas det fortfarande för fulla muggar! :)]


//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/06 :  02:28:32  Show Profile Send Morello a Private Message
Svår fråga. Spelar högt ibland, lågt ibland.
Ju mer buller det är från gatan desto mer gasar jag.

Händer titt som tätt att slusteget börjar närma sig klipppning.



mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/06 :  11:09:14  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Volymen beror på vilket slag av musik jag spelar och hur inspelningen
är gjord. Om den är transientrik, så får det bli lägre, så att topparna inte klipps.
Jag har idag inga grannar att ta hänsyn till, men har bott i lägenhet tidigare. En gång när jag kom hem vid 3-tiden efter att ha varit ute och festat, spelade jag musik med hörlurarna på. Det var Bruce Springsteen, och jag spelade rätt högt. Efter ca. halva skivan, när jag tog av mig lurarna, hörde jag att det spelade ur högtalarna så att fönsterrutorna skallrade.
Jag hade glömt att stänga av högtalarna!!
Som tur är, så har jag alltid haft god kontakt med mina grannar, så det var inga problem att förklara hur det hade gått till.
Men en och annan menande blick fick jag ändå.

Jorm
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/07/06 :  11:49:48  Show Profile Send David A a Private Message
Jag spelar bra högt ibland, ofta nära klippning för både slutsteg och högtalare. Vill att det SKA gå att spela högt med grejorna. Det där snacket med konsertnivå som ibland näms i hifi-tidningar är ju bara rena skämtet. INGEN high-end högtalare i någosånär prisklass kan prestera något dylikt. Skulle vilja pröva Dynaudio Evidence med ett gäng subbar och en FPB-600..... det kanske skulle vara något.
Självklart så lyssnar jag mest på moderata nivåer, men jag tycker att en del med charmen med stora slugsteg odyl. är att man ska kunna spela högt.
Sen bör det väl tilläggas att jag bor i villa, blev mer eller mindre utslängd från en lägenhet en gång pga mitt musiklyssnande. Måste säga att jag lider med er storstads människor i lyhörda lägenheter, skulle aldrig kunna leva så
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/07/07 :  00:17:41  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Spelar inte högt, oftast gör jag så att jag ställer volymen som jag vill ha den, sen sänker jag ett snäpp så blir det perfekt.

Har - kanske pga lägenhetsboende - en uppfattning att ett tecken på en bra anläggning är att det går att spela lågt och ändå få fullt utbyte av musiken.

Kör med en öppen grannattityd, har sagt till grannarna runt om att säga till om det stör, har aldrig hänt, de säger att de aldrig hör nåt... Vilket ju iofs är kul men ibland när jag "brakar på" ialla fall som jag tycker...??

Jorma: Jag har oxå missat att koppla ur högtalarna nån gång mitt i natten, tyckte att det var lite konstigt att jag kände basvibrationer i fåtöljen trots lurar!

/P

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/07 :  09:52:34  Show Profile Send Timbre a Private Message


Där har du en viktig poäng, Per!
När man hela tiden pillar på volymkontrollen och höjer och höjer brukar det va´ något som inte stämmer.
Har själv haft system som tappade livskraften på låg volym och det slutade alltid på "tio över".
Det kunde t.o.m. dränka grannens vävstol...
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/07/07 :  11:39:44  Show Profile Send markih a Private Message
Jag tycker om att kunna spela högt. Det ger en känsla av avslappning och oansträngdhet av att kunna ha mycket resurser för transienter. Mer live helt enkelt. Sen håller jag också med om att man ska få bra utbyte vid låga volymer. För mig är det nästan en kvalitetsindikation, att bägge kraven kan uppfyllas, vilket det ju inte alltid gör på anläggningar jag hört

marki
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/07/07 :  13:40:32  Show Profile Send yalpa a Private Message
Man ska iaf. börja spela på låg volym och höjja successivt om man känner att det behövs.
Att gå ut stenhårt gör bara att örats känslighet minskar drastiskt och man "eldar för kråkorna". Dessutom sliter det på hörseln och på grannarnas tålamod.
Just nu lyssnar jag på Lloyd Cole - ETC på låg volym, det är tillräckligt. Men visst har det hänt att jag poppat igenom de bästa låtarna från Kents senaste tre album på maxvolym liggandes i sängen med huvvet i hörnet = fetbas
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/07 :  13:43:51  Show Profile Send n/a a Private Message
Spelade själv riktigt högt emellanåt igår. Och det är klart kul. Suede's debut album bl.a, och Butthole Surfers - Independent Worm Saloon. Det är för övrigt riktigt bra skivor..



//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

toblun
Starting Member

28 Posts

Posted - 2002/07/07 :  16:05:30  Show Profile Send toblun a Private Message
Hur många dB har jag ingen aning om. Men jag funderar på att mäta det ngn. gång. Jag har som tumregel att sänka när baselementet kittlar mig på tårna. ;)
Nej, faktum är att jag mer än gärna drar på men dock inte till den grad att det är smärtsamt eller låter illa.
Eftersom jag lyssnar på mycke rock så känns det natrurlig att det är hyfsat högt. Jag har aldig hört Brian Jonson i AC/DC viska. =)

När de klassiska skivorna kommer fram så tror jag ändån att volymkontrollen stannar på samma nivå. En symfoniorketser är inte alltid diskret om man säger så. =)

Nehepp. Jag tror bestämt att kaffekokaren puttrade till i köket. Dax för en kafferast? =)

//toblu
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000