HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Signalkabel > Truth Link till en Wadia 850?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/11/13 :  18:50:14  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Någon som har tips på en bra signalkabel, single ended, för 5-10k? Jag har idag HT Truth Link mellan cd:n och (slutstegsdelen i) förstärkaren och tycker att det låter lite ... slött/snällt/odramatiskt. Skivspelaren låter mycket piggare, så högtalarna/högtalarkablarna verkar ju klara av det. Visst har vinylen fördelar, men nog borde cd-ljudet kunna trimmas lite tycker jag. Förslag?

Fråga 2, hur mycket kan man vinna på att ha allt kablage från samma tillverkare? Erfarenheter?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2002/11/13 :  20:04:16  Show Profile Send JMlab a Private Message
Jag har kört med samma kablage till min 861 och
upplevde en avsevärd förbättring när jag gick över till
Acustic Zen Matrix reference
mvh
JMlab
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/11/13 :  22:58:40  Show Profile Send n00b a Private Message
jag har en 830......

Kan itne jag få din 861 ???

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/11/14 :  07:25:16  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Jag kan bara hålla med JMlab, prova Acoustic Zen.

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

JaLa
Member

92 Posts

Posted - 2002/11/14 :  10:41:38  Show Profile  Visit JaLa's Homepage Send JaLa a Private Message
Hej JMlab och ni andra!
Jag har en 860x och använder en HT Truth Link XLR mellan den och slutsteget. JMlab, vad har du för slutsteg, HT-kabel och Högtalare? Försöker göra någon form av jämförelse. Vad blev bättre när du gick över AZ Matrix, försök nämna några parametrar om du kan? Jag vet att det är svårt att beskriva ljudupplevelser.

MvH
JaLa

PS Jag har Parasound HCA-3500, AZ Satori Shotgun och Totem MANI-2. DS
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/11/14 :  10:54:57  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag kör en DIY kabel mellan 830 och monoblocken. Skall byta till en balanserad DIY från samma snubbe (han gör och säljer endel kabel vad jag förstår).
Jag kör hans högtalarkabel också.

HT-kabel

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/14 :  14:37:35  Show Profile Send ekman a Private Message
bara min lilla åsikt men jag hade försökt undvika både acoustic zen och harmonic tech och testat något annat...
Go to Top of Page

aaight
Member

208 Posts

Posted - 2002/11/14 :  15:23:00  Show Profile Send aaight a Private Message
ekman: varför? jag frågar därför att jag är inne på att byta ut hela mitt harmonic kablage till just acousticzen. har dom någon egenskap som du inte gillar?
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/14 :  15:27:15  Show Profile Send ekman a Private Message
ja dom är framåt och aggresiva och kalla i ljudet och man får artisten i knät vilket är något jag ogillar kraftigt...
harmonic tech är i mina ögon det med icke prisvärda kablage jag har hört men om du gillar kablarna så kör på alla är vi ju olika jag bara rekommenderade att Hatoil testar något annat också...
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/11/14 :  15:30:26  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

ja dom är framåt och aggresiva och kalla i ljudet och man får artisten i knät vilket är något jag ogillar kraftigt...
harmonic tech är i mina ögon det med icke prisvärda kablage jag har hört men om du gillar kablarna så kör på alla är vi ju olika jag bara rekommenderade att Hatoil testar något annat också...

Jag håller med dig Ekman, både AcusticZen och harmonic är inte kul, vasst och kantigt och mitt på näsan.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/11/14 :  15:31:44  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Hatoil

Någon som har tips på en bra signalkabel, single ended, för 5-10k? Jag har idag HT Truth Link mellan cd:n och (slutstegsdelen i) förstärkaren och tycker att det låter lite ... slött/snällt/odramatiskt. Skivspelaren låter mycket piggare, så högtalarna/högtalarkablarna verkar ju klara av det. Visst har vinylen fördelar, men nog borde cd-ljudet kunna trimmas lite tycker jag. Förslag?

Fråga 2, hur mycket kan man vinna på att ha allt kablage från samma tillverkare? Erfarenheter?

