HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Nätta" golvare med tungt ljud
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2006/08/21 :  16:12:12  Show Profile Send Hallon a Private Message
Då vi har begränsat med utrymme hemma så är jag på jakt efter ett par ganska nätta golvhögtalare som ändå klarar att spela ganska tungt med en hyfsat djup bas. Mitt mål är inte att spela högt utan snarare kraftfullt.

Får kosta upp till ca 10.000:- om det behövs. Dom skall tilltala både örat och ögat.

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/08/21 :  16:22:44  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Monitor Audio RS6 samt Dali Ikon 6 borde du lyssna till. Kostar bägge under 10.000. Jag har hört bägge och för pengarna låter de mycket bra, och ganska "tungt" och med hyfsat djup bas.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/08/21 :  17:36:10  Show Profile Send Stickan a Private Message
Wharfedale Emerald mkIV kostar 6.500kr(normalpris) och spelar med fart och fläkt.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2006/08/21 :  17:42:14  Show Profile Send huzze a Private Message
Audiovector K3 Super för 10'

Tighta och djupa men kanske inte så feta

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/21 :  17:54:47  Show Profile Send marens a Private Message
Kolla begangat efter NHT 2.5i eller 2.9 om du hittar. 2.5i finns för runt 5000 ute sist jag kollade.

Vad menar du med "inte att spela högt (starkt?) utan snarare kraftfullt"? Vad är skillnaden? Är det djup och artikulerad bas du är ute efter alltså?

Edited by - marens on 2006/08/21 17:55:33
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2006/08/21 :  18:19:58  Show Profile Send McEnroe a Private Message
Köp en sub om du inte är så låst till golvare.Så får du space och pengar över

I was talking to myself!

Edited by - McEnroe on 2006/08/21 18:22:06
Go to Top of Page

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2006/08/22 :  11:14:03  Show Profile Send Hallon a Private Message
marens: Kanske var min beskrivning lite luddig. När jag säger kraftfullt och med tyngd så menar jag att det skall finnas en hel del bas. Det finns många nättare högtalare som är lite väl korta/snärtiga/ettriga för min smak.

ARCshark: En sub kan vara ett alternativ, men pengar över får jag ju då inte. Snarare tvärt om. En bra sub som hänger med ett par snabba och väl-ljudande högtalare kostar väl minst 7-9 tusen (?).
Hittar jag dock ett par bra/slanka högtalare för ca 4-5 tusen så kanske jag kan tänka mig att lägga så mycket på en sub iaf.

Edited by - Hallon on 2006/08/22 11:16:21
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/08/22 :  11:21:23  Show Profile Send Musse80 a Private Message
quote:
En bra sub som hänger med ett par snabba och väl-ljudande högtalare kostar väl minst 7-9 tusen


Japp! Minst...jag hade satsat hela summan på ett par (gärna begagnade vilket ofta är mer prisvärt) golvare för att sedan ev. köpa 1 eller ännu hellre 2 subwoofers i framtiden om behovet då finns.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/08/22 :  13:36:24  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Carlsson oa58.2/oa60 (vad de nu kommer att heta).

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2006/08/22 :  14:23:58  Show Profile Send overhang a Private Message
Försök få tag på ett par begagnade PMC GB1:or, borde gå att få tag på för runt 10.000sek.
http://www.goldenagemusic.se/swe/hifi/pmc/pmc.htm
http://www.pmcloudspeaker.com/gb1.html

Annars kanske Ino Audio Pip kan vara ett alternativ

/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278

Edited by - overhang on 2006/08/22 15:03:21
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/08/22 :  14:44:14  Show Profile Send Stickan a Private Message
Kanske dessa? http://www.blocket.se/vi/9143336.htm?ca=23_11_s

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/22 :  15:09:02  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag kan inte riktigt cantons grejor. Men FBK här på forumet säljer ett par sådana. Och dom skall enligt jag läst tidigare då jag frågade om dess bas förmåga enligt många här vara väldigt kapabla och fylliga.. Så om dessa FBK säljer är samma modell som jag undrade över så kanske en fråga till honom är din lösning. Hade dom inte nån box som man kunde ställa basförmågan via också Ja ja.. Fråga kostar ju inget. Eller så finns väl här andra med erfarenheter av cantons burkar som kan fylla i luckorna jag har..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2006/08/22 :  18:08:29  Show Profile Send Egill a Private Message
Jo, Canton rc-l är baskapabla, men de är inte så nätta.

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2006/08/23 :  11:38:47  Show Profile Send Hallon a Private Message
Jag var och lyssnade på Icon 6 samt B&W DM603 S3 igår.
Precis som Icon 2 så är Icon 6 otroligt vass och stum. Butiksbiträdet menade på att det kommer låta betydligt mjukare hemma hos mig (mindre rum). Men kan det verkligen göra SÅ stor skillnad? Som det lät där så skulle man ju bli trött i öronen efter en halvtimme.

B&Warna var ju betydligt mjukare och basigare. Kanske lite för grumliga.. å grumligare blir det väl hemma.

Jag börjar återigen fundera på mindre högtalare+sub då det ju blir lättare att justera basen efter rummet.
Rummet är avlångt och går i vinkel (ett litet alkov). Högtalarna kommer placeras på långväggen.

