Author |
Topic |
|
Daniel Ekström
Starting Member
45 Posts |
Posted - 2006/08/22 : 14:20:34
|
Jag har tänkt bygga ett par HFLS-1, men skulle vilja ha dom som golvhögtalare.
Skulle jag tjäna något på att bygga med större lådor? Eller måste jag bygga en variant med dubbla basar?
Jag har för mig att jag läste någonstans om hur man skulle göra för att bygga dom som golvhögtalare men nu lyckas jag inte hitta tråden
|
/Daniel Ekström Bygger Klass T Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46354 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/08/22 : 14:33:41
|
Finns ingen tråd om det. Det enklaste du kan göra är att bygga lådan till golvet, men ha undre delen tom. Dvs en låda i toppen med samma volym som HFLS1.
Det är inte bara att sätta till en bas till. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
|
Daniel Ekström
Starting Member
45 Posts |
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2006/08/23 : 07:37:02
|
Runt 10kkr beroende på komponentkvalite i filtren och finish på lådorna får man nog räkna med. Men å andra sidan så får du högtalare som kan mäta sig med betydligt dyrare och som du kan leva länge med! |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/08/23 : 10:00:21
|
OM du klarar av skillanden i Ekonomi och STORLEK, så skulle jag nog satsa på en EALS3a
HFLS1 med sub har det försökts med, dock inte med några vidare resultat. Pac och Lenn Art byggde och försökte, det finns en tråd om det, men de la ner det då de inte tyckte att de fick till det ordentligt bra. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Daniel Ekström
Starting Member
45 Posts |
|
|
Topic |
|