HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Diodbias... Någon som provat det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/07/09 :  15:40:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det här verkar ju fasligt intressant också!
http://members.aol.com/sbench/dio_bias.html

Om nån har testat kan han/hon gärna skriva hur det gick.
Annars får man väl testa själv, himla kul grej ju.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Imperial
Medlem i AÖ

2639 Posts

Posted - 2006/07/09 :  20:48:29  Show Profile Send Imperial a Private Message
Jag har själv inte provat men flera polare här har experienterat med dioder och även laddningsbara batterier. Lysdioder går oxå bra tydligen.
Dom vill iallafall inte ha motstånd och konding någe mer.
Själv är jag helt såld på att köra triod kopplade tetroder som triodkopplas via en EAA91 istället för 100ohm's motstånd.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/07/09 :  20:52:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hmmm, det är alltså bias med en rördiod som menas.

Men - hur kopplar du då?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/07/09 :  21:00:37  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
-> Imperial
du menar när trioden ligger med katoden mot g2 och gaten på trioden är strappad mot anoden?

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2639 Posts

Posted - 2006/07/09 :  21:02:01  Show Profile Send Imperial a Private Message
OOOps missade det.
Jag kollade lite nogrannare nu och det var sådär som dom gjorde med sina dioder. Det borde bli bra.
Jag fick en ritning ifrån USA där dom triodkopplade med vanliga dioder.
Då tänkte jag att byter man mot en rördiod så har man iallafall fått andvändning för EAA91'orna

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/07/09 :  21:02:14  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det verkar lite intressant med rördioder för bias men det är väl bäst att gräva lite i det innan det provas. Första frågan jag ställer mig är - hur hög impedansnivå blir det i dioden ungefär? Det påverkar eventuellt arbetsbetingelserna lite grann.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2639 Posts

Posted - 2006/07/09 :  21:07:50  Show Profile Send Imperial a Private Message
Mr triatic är det triodkopplingen av tetrod som du undrar över?

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/07/09 :  21:21:45  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Japp, det var det, men det är lite OT så..

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/07/09 :  21:24:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Mja, det var lite intressant ju. Jag är ju trådstartare - ska vi utöka ämnet till olika användningar av rördioder kanske?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/07/09 :  21:25:30  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag såg ett steg för ett tag sedan med en sjuttsingens massa lysdioder. Det var på DiyAudio har jag för mig. Senast jag kollade så var det full diskussion över vad de skulle skriva med dioderna....

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2639 Posts

Posted - 2006/07/09 :  21:57:58  Show Profile Send Imperial a Private Message
Ursäkta mig BJ! Det bara rann iväg när det gällde rördioder.
Ja vi utökar med rördioder på flera ställen om det är ok.

Tyvär så kan jag inte scanna in en ritning.
Men man kopplar "plattan" på EAA91 till Anod på slutröret och Katoden på EAA91 till G2 på slutröret istället för att ha ett motstånd.
Jag har provat både med grus och Rördiod.

Jag har inte upplevt någon större skilnad ljudmässigt eller när jag har svept steget mellan rör/grus.
Men däremot så ökade effekten med ca 0,5W med diod mellan A och G2 istället för att ha ett motstånd där.
Då kollade jag både med sinus och fyrkant våg.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/07/09 :  22:20:23  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
en tråd på diyaudio.com som heter "Ping Sy: LED for Cathode Bias " handlar om just LED bias kanske var den du menade Kmj.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/07/09 :  23:31:08  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Så bra med en tråd som kanske kan ge förslag till vad jag ska göra med alla gamla amerikanska oktala dubbeldioder jag har!
Sedan återstår RF småsignalpentoderna, men dem får jag väl prova att triodkoppla. Synd att man inte kan triodkoppla en diod också.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/07/09 :  23:54:19  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
hur triodkopplar man en heptod då?
g2,3,4 till anod eller?

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/07/10 :  09:46:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Men däremot så ökade effekten med ca 0,5W med diod mellan A och G2 istället för att ha ett motstånd där.
Hur stor blev ökningen proportionerligt då? Alltså vad var uteffekten med/utan diod?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/07/10 :  18:33:32  Show Profile Send time a Private Message
Tror ni grus funkar bättre än tex en NiCad cell ? En grusdiod borde ha lägre "impedans" kanske ? hmm ska prova nästa gång

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2639 Posts

Posted - 2006/07/10 :  22:00:25  Show Profile Send Imperial a Private Message
Med 6550 triodkopplade via motstånd 9W / kanal och med diod istället för motstånd 9,5W / Kanal.
Ingen skrämmande ökning men samma fenomen inträffade med 6L6 från 4W till 4,5W / kanal.
Samma sak med EL84. Alla dessa steg har haft katodbias och utan global motkoppling.
Jag har endast kört med tongenerator och kolllat på scoopet när sinus börjar att bli missformad och mätt spänningen över ett effektmotstånd.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2639 Posts

Posted - 2006/07/11 :  16:36:42  Show Profile Send Imperial a Private Message
Man kan även pseudo diod koppla trioder har jag läst
Då kopplar man ihop anod och galler.
Är det någon som provat

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/07/11 :  17:10:57  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message


quote:
Då kopplar man ihop anod och galler.

...Ja, och 205D finns ju i nyproduktion, så det är bara att testa

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/07/14 :  04:30:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Med 6550 triodkopplade via motstånd 9W / kanal och med diod istället för motstånd 9,5W / Kanal.
Ingen skrämmande ökning men samma fenomen inträffade med 6L6 från 4W till 4,5W / kanal.
Samma sak med EL84. Alla dessa steg har haft katodbias och utan global motkoppling.
Jag har endast kört med tongenerator och kolllat på scoopet när sinus börjar att bli missformad och mätt spänningen över ett effektmotstånd.
Hmmm, det där kan vara intressant i min OTL kanske. Inte så snällt mot skärmgallren kanske men man bör kunna ta ut mer peakeffekt än med 100-ohmarna som sitter där nu.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2639 Posts

Posted - 2006/07/14 :  18:45:34  Show Profile Send Imperial a Private Message
Kolla först att inte allret drar för mycket ström för EAA91.
Om det är så så är det bara att kolla in strömstarkare dioder.
Det är nog enklare att prova med grus först.
Jag har provat detta i vanliga pp kopplingar, Men det borde ju
funka i otl åxå....

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/07/14 :  19:11:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tänkte prova med grus i så fall.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/08/13 :  08:09:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tittade lite noggrannare i tabellen i sidan jag länkade till.
( http://members.aol.com/sbench/dio_bias.html )

Det här sättet att fixa bias ger lägre dist. Varför? Utsläckning?

Det här ger bygglust helt klart.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/08/13 :  09:57:20  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Detta verkar intressant,kanske funkar i mitt pp steg,diod istället för 120R och 220uf.
Vilken typ av diod för 100ma/rör?
Kan det funka på ingångsröret oxå?
417 med 180R och 220uf 20ma.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/08/13 :  11:30:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
6D22 kanske?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/08/13 :  11:40:35  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
kanske en grus diod istället?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000