Tar gärna emot fler tips på andra högtalare då utbudet inte är så stort här i Växjö. Kan man sikta in sig på några olika modeller så är det lättare att leta upp något ställe där man kan provlyssna sen.
Go to Top of Page

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2006/08/23 :  12:55:32  Show Profile Send Hallon a Private Message
Huzze: När du säger feta - vad menar du då?
Dom är ju nätta och stilfulla - något annat kan man ju inte säga.
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/08/23 :  12:58:44  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Hallon: Vilka förstärkare användes vid lyssningen på Hifiklubben? Dali Ikon6 bör nog paras med förstärkare med en del kraft och ganska "förlåtande" ljud, dvs ej för ljust och påträngande.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2006/08/23 :  13:34:16  Show Profile Send Hallon a Private Message
Han spelade med en nad-stärkare.. kommer faktiskt inte ihåg modellen.
Hur som helst så är min förstärkare hemma inte så jättekraftfull. Vad skulle du rekommendera till de högtalarna?

Monitor Audio RS6 kan också vara ett alternativ. Storleken är väldigt lämplig. Jag vet att dom har dessa å Görans HiFi här i stan. Skall nog dra förbi där en svänge efter jobbet.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/08/23 :  13:48:09  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Tror att infinitys Alpha, Beta och Kappaserier bör göra jobbet, finns gott om dem begagnat - har goda erfarenheter av dem alla tre och de bör uppfylla dina kriterier ganska bra.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2006/08/23 :  13:59:54  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Svårt med högtalare som skall stå nära väggen.

Den uppenbara lösningen borde vara ett par Ino Audio piP, dom är ju minst sagt djupbaskapabla sett till storleken och prislappen! Kan man väl få för 5000-6000kr någonting i fanerade lådor. Nackdelen är väl att du måste skruva och löda själv om du inte vill vänta ett halvår. Sen tillkommer kostnaden för stativ. Dom är ju dessutom gjorda för att stå mot väggen. *


Den roligare lösningen är att köpa iP med basmoduler! iP skruvar du på väggen, och basmodulerna gömmer du i hörnet! Roligt, roligt, roligt! Nackdelen här är att det krävs någon form utav aktiv delning, antingen i en hemmabioförstärkare eller aktivt filter = dyrt.


Annars har du alltid Carlsson OA58 som också låter väldigt bra i basområdet! Kostar väl även dom kring 6000kr och är gjorda för att stå direkt mot väggen.


* Sen att piP kräver extrem dämpning i rummet är inte riktigt sant enligt mig. Jag har bara lagt ut en extra matta på golvet och det låter toppen. Spelar djupare och mer dynamisk bas än mina gamla Jamo Concert 11/D870. Det är skitroligt att lyssna på musik genom dom där små högtalarna!

Mvh
Patrik B

Edited by - Patrik B on 2006/08/23 14:02:41
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2006/08/23 :  14:06:26  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Vid närmare eftertanke så är faktiskt OA58 snyggare än piP. Dessutom är varken iP eller piP golvhögtalare.

Så min slutgiltiga röst hamnar nog på OA58 ändå. Snygga att se på, spelar förvånandsvärt djupt samt tar knappt någon plats allt när dom står mot väggen.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/08/23 :  15:26:08  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Kolla på någon transmission line högtalare. Typ PMC.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2006/08/24 :  16:48:43  Show Profile Send Hallon a Private Message
Var kan man provlyssna ett par Carlsson OA58 så nära Växjö som möjligt?
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2006/08/24 :  17:51:04  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Pinsamt! Insåg nu att OA58 har utgått sedan maj -06. Ersättaren heter troligen (som V8 redan har skrivit) OA60.

Rörande OA60 har jag ingen aning om pris eller leveransdatum.

Finns bilder på OA60 här iallafall: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=News&file=article&sid=87&mode=&order=0&thold=0


Sen så kan du kolla här för att se närmaste återförsäljare: http://www.larsenhifi.com/af.htm

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2006/08/30 :  13:00:16  Show Profile Send Hallon a Private Message
Ok, nu har jag forskat lite och fått en del förslag i olika prisklasser:

Audiovector K3 Super á 10.000:-
Vifa Blue Spark 2f á 5.500:-
Vifa Touch VT5.5f á 15.000:-
Dynaudio 42 + REL sub. Minst 12.000 (beroende på vilken REL-sub) (har inte räknat med stativet här)

Vifa-högtalarna har jag aldrig hört talas om tidigare.. Finns heller inte något ställe här i närheten där jag kan lyssna på dom (vad jag vet)..

Hjälp.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/08/30 :  13:17:32  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Hmmm - när jag ser att Dynaudio 42 + REL-sub fastnat på din lista Hallon, kan ja inte låta bli min standarduppmanng - som jag äger och gladeligen lyssnar på:

Försök att lyssna på Totem Dreamcatcher med dito sub för ungefär samma pengar! Den kombinationen uppfyller definitvt dina krav på nätthet. Om ljudet är tillfredställande kan enbart dina öron avgöra.

Finns på Audio Concept i Stockholm.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2006/08/30 13:20:37
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2006/08/30 :  22:40:38  Show Profile Send Baltazar a Private Message
OA58 spelar mycket trevligt. Har ett par spelandes i vardagsrummet just nu och de skäms verkligen inte för sig. OA60, som ju ska vara bättre, kan inte annat än låta bra mao. Dock har de (carlssons) ju en lite speciell ljudbild som man kan ha synpunkter på men min bekantskap med oa58 är ändock mycket trevlig även om jag föredrar mina ordinarie högtalare. Om man nu prompt måste ha golvare, vilket diskvalificerar piP, har jag iaf inte hört nåt bättre för pengarna (ca: 6k nya). De OA58 som står hemma hos mig köptes lätt beggade för 4k, men jag har sett ännu billigare.

Mvh


Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000