HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nybörjarfråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HenkesHiFi
Member

60 Posts

Posted - 2002/07/06 :  20:11:38  Show Profile Send HenkesHiFi a Private Message
Hej!

Kan någon guida mig kring spörsmålet stativhögtalare med sub vs golvare utan sub? Finns det månne några bra artiklar om detta på nätet?

Jag har f n ett par hyfsade stativ (Atacama Nexus) men det är också det ända som är hyfsat i min anläggning. Nu skall det bli ändring på detta och jag är i valet och kvalet om jag skall satsa på ett par stativare (typ B&W 601 S3 el. likn.) samt en kvalitetssubba (t ex REL Q150 el. dyl.) ELLER om jag skall köpa ett par golvare för priset motsvarande summan av stativh. + sub. Elektroniken blir troligen en HK670 alt. en Arcam i liknande prisklass. Min nuvarande CD-spelare får duga ett tag till p g a ekonomiska skäl (en gammal Marantz).

Tack på förhand för goda råd!!!

Mvh
Henrik


Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2002/07/06 :  20:50:20  Show Profile Send Niclas a Private Message
Hej HenkeHiFi !
Nu får Du ett råd av en som är hifinybörjare själv.
Med tanke på att 601orna kostar knappt 4000 & suben går runt 7000, hade iaf. jag köpt golvhögtalare istället.
Säljer Du sedan stativen för en tusing har Du 12000 att handla för & det finns en hel del bra begagnat i den klassen.
( Jag hittade tex ett par B&W CDM7 NT i absolut nyskick för 8000:- )
Som gammal hembiofantast vet jag hur svårt det är att bli nöjd med sub till musik, så jag hade gått på "bättre högtalare" linjen.
OM du skall ha REL, ryktas det att Strata3 låter bättre till musik än q-serien, men det kan nog nå´n annan på forumet mycket bättre än jag.
Mvh
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/07/06 :  21:23:36  Show Profile Send yalpa a Private Message
Har du stort rum? för annars kan det bli problem med stora golvare för 12lök.

I övrigt håller jag med Niclas till 100%. Jag har hört Q150 ihop med grymma stativare (motsvarande contour 1.3) och SAT elektronik, det lät jävulskt bra. Men, då var subben mittplacerad, ska du ha den i hörnet då måste du ha 2subbar = mycket cash:-)
Så köp beggade golvare för 12.000, det räcker svinlångt!!!
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/07/06 :  21:35:14  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
4K till stativare + 7K till sub!
Det blir lite felprioriterat tycker jag. Köp så bra högtalare du har råd med (efter tycke och smak) stativare eller golvare beroende på vilket som låter bäst i ditt rum, komplettera sedan med en sub när du får råd om du tycker det behövs. En bra sub kan inte hjälpa upp ljudkvaliteten bara ge mer bas!

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/06 :  21:37:39  Show Profile Send matson a Private Message
Det beror helt på hur stort rummet är! Om jag var dig hade jag kollat in begagnatmarknaden innan jag bestämde mig.
Prova först med stativare utan sub och kolla om du saknar bas. Angående förstärkare hade jag kollat in lite fler märken än H/K innan jag bestämde mig. T.ex Audio Analogue, Rotel, Primare. Även här ger ju begagnat mycket mer för pengarna.
Köp en komponent i taget! Lyssna på mycket olika grejor!
Nä, jag hade så trista tips så jag stoppar här....

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/06 :  21:39:17  Show Profile Send n/a a Private Message
Har hört en REL sub en gång och det kan definitivt klassas som hifi, helt klart. Ett par kvalitativa stativare och en fin sub blir nog fint. Detta tror jag på. Eller ett par stativare som inte kräver sub, typ Dyn 1.3se med en rejäl förstärkare. Själv är jag dock Carlsson tokig och tycker att basen i 50'orna räcker. Men det är ju jag det.


//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

HenkesHiFi
Member

60 Posts

Posted - 2002/07/06 :  22:36:47  Show Profile Send HenkesHiFi a Private Message
Hej igen!

Tack för alla kommenterar so far.

Inser att jag måste specificera mig en smula.

Rummet är vardagsrummet, ca 4x10 m, där jag tyvärr pga familjehänsyn måste ha en fet 32-tumms TV mellan stativen... Bortsett från TVn är det en fin triangel som bildar placering av högtalare och lyssningsplats (längs ena långsidan och ej nära något hörn).

Vidare används stereon till TV/filmtittande emellanåt och jag tänkte som så att en sub skulle kunna kopplas in från min DVD. Jag är ingen surroundkille men kan jag nyttja .1 LFEn vid DVD-tittande är det ju kul och detta skulle alltså en sub möjliggöra. Detta argument är dock tämligen lågprioriterat.

Bas: Jag upplever att mina Sonabstativare är för tunna i basen. Nu är det inga "fina" högtalare och dessutom har jag mätt baselementet till blott 13 cm så en 6,5' basstativare skulle sannolikt göra mig gladare även på egen hand (utan sub). Familjen lyssnar på alltifrån jazz till rock. Klassisk musik är perifert. Summma sumarum behöver jag mer bas än idag.

Ni som har stativare av god kvalitet och som lyssnar på blandad musik, kör ni med eller utan sub?

Nytt/begagnat: Kan mycket väl tänka mig att köpa begagnat. Någon som vet något bra ställe i Malmö (utöver privatannonser)?

Allt för nu.

Trevlig kväll!

Henrik
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/07/07 :  16:50:27  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Tjäna Henke, trevligt med nya på forumet. Jag har både haft subwoofer och satelliter samt fullregisterhögtalare. Jag använder för tillfället ingen sub.Saknar nog inte någon direkt bas heller. Men det har ju med det faktum att göra att mina QRS Saturnus går djupare än mina tidigare golvhögtalare.

En stativhögtalare låter i 9 av 10 fall bättre än en golvhögtalare men som du mycket riktigt är inne på så klarar de ofta inte av att gå så djupt som en golvhögtalare. Det bästa vore som i de flesta fallen att du lånar hem båda sorterna för att lyssna och även att du testar många olika sorters musik när du skall välja högtalare. Sedan vad det blir,det får rummet där de skall spela avgöra.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/07/07 :  19:35:45  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
quote:




Nytt/begagnat: Kan mycket väl tänka mig att köpa begagnat. Någon som vet något bra ställe i Malmö (utöver privatannonser)?

Allt för nu.

Trevlig kväll!

Henrik





Hej Henrik,

Om man sätter tv:n mellan högtalarna kan det skapa lite problem. Ljudet brukar ha en tendens att hårdna samt att perspektivet och fokus blir diffust. Hur som helst, om du är beredd att lägga 10-12 000:- på ett par högtalare kan jag tipsa dig om ett par Mårten Design Mingus. Dessa står hos Ljudprodukter i Malmö, Mariedalsvägen, 040-910390.

Mvh
Audionet
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/07/07 :  20:18:14  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Med ett på 40 kvadrat är det nog ingen fara att prova med ett par golvhögtalare. Låna ett par av någon kompis (om du tänkt handla begagnat), för att kolla hur rummet beter sig.

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000