HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fanerad kantlist med värmelim?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Brannmark
Starting Member

26 Posts

Posted - 2006/08/21 :  07:27:06  Show Profile Send Brannmark a Private Message
Någon som använt sig av fanerad kantlist med värmelim? Kommer att använda mig av en färdig fanerad mdf skiva och skulle behöva täcka kapsidorna med faner också. Hittade färdiga kantlister med värmelim och funderar nu om någon provat på detta med gott resultat? Skivorna jag skall sätta listen på är 19mm, listen fanns som 22 respektive 25mm bred, tror ni den smalare är bäst eller skall man gå på den bredare för att ha större marginal att slipa och skära till kanterna?

Sitter dessa färdig limmade kantlister bra? Bara använt mig av melamin lister tidigare typ till hyllpan av laminat osv. Och de verkar ju sitta hyfsat. Eller ska man köpa vanlig faner och limma med kontaktlim?


Certificerad Systemutvecklare (MCP, MCSD)
ASP, ASP.Net, SQL Server, HTML/XHTML, CSS, m.fl
Behöver du en webbsida och vill inte skriva HTML / XHTML? Kontakta mig, har lösningar allt från enkla till avancerade lösningar. Har även egna webservrar och kan erbjuda hosting till bra priser

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2006/08/21 :  09:21:16  Show Profile Send classe a Private Message
det fungerar bra fram med strykjärnet.

18 ska de va.
Go to Top of Page

Brannmark
Starting Member

26 Posts

Posted - 2006/08/21 :  12:27:45  Show Profile Send Brannmark a Private Message
Tackar Classe, lutar åt att det blir färdig limmade kantlister. Funderar bara om man ska ta den smalare 22mm eller den bredare 25mm listen. Skivan som skall "kantlistas" är 19mm, funderar om det kanske är bättre med den bredare, ger lite mer material att ta slipa / fräsa till...

Någon som provat fräsa till kanterna på faner med ett kullagrat stål? Vågar man på sig detta eller är det säkrast att ta till slip klossen...


Certificerad Systemutvecklare (MCP, MCSD)
ASP, ASP.Net, SQL Server, HTML/XHTML, CSS, m.fl
Behöver du en webbsida och vill inte skriva HTML / XHTML? Kontakta mig, har lösningar allt från enkla till avancerade lösningar. Har även egna webservrar och kan erbjuda hosting till bra priser
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2006/08/21 :  14:11:34  Show Profile Send classe a Private Message
har provat det är vingligt men spänner du fast skivan så går det lättare
ta den tunna om du ska slipa. lycka till

18 ska de va.
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2006/08/22 :  22:15:53  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Hej!
Jag har inte provat att fräsa förlimmade kant band, men testa först på en provbit, kullagret brukar ha en tendens att göra märken i faneret. En tunn tape på faneret först kanske kan va en lösning.
Lycka till! från mig oxå

AA

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000