HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Elektronik för entusiaster - en fundering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/08/20 :  17:59:52  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det är alltid kul att se glada och entusiastiska nybörjare kasta sig in i den ädlaste av ädla sysselsättningar. Fast ibland blir jag lite skärrad när det dyker upp frågor av elementär karaktär, så jag har funderat lite ....

Tänkte så här, för att inte någon ska bli upprörd och tycker att jag är snobbig, jag har ju varit nybörjare själv en gång i tiden:

När jag började köpte jag elektroniktidningar (allmänna som Radio Electronics, Practical Electronics och Popular Electronics - ingen finns väl kvar vad jag vet). Ofta hittade jag projekt ur tidningarna och hade då färdigt schema och en bra förklaring av kretsschema. Att förstå hur saker fungerar är en hjälp vid felsökning och för att kunna utveckla projektet. Att ta sig an första bästa schema man hittar på nätet utan att ha en riktig beskrivning är svårt.

Då jag startade pluggade jag elektronik, men jag kan tänka mig att inköp av en introduktionsbok till elektronik (Allt Om Elektronik lär väl sälja av Elektors böcker) är en bra investering.

Sedan måste man veta hur olika komponenter beter sig (om inte kvalitativt så kvantitativt), ha koll på enkla samband som Ohms lag och hur man beräknar effekt i motstånd, spänningar i spänningsdelare, impedans hos ett C eller L.

Sedan kan jag samtidigt tycka att bygga ett saftigt OTL-steg som första projekt är lite dumdristigt men också värd en silvermedalj i 100meter slöjd för sjukampare.

Men som sagt koll på enkla samband och val av projekt med hygglig dokumentationär en god väg. Sedan är det massor learning by doing som Mao Tse Lätt skulle sagt.

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/08/20 :  19:47:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tycker att man gärna ska lära sig grunderna med transistorelektronik innan man ger sig på rör.
Clas Ohlson har ett blått häfte att köpa som handlar om elektronikgrunder, det är ganska bra.

I varje fall ska man vara medveten om att den högspänning som finns i rörbyggen kan vara
direkt dödlig om man har otur. Det tycker jag man hela tiden ska ha i åtanke. Det finns
saker jag själv lärt mig den hårda vägen, här är ett litet urval:

Att man drar ur sladden innan man gör något ingrepp i en apparat.

Att man ALDRIG lödar i ett rörbygge med spänning kvar.

Att man tömmer kondingarna i nätdelen innan man gör något ingrepp.
Och mäter för att se att de ÄR tomma.

Att man ansluter mätinstrument med en jordkabel till sitt mätinstrument och bara
mäter med ena sladden, den andra sitter i jordkabeln. När man mäter i ett
rörbygge håller man ALDRIG i chassit med andra handen. Andra handen skall
vara på ryggen eller i fickan. Och så har man kläder på sig...

Att man kollar polariteten på elektrolytkondingar innan man kopplar på spänning.
Det smäller så förbaskat om det blir fel, sen luktar det inte alls gott heller.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/08/20 :  21:04:18  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Efter som jag räknar mej som nybörjare så tar jag åt mej av dessa kloka ord.
Jag läste min ellära för 28 år sen så det finns ju nån stans där inne
Jag känner att jag ställt många frågor här på forumet om grundläggande ellära
Nu känns det som det behövs lite böcker för att lära lite mer,friska upp gammal kunskap.
Då kanske man kan tillföra nåt i diskutionerna, i stället för att bara fråga

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8462 Posts

Posted - 2006/08/20 :  21:09:05  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Och så har man kläder på sig...

Räknas kalsonger som kläder?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/08/20 :  21:12:32  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jo det är visa ord och något man bör tänka på.
Dessvärre tror jag få vet vad som är bra material till att samla grundkunskaper.
Så tips (likt de som kommit upp i inläggen ovan) mottags nog gärna av många här, mig inkluderat.
Vill man bygga något som är elementärt och dessutom har en del info om varför man gör saker. Kanske inte kring vad komponenterna gör (vilket är mycket intrssant att veta) så kan man försöka bygga en Gainklone med färdiga kort från tillex chipamp.com .

