HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Var köpa ändhylsor av silver ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2006/08/12 :  09:00:01  Show Profile Send Niclas a Private Message
Är det någon som har koll på var (om ?) man kan köpa ändhylsor (crimphylsor) i silver ?

WBT har guldplätterad koppar men ingen silvervariant, inte heller Weidmuller eller någon av dom stora drakarna, vad jag vet.

Någon som har ett tips ?

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/08/12 :  09:05:41  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag vet att Elfa har silverplätterade.
Sök på "ändhylsa". Det finns både påsar samt större sortimentsaskar (dyra).

- Lycka till!


Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2006/08/12 09:06:05
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2006/08/12 :  11:59:03  Show Profile Send Niclas a Private Message
Tack för tipset Manga X, men Elfas ändhylsor är tyvärr, som Du skrev, silverpläterade.

Jag söker efter "ädlare" modell, helst i ren silver.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/08/12 :  14:10:50  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Varför försilvrat?
När du drar åt får du en kallsvetsning som tom kan vara bättre än en lödning.
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2006/08/12 :  19:38:14  Show Profile Send Niclas a Private Message
Eftersom jag upptäckt hur olika det faktiskt låter med högtalargafflar samt signalkontakter i silver, rodium respektive koppar, vill jag gärna vara konsekvent och ha samma "hela vägen".

En annan reflektion är att WBTs guldplätterade 6mm2 änhylsor är lite för korta för deras egna spadar. Båda torxskruvarna går ej över den crimpta ändhylsan.

Så, inte nog mad att dom skall vara av silver - dom bör vara långa &så .
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/08/12 :  20:41:18  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Tänk på att silver oxiderar.

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/08/13 :  09:56:46  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Eftersom jag upptäckt hur olika det faktiskt låter med högtalargafflar samt signalkontakter i silver, rodium respektive koppar, vill jag gärna vara konsekvent och ha samma "hela vägen".

En annan reflektion är att WBTs guldplätterade 6mm2 änhylsor är lite för korta för deras egna spadar. Båda torxskruvarna går ej över den crimpta ändhylsan.

Så, inte nog mad att dom skall vara av silver - dom bör vara långa &så .

Berätta om de lyssningstest som ledde fram till din slutsats.
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2006/08/13 :  10:14:17  Show Profile Send Niclas a Private Message
>>Soundbrigade, Du har ett pm aldeles strax
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2006/08/14 :  11:12:17  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Om det hade funnits hylsor i rent silver, hade silvret haft de rätta hållfastegenskaperna? Tror inte det.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2006/08/14 11:46:03
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2006/08/14 :  11:27:25  Show Profile Send Niclas a Private Message
Kanske därför jag inte hittar några på marknaden .

Nåväl, det var ett huggskott, och det hade varit intressant att prova.

mvh
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/08/14 :  11:35:04  Show Profile Send Vox a Private Message
Du kan ju alltid låta en silversmed göra några åt dig, men det lär kosta en slant.



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2006/08/15 :  23:14:00  Show Profile Send megalomaniac a Private Message
Jag har också tittat efter såna kontaktdon, hojta om det dyker upp något intressant objekt!

Good enough, är bra nog...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/08/16 :  19:53:52  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
skaffa tunn silverplåt och nyp ihop själv!
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2006/08/17 :  11:02:52  Show Profile Send Niclas a Private Message
Hittade faktiskt från WBT .
WBT-0453 är en 6-kvadrats finsilver-hylsa med ett pris runt 4,5 Euro stycket.

Mvh
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2006/08/18 :  07:55:46  Show Profile Send megalomaniac a Private Message
Bara för att vara krånglig: länk?
Tog mer energi och tid att skriva det här än att söka själv, men tänkte att tråden blir kvar och det kan ju kanske bespara åtminstone någon besväret

Good enough, är bra nog...
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2006/08/18 :  08:22:26  Show Profile Send Niclas a Private Message
http://www.wbtusa.com/crimpsleeves.html

Att dom var av finsilver och rek.utpris stod i återförsäljarkatalogen.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2006/08/18 :  09:35:39  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
En annan reflektion är att WBTs guldplätterade 6mm2 änhylsor är lite för korta för deras egna spadar. Båda torxskruvarna går ej över den crimpta ändhylsan.

Så, inte nog mad att dom skall vara av silver - dom bör vara långa &så .


WBT har silver crimp hylsor i storlekarna 1,5 - 2,5 -4,0 och 6 mm2.

Dom ska inte skruvas i crimphylsan med bägge skruvarna och ska vara korta. Om man skruvar in bägge skruvarna i hylsan så kommer kabeln att gå av förr eller senare vid den bakersta skruven.
Man ska använda den bakersta skruven för att fästa in kabeln med isoleringen på och gärna med en plasthylsa om det får plats för att det ska hålla i längden.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2006/08/18 :  09:41:00  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Rent metallurgiskt, varför vill man ha en kopparkabel i en silverhylsa? Förresten, vad är en normal crimphylsa gjord av? Om man nu har en kopparhylsa som är guldpläterad så kan man väl anse att guldet smulas sönder inuti och då har vi en gastät och kallsvetsad förbindelse samt ett yttre guldskikt, det är väl bra?

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2006/08/18 09:43:15
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2006/08/18 :  17:00:51  Show Profile Send megalomaniac a Private Message
Vad jag vet är dom flesta hylsorna av koppar med silverplätering eller guldplätering, alternativt dyra rodiumpläteringar eller liknande, rent metallurgiskt så är rent silver bättre, eller hur?
Resistivitet och alternativa effekter med blandade metaller säger att det talar för rent silver enligt min ynka lärdom iaf

Good enough, är bra nog...
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2006/08/19 :  06:30:09  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Om man nu har en kopparhylsa som är guldpläterad så kan man väl anse att guldet smulas sönder inuti och då har vi en gastät och kallsvetsad förbindelse samt ett yttre guldskikt, det är väl bra?


Guldet smulas inte sönder inuti. Det är följsamt och sitter kvar.
Inte heller blir en crimpning svetsad eller "kallsvetsad" men gastät är den. Om man klipper upp en crimp så kan man se detta.

quote:
rent metallurgiskt så är rent silver bättre, eller hur?



Varför skulle silver vara bättre rent metallurgiskt?
Som ledare är den ca. 15% bättre i samma dimension som koppar, men i övrigt finns det inget som talar för silver.
Silver är mer känsligt för föroreningar än koppar och det är tydligare ljudmässigt att höra skillnader mellan olika renhetsgrad i silver.
Att påstå att silver eller koppar låter bäst är som att påstå att en rör eller en transistorförstärkare är bäst.
Det går inte att generellt säga så då det finns dåliga och bra konstruktioner av bägge sorterna och det slutliga resultatet beror på hur konstruktören har använt materialen/delarna.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2006/08/19 :  16:12:13  Show Profile Send megalomaniac a Private Message
Ja, ren koppar är inte fel det heller men jag har inte hittat någon kontakt i ren koppar heller och just koppar med guld legerat ovanpå eller annan metall är väl inte eftersträvansvärt med tanke på effekter just på grund detta. Vet att jag har läst en del om vissa faktorer som påverkar förutom resistivitet etc. men kommer inte ihåg exakt. Någon här har säkert en fullständig teoretisk presentation att komma med.

Man kan ju inte komma ihåg allt!

Good enough, är bra nog...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000