HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Kontakt till toppanod 829/832
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/08/18 :  20:48:11  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Toppanoderna på 829 resp 832 är dia 1,5mm och 13-14mm höga. Jag har hittills inte någonstans sett en kontakt att köpa till dessa "horn".



Vet någon var man kan köpa eller har idéer om hur man löser frågan om kontaktering?

Till de 6R3S som sitter i min Priboj köpte jag nya kontakter när jag bodde i Leningrad men det är 10 år sedan. De skulle säkert passa men jag vill minnas att "hornen" på 6R3S är betydligt kortare.

Jag har en del idéer om hur man gör kontakter själv men "en lat ingenjär är en bra ingenjör".

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/08/18 :  20:53:31  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
jag har löst det på många olika sätt varje gång jag behövt, men här finns "adapters" som du låser på stiften och använder en vanlig 9mm toppkontakt, http://www.roehrentechnik.de/html/fassungen.html

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2006/08/18 20:54:17
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8460 Posts

Posted - 2006/08/18 :  21:14:40  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
En inte så elegant lösning kanske.En sockerbit.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/08/18 :  23:46:16  Show Profile Send Lord a Private Message
Var försiktig när ni skruvar fatst någinting på dessa!!
det äe lätt att glaset spricker
Till mina QQE06/40 hittade jag några kontaket på ELFA som passade
men jag ser att dom är något grövre ....
Original kontakrerna till QQE06/40 består at två dela var av den ena är en korna som man drar fast, visseligen oisolerad och fel storlek med kanske en idé .

När vi nu äe inne på dessa rör , någon som har nå förslag till YL1060
de har ännu grövre anodanslutningar tror de var ca 3mm.


En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2006/08/19 :  12:16:47  Show Profile Send ludo a Private Message
När vi är inne på ämnet toppkontakter och även 6r3s-1

...var får man tag på anodkontakter till det röret?
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/08/19 :  18:01:15  Show Profile Send Lord a Private Message
Det har väll samma diameter som QQE06/40 och QQE03/20 .
Till dessa har jag använt 40-510-09från Elfa som jag svarvade bort "flänsen" som skall ligga mot panelen och drog en krumpslang över hela.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning

Edited by - Lord on 2006/08/19 18:02:25
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/08/19 :  19:23:04  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag köpte fina anodkontaker (nämnde nog det) i Petersburg. Brun bakelit. Men som sagt 10 år sedan.
Jag labbade (mekaniskt) med att linda en förtennt koppartråd rund "hornet och dra över med några lager krympslang. Kan nog gå.

En annan tanke är att peta in ett kopparbleck i ett plaströr (problem med värmen) och när man trär det över anodpinnen trycker kopparblecket mot anoden.
En annan gitig variant vore ett rör fyllt med kviicksilver som man trädde över pinnen.

Annars tror jag det är "lätt" att fixa kontakt men det ska ju vara isolerat och se skapligt snyggt ut.

Kanske denna ryska firma har något
http://www.globex.com.ru/products/Vacuum_Tubes_and_Sockets/Sockets/
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/08/19 :  19:25:31  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag är småsugen på att hitta på något kul med 6R3S, men det är inget kvalitetsrör.
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/08/19 :  20:12:45  Show Profile Send Lord a Private Message
Varianten med att linada över tråd går nog bra om man kör med pianotråd , lindar man den kring något som är något tunnare så går det nog bra att vränga på den på anodanslutningarna sedan.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2006/08/20 :  10:29:56  Show Profile Send ludo a Private Message
>soundbrigade, Lord
Tack för info/tipsen.
Anodstiften hos ett 6r3s är exakt 2.0mm i diameter så tipset om en labbkontakt ska jag verkligen ta mej en närmare titt på.
Vet heller inte vad/om jag vill bygga med det röret...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000