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/08/20 :  21:19:49  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Kanske en faktabank med grundläggande formler,räkneexempel,enklare scheman med förklaringar.
Och tips på böcker med fördjupningar.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2006/08/20 21:26:35
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2006/08/20 :  21:25:24  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Förutsätt aldrig att apparat-sladden är urdragen vid väggkontakten. Dra alltid även ut kontakten som sitter i apparaten (i anslutning till trafon).

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/08/20 :  22:16:57  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag glömde nämna att den gamla hederliga tidningen Elektor Electronics finns på svenska och heter Allt Om Elektronik. Det är mycket PIC-projekt men förutom det en del audioprojekt där ribban ofta ligger ganska högt.
Å andra sidan finns det mönsterkort att köpa varför man slipper etsa själv.
Rekommenderar alla som vill tränga djupare att läsa några nummer.
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/08/20 :  22:38:02  Show Profile Send Resonans a Private Message
quote:
Sedan kan jag samtidigt tycka att bygga ett saftigt OTL-steg som första projekt är lite dumdristigt men också värd en silvermedalj i 100meter slöjd för sjukampare.

Det var ju faktiskt mitt andra bygge..
Kan jag få brons kanske..?

Nej allvarligt, det är faktiskt luriga grejer som vi pysslar med här. Det är en ganska enkel sak att förolyckas av en elektrisk urladdning!
Soundbrigade lyfter härmed en viktig punkt för DIYare, så viktig att den borde vara en sticky enligt min mening.

Ibland är jag skeptisk till denna lättillgänglighet av information som vi nu deltar i. När man läser en byggtråd ser allt så enkelt ut, lite grand som SVTs gamla matlagningsprogram där man "för att spara lite tid har jag redan förberett..", och vips är allt klart och till sist visas receptet. Viss finns vissa likheter med byggtrådar?
Men, misstolka inte! HifiForum har givit mig otroligt mycket och utan det hade jag väl varit missnöjd kund hos någon av alla våra elektronikvaruhus med sina helg-realisationer...


Jag anser mig själv inte vara någon nybörjare längre eftersom jag faktisk har genomfört några lyckade byggen. Jag kanske heller inte är erfaren nog att bidraga till detta ämne men vill ändå nämna några punkter som jag brukar tänka på när jag bygger med elektronik:

  • Jag brukar ha någon med när jag är osäker, kunnig eller okunnig ifall olyckan är framme. På en brandutbildning jag deltog i en gång påpekade utbildningsledaren att man alltid skall ta kontakt med sjukhus när man fått en stöt eftersom reaktionerna kan komma mkt senare än olyckstillfället.
  • Förutom multimetern så är mitt allra bästa hjälpmedel en 1000W vridtrafo. Med en sådan kan man mjukstarta sina kretsar i lugn och ro, så har man lite mer tid på sig att kontrollmäta osv. Men ibland hjälper inte detta heller; jag glömmer aldrig knallen och stanken när jag en gång sköt en liten glättningskonding på likriktarkortet till en chipamp-gainclone!!
  • När jag bygger kontrollerar jag alltid nätdelen extra noga, speciellt när det gäller rör: bygger och mäter i steg så att inget blir fel. Det tar extra lång tid men man har mycket igen på att göra så. Det är tack vare det tillvägagångssättet som jag fick igång GGPn och OTLen på första försöket (även om första försöken var ett år långa...).
  • Jag är inte lika försiktig när jag har en färdig krets med kretskort som jag skall testa. Men nuförtiden (efter kondingfyrverkeriet) lägger jag alltid en kraftig glasskål över kretskortet, ifall något pajjar.
  • Jag är mest skraj för kiselgrejjer. Tänk även på att kylflänsar o.dyl. inte är lika med jord! En hand på vridtrafon och en på kylflänsen kan vara lika med döden!!!!
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/08/20 :  22:39:48  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Sitt aldrig o löda i bara kalsongerna... *fzzz* *aj*
Jag använder skyddsglasögon när jag ansluter ström till byggen som innehåller större kondensatorer.. *pang*
Jag har alltid en hand på kontakten, beredd att dra ut nätsladden om det låter såhär: *fzz* *krckk* *popp*
Kör ofta med en 40W glödlampa i serie när jag testar byggen som slukar mycket ström *blink*
10ohm 1/4W i serie med matningsspänningen när man spänningssätter ett slutsteg är aldrig fel *fzz*
Bleedermotstånd är underskattade..
Kontrollmät när du kylmonterat en effekthalvledare..

