HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Problem med 50Hz störning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mounte
Member

73 Posts

Posted - 2006/08/14 :  14:30:46  Show Profile  Visit mounte's Homepage Send mounte a Private Message
Halloj!
Sitter i sommarvärmen med ett (o)trevligt problem. Det är så att jag har en liten enhet som jag byggt själv som snackar med datorn över RS232. Allt fungerar jättebra då jag driver enheten med batterier. Men då jag använder en transformator, batterieliminator så får jag en massa bitfel på överföringen.

Vad tror ni gurus kan vara felet?
Har prövat att skärma av med alu-folie hjälpte inte ...

Ska man satsa på ett bandstop filter med 50Hz som stopfrekvens eller kanske ett högpass filter som bara släpper igenom från 50Hz(60Hz) och uppåt ?

Kan någon ge tips ... gärna en hyffsad beskrivning på hur ett sådant filter kan konstrueras i praktiken på ett smidig sätt.

Nu kommer min okunnighet inom elektronik in nämligen :D

Att bygga ett FIR eller IIR filter rent teoretiskt med att placera poler och nollställen är inget större problem. Men hur överför jag detta till en elektronisk konstruktion?

Please help a brother

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/08/14 :  15:26:14  Show Profile Send f95toli a Private Message
Att helt filtrera bort 50 Hz med ett vanligt passivt filter är så gott som omöjligt, prova att räkna fram komponentervärdena så ser du varför. Spänngen ut från ostabbade batterieliminator kan man skrämma barn med, jag är inte förvånad över att du får problem.
Personligen skulle jag helt enkelt använt batterieliminatorn för att mata en lite nätdel bestående av en regulator (ex. 7805 om du behöver +5 volt och inte så mycket ström, LM317 är ett annat alternaiv) samt ett par kondensatorerer. Det brukar fungera hyggligt.
Kom dock ihåg att du får ett spänningsfall över regulatorn (hur mycket beror på modell, kolla datablad) så för en 5V matning så behöver du ex. 7V batterieliminator (9V fungerar också bra).

edot: Barn var det man skulle skrämma

Edited by - f95toli on 2006/08/14 21:05:11
Go to Top of Page

mounte
Member

73 Posts

Posted - 2006/08/14 :  20:14:58  Show Profile  Visit mounte's Homepage Send mounte a Private Message
Tack så mycket för svaret...
Ska pröva en vreg krets imellan för att se om det gör någon skillnad.

Under tiden får gärna fler komma med alternativa lösningar och tips o råd.

tack
Go to Top of Page

megajocke
Member

95 Posts

Posted - 2006/08/14 :  21:21:54  Show Profile Send megajocke a Private Message
Använder du +-12V på RS232-interfacet eller fuskar du med lägre spänning? Var ligger tröskelvärdena för din mottagare? (om din krets nu har nån)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000