HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifi och psykologi...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/07/03 :  00:15:35  Show Profile Send n/a a Private Message
Funderar på det här med psykologi och HiFi. Ett exempel är när man tar en runda i alla HiFi butiker och provlyssnar och man tycker att det låter kasst. Kommer man tillbaka dagen där på och lyssnar till samma högtalare och dem låter suveränt! (Gäller även med högtalarna som jag har hemma). Man kaske är trött, stressig etc. Det påverkar hur ljudet låter, eller rättare sagt uppfattas.
En annan sak är när man ska jämföra en fabriksbyggd högtalare av respekterat märke mot ett hemmabygge som spelar bättre än den fabriksbyggda. Gjorde ett försök med några kompisar, först ett blind test, den hemmabyggda lät bäst tyckte dem(vilket den gör). När vi sedan gjorde testet och dem fick se vilka högtalare som var vilka så tyckte dem den fabriksbyggda lät mkt bättre.
Är det inte lite så att det är mkt mer status att ha ett par, låt säga, ProAc 2.5 än att ha ett par kloner av dem som är byggda för 6000:- men spelar i samma klass...?!

Den fabriksbyggda högtalaren var B&W DM602.5 S3.
Hemmabyggda var byggd av Peerless HDS Phase och Morel MDT-32s.
Kom gärna med kommentarer!

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/03 :  00:28:53  Show Profile Send matson a Private Message
Jag vill bara påpeka att bara för att man kallar en högtalare ProAc-klon så blir det ingen ProAc, utan snarare bara ännu ett hembygge.
Men visst är det mer status att ha ProAc än ett par kopior som ser likadana ut, men är annorlunda. (Det är mer status att ha en Rolex än att ha en kopia)



Mvh/Mats
'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/07/03 :  09:22:15  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Har också träffat på folk som anser att det går med inte så särskilt stora kunskaper att bygga "kloner" av högtalarkonstruktioner och få dem att låta t.om bättre än rena "märkeshögtalare. För egen del så har jag aldrig hört något "hemmabygge" låta i jämförelse lika bra eller bättre än en ren "märkeshögtalare". men därmed inte sagt att det inte går men attjag ställer mig mycket tvivlande till detta.MvhKristofer
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/03 :  09:58:10  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Har också träffat på folk som anser att det går med inte så särskilt stora kunskaper att bygga "kloner" av högtalarkonstruktioner och få dem att låta t.om bättre än rena "märkeshögtalare. För egen del så har jag aldrig hört något "hemmabygge" låta i jämförelse lika bra eller bättre än en ren "märkeshögtalare". men därmed inte sagt att det inte går men attjag ställer mig mycket tvivlande till detta.MvhKristofer





Ehh, det var inte riktigt så jag menade..... Jag tycker att "hemmabyggen" i princip är överlägsna(ljud per krona) märkeshögtalare om konstruktionen är bra. Men det kräver mycket(pengar+tid+utrustning) för att konstruera ett par från "scratch". Det finns ju färdiga "hembyggen" med mätningar som är väldigt bra(t.ex Golden Age).

Kritiken mot ProAc-klonen är ju det att mätningarna inte ser likadana ut som för originalet och då kan man ju misstänka att det är något som inte stämmer. Nu kan ju högtalarna ändå låta bra, men som ProAc låter dom ju inte....


Mvh/Mats
'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/07/03 :  11:13:40  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Okej, det blev nog kanske ett litet missförstånd. Men jag håller med dig om att ifall man tillverkar kloner av specifika högtalarkonstruktioner och de ändå inte mäter eller låter som de högtalare som de skall vara kloner till så är de väl inte så bra,eller?
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/07/03 :  13:04:13  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Chrille,
jag har också märkt av det där att det låter olika beroende på dag!
Kanske har vår hörsel olika bra dagar? Vad det kan bero på har jag däremot ingen aning om. Spelar lite själv och har man fixat till ett bra ljud en dag, kan man tycka det låter skit nästa dag. Har även varit med om att det vissa dagar kan vara svårt att stämma instrumenten, ungefär som om hörseln är "riktigt trött", orkar liksom inte lyssna.
Har någon en förklaring/teori?

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/07/03 :  16:13:00  Show Profile Send David A a Private Message
Verkar ibland som att man måste lyssna en stund för att liksom "vänja öronen" sedan kan det låta mycket bättre än när man startade. Detta trots att man värmt upp slutsteg högtalare och sånt. Och vissa dagar låter det inte alls bra...
Och efter första groggen brukar det låta jäkla bra.... efter 3 så spelar det ingen roll hur det låter längre
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/03 :  19:46:53  Show Profile Send Timbre a Private Message


Ja, det är alltid bäst att tweaka lyssnaren först...
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/03 :  22:01:41  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

Ja, det är alltid bäst att tweaka lyssnaren först...



Vilket ännu en gång för oss in på detta med 80-centimeters lösnäsor av akustikplatta, löspolisonger och trattförstärkning kring öronen ;)

Nej, skämt åsido - visst finns det dagar då nästan ingenting låter riktigt bra. Trötthet och förkylning tycker jag är typiska tillfällen som kan förstöra den bästa lyssningsupplevelse.
En annan förklaring kan vara störningar på elnätet, som kan skilja högst betänkligt mellan olika lyssningstillfällen.

Sedan är mänsklig hörsel mycket speciell. Vi har nämligen en "cocktailparty-förmåga", som gör att vi kan koncentrera oss på olika saker i ljudet varke gång vi lyssnar på en låt.
En gång kanske jag fäster särskild vikt vid kontrabasens pizzicato just vid en speciell sekvens, och nästa gång jag lyssnar på samma skiva så lyssnar jag mer till altviolinernas stämma och hur denna följer oboe-stämman...

