HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkare till Martin Logan Ascent?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2006/08/30 :  00:10:35  Show Profile Send mjon a Private Message
Någon har förslag på förstärkare som trivs ihop med Martin Logan Ascent? Gärna lite billigare alternativ men allt är av intresse.

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/30 :  08:48:04  Show Profile Send mayro a Private Message

Beg krell. Då jag lirade mina martin logan sequell så spelade krells steg kanon. Då märker man klart mindre av den rätt dåliga timingen mellan bas o panel som martin logan hade då. Men som jag tyvärr noterade fortfarande är ett problem vid senare lyssning på senaste modellerna..

Men stora krellsteg tog då ut problemet. Antar det ev finns steg som gör detsamma iofs idag..Och eftersom du inte säger vad du avser med "billigare" så blir svaret ändå att investera i ett BEG stort Krellsteg..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/08/30 :  10:25:55  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jag spelade jämnt med Neukomm, Vincent och Krell KVA-400 och ett par andra med min Gainclone. Den kostade SEK 1000 att bygga. Det är billigt. Dock lite begränsad effekt.
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2006/08/30 :  10:33:59  Show Profile Send mjon a Private Message
Ett beggat Krell hade inte varit fel, men det vore intressant att få några andra alternativ också. Tycker det brukar vara så att om man frågar om ML så får man i 90% svaret Krell.

Steget som jag behöver kommer bara att driva själva panelen. Basen/basarna kommer drivas av ett separat steg via aktiv delning. Det är alltså inte ett par riktiga Ascent utan en modifierad variant. Bland annat finns det funderingar på att köra dipolbasar istället för lådor...
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/30 :  10:52:07  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Tycker det brukar vara så att om man frågar om ML så får man i 90% svaret Krell.



Förmodligen beroende på att det verkligen är en bra matchning ju


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/08/30 :  11:00:18  Show Profile Send jaejin a Private Message
Eftersom du bor i närheten så om du är intresserad så kan vi testa det kinesiska slutsteg som jag själv kör med. Pm:a så fixar vi det.
//mvh
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/30 :  11:11:20  Show Profile Send mayro a Private Message

det skulle ju ev gå kanon jajein!!! Prova..Nyfiken som sjutton på det resultatet om ni provar..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2006/08/30 :  11:24:38  Show Profile Send Staffan a Private Message
Jag använde Advantage S250 till mina
Martin Logan Odyssey med mkt gott
resultat.
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2006/08/30 :  12:20:22  Show Profile Send mjon a Private Message
Tack för erbjudandet jaejin!! Tyvärr så håller vi precis på att flytta (till Blekinge) så allt är ett enda stort kaos och det finns ingen anläggning uppställd/inkopplad överhuvudtaget.

Staffan, Advantage S250 finns faktiskt med på min lista över tänkbara steg. Intressant att höra att det fungerar bra!!!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/08/30 :  12:34:05  Show Profile Send Snutten a Private Message
Simaudio Moon W-5 ska enligt Sereophile driva allt utan problem (Class A rating). Har själv lillebror W-3 som är mkt välljudande men klarar kanske inte dom mest krävande högtalarna på riktigt hög volym.

Edited by - Snutten on 2006/08/30 12:35:11
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2006/08/30 :  21:10:32  Show Profile Send oliver a Private Message
LC Audios Zapsolute eller Zappulse funkar kanon för mig lika bra som nån Krell jag provat.

Skeptiker
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2006/08/30 :  23:11:38  Show Profile Send mjon a Private Message
Vilken version av ZAPsolute/ZAPpulse kör du med, och med vilka högtalare?
Go to Top of Page

lbstr
Member

137 Posts

Posted - 2006/08/31 :  14:09:19  Show Profile Send lbstr a Private Message
Testat McCormack? Hörde DNA-1 eller 2 plus ReQuest på Arken för ett antal år sedan. Lät trevligt. Ett beg. DNA-1 bör gå att få tag på för rimliga pengar.
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2006/08/31 :  16:09:10  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
Vilken version av ZAPsolute/ZAPpulse kör du med, och med vilka högtalare?

Jag kör Zapsolute Mk4 2*80W Zappulse 2,3 SE (ena kanalen trasig för tillfället)på ett par ML SL3 båda funkar kanon var och ett för sig men även Bi-ampat med pulsen på basarna och det finns absolut inget glapp mellan basar och panel med den här uppsättningen.

Skeptiker

Edited by - oliver on 2006/08/31 16:10:17
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2006/08/31 :  20:05:09  Show Profile Send mjon a Private Message
Låter mycket intressant med Zap:arna! Det alternativet ska jag kolla mer på.

Jag har faktiskt lyssnat på ett par Ascent med McCormack DNA-någonting för några år sedan och det lät riktigt bra! Det hade jag faktiskt glömt!!!

Tack ska ni ha allihopa! Nu har jag fått en del nya uppslag att fundera på. Där med inte sagt att tråden ska dö nu utan bara tack för förslagen hittills! :-)

Edited by - mjon on 2006/08/31 20:05:59
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/09/01 :  00:08:58  Show Profile Send svejk a Private Message
Har kört ML med Macgormack och Elektrocompaniet och Elektroakustik och ARC Classic 60 rörisar. Men bäst lirade dom med ICEPOWER och Arc Ls2b rörförsteg en riktigt lyckad combo.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2006/09/01 :  13:21:57  Show Profile Send Soulman a Private Message
Jag använder ett Accuphase P370 till mina Ascent i. Låter inte dumt alls. Kanske inte det mest analytiska ljudet men väldigt, väldigt behagligt. Har du vägarna förbi Bollebygd är du välkommen att ramla in och lyssna lite...

Mvh
/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000