Jag rekommenderar ELFA´s faktasidor som kvällslektyr, även kjell o co har en del matnyttigt.

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2006/08/20 22:41:24
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/08/20 :  22:44:01  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
jordfelsbrytare är inte heller dumt!!

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/08/21 :  09:02:49  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Resonans har definitivt en poäng, och det var nog mycket den poängen jag själv ville poängtera när jag startade tråden.

Det kan verka så häftigt att få bygga en 200W förstärkare man hitter skisser (och fina foton) av på nätet, men fattas det information om bygget kan projektet bli en stor besvikelse, speciellt om jag inte kan ohms lag, eller vet hur jag räknar ut brytfrekvensen i ett RC-filter. Man sitter med en hoper dyra komponenter och vet inte hur man ska slutföra ... "ska det inte vara en nätsladd?" ....

Att veta vad man gör och kunna det man gör (som Resonans) och välja ett avancerat projekt är inget att kommentera (Platinapeng för signifikativt hädande av EPO-polisen kanske) men att kasta sig ut i oändligheten utan så mycket kött på benen är tufft.
Å andra sidan, klarar man den resan har man kommit långt på väg.

Jag vill inte ta udden av någons idéer och ambitioner utan bara råda folk att ta på sig stövlar om de ska ut i regnet.

OCH om du är inne i ett tufft projekt - släpp det INTE. Bygg klart! Starta inte ett nytt som "verkar" enklare eller häftigare.

Sedan är vi väl ett gäng med erfarenhet som kan stötta när det blir snorigt.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/08/21 :  09:46:18  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Google och böcker i all ära, men det finns få saker som klår snabbheten på svaren man får på HF. Är man därtill lite slapp och inte riktigt vet vart man skall leta är visheten samlad här otroligt bra! Ett levande uppslagsverk. Sen att det kommer frågor som för vissa är rudimentära får man leva med. Få kan allt. Men många har sitt specifika (hur litet eller specifikt det nu må vara) kunnande att bidra med. Det är tillsammans vi lägger pusslet.

/M
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/08/21 :  10:00:18  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Hej

Känner spontant att jag är en av orsakerna till denna tråd.

Mina trådar om ickefungerande nätdelar börjar bli många, jag vet.

Vad jag har lärt mig är i alla fall att inte lita på byggbeskrivningar utlagda på internet. Jag har en hyfsad elektronikkunskap, men ibland litar man nog för mycket på beskrivningarna och för lite på sin egen kunskap.
Tack och lov får man för det mesta hjälp här på forumet, så inget projekt har blivit liggande på grund av detta.

Hoppas alla ni som hjälper till vet hur glada vi amatörer är för er hjälp när vi trycker på strömbrytaren, och ljuv musik strömmar ut i rummet. I det ögonblicket tänker i alla fall jag på ER!

/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall

Edited by - Boergars on 2006/08/21 10:07:09
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8462 Posts

Posted - 2006/08/21 :  19:01:15  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Kan känna igen mig i att byta objekt när det närmar sig att starta objektetkanske för att bygga något enklare och stärka självkännslan,tänk om den inte startaroch får lova att börja felsöka o ha sig,hu då.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/08/21 :  19:30:14  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Känner spontant att jag är en av orsakerna till denna tråd.

Mina trådar om ickefungerande nätdelar börjar bli många, jag vet.

ICKE ALLS!