Detta gör det mycket vanskligt att testa produkter "öppet". Med den ena produkten kanske man har bildat sig uppfattningen att den låter lite nedbländad i diskanten, och fokuserar på att höra just detta - då är det diskant-detaljer man lyssnar efter, och det påverkar vad man hör av musiken som helhet.
En annan svårighet är att man egentligen måste hålla huvudet stilla i samma läge vid alla lyssningsjämförelser. Om man luter sig det minsta framåt eller böjer på huvudet när man koncentrerar sig, så påverkar det vilken HRTF man kommer att få vid tillfället. Slappnar man av då man lyssnar med en produkt, och koncentrerar sig när man lyssnar på nästa, ja då är det sannolikt att man hör olika saker - både på grund av cocktail-effekten och på grund av olika huvudvinklar.

Var det någon som sade blindtest?

MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/03 :  22:07:13  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

Har även varit med om att det vissa dagar kan vara svårt att stämma instrumenten, ungefär som om hörseln är "riktigt trött", orkar liksom inte lyssna.

//StefanZ



Hej Stefan!
Jag har gjort precis samma erfarenhet. Vissa dagar har jag enormt bra gehör, andra dagar så är jag sned på varannan ton - bara det där lilla som gör att det inte är 100%. Att stämma gitarren på en "dålig-gehördag" är en mardröm. Då blir det till att köra tester med svävningar, medan andra dagar kan man bara vrida på rattarna och lyssna, så blir det perfekt direkt.

Är det någon här som har en docentur i klinisk neurofysiologi som kan förklara varför? Har det kanske med blodgenomströmning i tinningloberna att göra, undrar en som inte läst neurofysiologi på länge...


MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/07/03 :  22:33:29  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Morgan,
ibland är det tur att man är stolt ägare av en exakt "tuning device"

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/03 :  22:42:48  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

ibland är det tur att man är stolt ägare av en exakt "tuning device"


Stefan: Du menar en sådan där frekvensräknare? Jag har provar en low-tech sådan och en mer avancerad som satt inbyggt i en effektmodul. Inte gick det att lita på dom inte!!! Nej, fy jädrar vilka svävningar man skulle få om man använde en sådan ;) Menar du att du har hittat en som fungerar?

Vad gäller sången så är det kanske auto-tune som gäller på de dåliga dagarna Om man inte sjunger live då, förstås.


MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/07/03 :  22:52:45  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Morgan,
om du stämmer en gitarr med en stämdosa beror det lite på vilka toner du stämmer. Stämmer du lösa strängar så går naturligtvis åt h-te direkt beroende på gitarrens dåliga konstruktion. (Egentligen sitter endast band 7 och 12 på rätt ställe). Men om du använder en bra apparat (jag har en rackmonterad Korg) och stämmer på nedtryckta band ska det gå bra. Vilka band beror på gitarren. Förutsättningen är att gitarren är rätt justerad och intonerad.
Nu är vi off-topic va´

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/03 :  22:58:45  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

Nu är vi off-topic va´



Då får vi skynda oss innan vi blir modererade.

Det var lustigt nog en rackmonterad Korg-effekt som jag använde! Men jag hade ingen aning om att det var så komplicerat som du beskrev... Jag föredrar öronen i alla lägen Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet, eller?


MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/07/03 :  23:09:58  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Morgan,
avslutningsvis, (innan vi åker ut), det var inte en rackmonterad Korg-effekt jag menade (hatar såna´,
det var en rackmonterad dedikerad stämapparat som kanske gör ett bättre jobb.
Men du har rätt, öronen måste alltid användas.

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2002/07/04 :  09:17:31  Show Profile Send Totem a Private Message
Och för att återgå till ämnet: Så särskilt konstigt är det knappast att vi uppfattar saker och ting på olika sätt vid olika tillfällen. Upplevelsen av ljud o musik är ju till stora delar en psykisk upplevelse. Om en person har jobbat arschlet av sig ena dagen, får besked om att han har vunnit en miljon på lotto den andra, och får beskedet om sin gode väns död den tredje dagen; ja, då lär personen också uppfatta både omgivning och ljud på olika sätt.

Att det är lätt att bli imponerad av ett märke (någon skrev om Rolex bla.) är väl inte heller så konstigt. Vilken auktoritet och professionalitet har polaren (som mekkat ihop ett par högtalare på egen hand) med utvecklingsavdelningen på Proac eller något annat audiofil-företag? Sedan KAN det naturligtvis vara så att polarens hembygge låter bättre; men det ska mycket till för att vi ska erkänna detta. Status, auktoritet, kompetens på pappret och, inte minst, prislappen på en produkt, betyder mycket mer än vad många av oss har insett..

Ja, det var lite tyckande blandat med kunskap.

/T
beteendevetare
Go to Top of Page

Benny
Starting Member

38 Posts

Posted - 2002/07/07 :  19:12:31  Show Profile Send Benny a Private Message
Klart att man till viss del lyssnar med plånboken men vissa dagar är ljudmässigt kass. Utöver uppräknade tänkbara anledningar så kanske man kan tillföra lågtryck/högtryck och väder och vind. Det blir lätt löjligt flummigt men går nog inte att utesluta. Det kanske har med koncentrationen att göra. Ibland är man inte mottaglig för musik eller något annat intellektuellt heller för den delen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000