Transparent super eller ultra kan jag rekomendera varmt.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

aaight
Member

208 Posts

Posted - 2002/11/14 :  15:33:50  Show Profile Send aaight a Private Message
jag håller med om din kritik av harmonic. det är av denna anledning som jag ska byta ut dom. jag tycker att acousticzen är bra mycket bättre men du kanske kan ge tips om snören som man bör prova på istället :)
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/14 :  15:39:09  Show Profile Send ekman a Private Message
acoustic zen tycker jag också bättre om än harmonic däremot så är dom av samma skola och låter åt samma håll tyvärr hmm

testa nordost, transparent eller kimber dom brukar vara trevliga bekantskaper =)
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/11/14 :  15:40:08  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by aaight

jag håller med om din kritik av harmonic. det är av denna anledning som jag ska byta ut dom. jag tycker att acousticzen är bra mycket bättre men du kanske kan ge tips om snören som man bör prova på istället :)

Som jag skrev, transparents super och ultra signalkablar är bland det bättre jag har provat. Jag skulle ta en titt på Kimber select också om jag var du. Även det mycket bra kablar.

Go to Top of Page

aaight
Member

208 Posts

Posted - 2002/11/14 :  15:53:13  Show Profile Send aaight a Private Message
okey, bra tips. dom ska jag testa.
Go to Top of Page

aaight
Member

208 Posts

Posted - 2002/11/14 :  16:26:21  Show Profile Send aaight a Private Message
jaha, bara för det så ringde jag och tokbeställde ett par nordost reddawn högtalarkablar. får dom om ett par dar. är dom inte bra så får jag väl sälja dom billigt här *s*
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2002/11/14 :  17:14:10  Show Profile Send JMlab a Private Message
Hej Jala !
Jag kör med Audionet AMP2G2 till JMlab Mezzo Utopia och Du Ekman
Aggresivt?? det kan inte vara samma kablar vi talar om,det kanske beror på de andra ingående grejorna!!!!!!!Vad har du för ngt??
För säkerhets skull använder jag även Acustic Zen Satori på högtalar sidan.
mvh
JMlab
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/11/14 :  19:19:44  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag kan inte riktigt heller känna igen beskrivningen av Truth Link. Hemma hos mig är de varken aggressiva eller kalla.

Acoustic Zen har jag hört mycket gott om, men kanske är de för lika HT? Är det nyanskillnader eller har det hänt något dramatiskt dem emellan?

Kimber Select skall jag nog ta hem och prova, eftersom jag redan har Kimber högtalarkablar och tycker bra om dem. Nordost vill jag inte ens prova eftersom katterna skulle äta upp dem. Tyvärr! Transparent har jag ingen erfarenhet av, men de låter som ett alternativ. Vem säljer dessa i eller nära Göteborg?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2002/11/14 :  19:23:13  Show Profile Send JMlab a Private Message
Hej igen Jala!
Jag missade din fråga på slutet.Vad blev bättre?
Fastare och ngt djupare bas renare luftigare och mer detaljerad
diskant soundstagen bättre
mvh
JMlab
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/14 :  21:45:31  Show Profile Send ekman a Private Message
aaight vad fick du ge för red dawn och är det senaste versionen eller den gamla versionen?
Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2002/11/14 :  22:16:28  Show Profile Send Viktor a Private Message
quote:
Originally posted by aaight

jaha, bara för det så ringde jag och tokbeställde ett par nordost reddawn högtalarkablar. får dom om ett par dar. är dom inte bra så får jag väl sälja dom billigt här *s*

Kan man lägga ett skambud på Red Dawn redan nu om du inte skulle gilla dem?
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/14 :  22:21:59  Show Profile Send ekman a Private Message
10tusen så får du mina red dawn =)
Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2002/11/14 :  22:29:59  Show Profile Send Viktor a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

10tusen så får du mina red dawn =)

Jag skrev skambud, ta bort en nolla så kan vi göra affär

Edited by - Viktor on 2002/11/14 22:32:24
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/14 :  22:42:52  Show Profile Send ekman a Private Message
lägg på en nolla så betalar jag frakten =)
Go to Top of Page

Viking
Member

224 Posts

Posted - 2002/11/15 :  03:06:26  Show Profile Send Viking a Private Message
Jeg byttet fra Red Dawn rev2 TIL HT Pro Silway pga. sistnevnte var mer oppløst og lød mer musikalsk med naturlig klang på instrumenter, dette klarte IKKE RD2, not even close. HT PSII byttet jeg så i Acoustic Zen Silver Reference som igjen har mye mer av det samme og i MITT oppsett hadde ikke engang NO Quatrofil en fnugg av en sjanse!
Så dette vil nok variere i fra oppsett til oppsett. Men test fler, ikke hør på tull som at det bør du unngå og de bør du kjøpe. Se på forslagene og prøv dem så kjøper du etter ditt anlegg og ører.

MVH Viking
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/11/15 :  08:24:24  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Bra råd från Viking. Se på förslagen ovan och prova dem, köp sedan efter din anläggning och dina öron.

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000