Nätdelstråden var perfekt - vem fanken kör reglerad spänning till sitt rörsteg??? Ingen! Åsså kommer du och stör ordningen och tvingar oss fundera på en lösning som man kanske skulle titta närmare på. Det bev en bra diskussion om MOSFETar och rör i regultaorkretsen, och zenerdioder kontra gasurladdningsrör - du lade ribban väldigt högt faktiskt.

Ska jag avslöja, så var det något jag såg som verkade antyda att någon som inte riktigt hade kläm på skillnad på ström och spänning och AC och DC samt plus och minus. Och det var nog inte på detta forum riktigt.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2006/08/21 :  20:18:31  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
vem fanken kör reglerad spänning till sitt rörsteg??? Ingen!

Jag får väl lite försiktigt sträcka upp handen...
Här är ett exempel:
Välfiltrerad brygga, CRC, välfiltrerad högvoltszener matad fr välfiltrerad strömkälla, diskret bipolär darlington isf mosfet...har jag nämnt någonstans att allt är välfiltrerad?...driver en hörlursstärkare med liknande strömåtgång som Boergars dito.
Totalt brus-brumfritt.


Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/08/21 :  20:47:45  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
"Jag tycker att man gärna ska lära sig grunderna med transistorelektronik innan man ger sig på rör." skrev Bernt, och jag fnissar lite åt att jag sen 10-15 år tillbaks har förstått mig på elektronrör, men ännu inte vet vilket som är kollektor, emitter och den där tredje på en transistor. =)

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/08/21 :  21:28:26  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Bra rörböcker:
Morgan Jones Valve Amplifiers är OK, men PP-förstärkaren med EL84 är definitivt inget att satsa på. Men boken ger bra teori och många råd.
Bruce Rozenblits Beginner Guide To Tube Amplifiers tycker jag är en höjdare. På ett unik sätt lyckats han beskriva rörteori så man nästan kan sätta sig och börja sno ihop ett SE-steg med en 211....
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/08/21 :  22:46:47  Show Profile Send Hasse a Private Message
jag vill tacka för all hjälp på forumet. Efrer försteg, slutsteg, dac och en gäng högtalar byggen vill jag inte kalla mig nybörjare längre. Men man har definitivt luckor i elektronik kunskaperna. Som glad nybörjare så hoppade man in i projekt utan att kunna så mycket om elektronik och man va inte så intresserad av det igentilgen utan man ville mest få klart sin pryl. Man hadde kanske sparat tid och strul om man hadde pluggat på innan. Men e ju tråkit.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/08/22 :  17:28:31  Show Profile Send ohmega a Private Message
Personligen så har jag ofta svårt att tränga in i ämnen som är nya genom att läsa böcker...jag får ofta ut mycket genom diskussioner som ofta klargör saker som jag är osäker på - många saker som jag missförstått har många gånger undanröjts på detta sätt. När jag väl har börjar få en någolunda bra förståelse för ämnesområdet så blir det lättare med "självstudier" i facklitteratur. Så för vissa kan det vara bra att ha någon att prata med för att få vägledning. Vi är alla olika ..å lär oss på olika sätt. En klasskompis till mig är en fena på att kunna grepa litteratur inom fackområden som för honom är helt nya. (usch vad jag är avundsjuk)

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8462 Posts

Posted - 2006/08/22 :  17:44:51  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Vi är alla olika ..å lär oss på olika sätt

Jag själv får lov att ta små bitar i taget,annars fastnar ingentig..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/08/22 :  22:50:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Man lär sig massor genom att genomföra ett lagom avancerat projekt - speciellt om man måste strula lite för att få det att fungera.

Om just projekt skulle jag också vilja anföra att val av komponenter måste göras omsorgsfullt. Till något som är ett första bygga eller något som verkar lite obeprövat - köp inte tantalmotstånd för 15kr/st eller specialkondingar till fantasipriser. Beställ komponenter som klarar specen från BHIAB eller ELFA. Till rör kör jag 1W metallfilm rakt av (om det nu inte ska vara högre effekter). RIFAS metalliserade poluprop duger gott och ELFAs elektrolyter (105-graders) blir fina i nätdelen.

Funkar det förskräckligt bra sen kan man stoppa in specialkomponenter.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000