| Author |
Topic  |
|
|
narby19
Member

83 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 09:01:24
|
Jag är på jakt efter en förstärkare i budgetklassen. Då jag måste handla hos Reference Audio i Stockholm så kan jag inte köpa NAD. Någon som kan rekommendera en förstärkare under dessa förutsättningar:
* kosta max ca 3000:- * hyfsat ljud (bor i lgh så jag kan inte spela speciellt högt) * klara driva två stora golvhögtalare (TDL RTL4) * om möjligt ha pre-out (antar att detta blir svårt att kombinera med övriga villkor)
Som ni kan se av ovanstående är jag inte någon hifi-fantast, utan vill bara ha något som låter helt ok. |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 12:43:15
|
finns inget för 3000 som kan driva stora golvare, fast det beror även på vilka krav du har på att det ska låta tight, men kolla om de har nånting beggat...finns inget på hemsidan just nu iaf.
har du nå presentkort dit? sälj den och försök få tag på en beggad HK eller NAD från nån privatperson... |
 |
|
|
Kreator
Member

238 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 12:49:56
|
Oj då! Du har bekymmer!
TDL RTL 4 är inga lättdrivna saker och behöver rejält med kraft för att inte basen ska bli olidligt tjock! Om du måste handla på Reference Audio så föreslår jag att du väntar och hoppas att dom byter in en HK 650 eller 670!
Dom säljer Rotel där och dom brukar vara ganska strömkapabla, men dom kostar mer än 3000 spänn! |
Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat! |
 |
|
|
narby19
Member

83 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 13:12:04
|
quote: Originally posted by Kreator
Oj då! Du har bekymmer!
TDL RTL 4 är inga lättdrivna saker och behöver rejält med kraft för att inte basen ska bli olidligt tjock! Om du måste handla på Reference Audio så föreslår jag att du väntar och hoppas att dom byter in en HK 650 eller 670!
Dom säljer Rotel där och dom brukar vara ganska strömkapabla, men dom kostar mer än 3000 spänn!
Bara att bita i det sura äpplet alltså. Det tråkiga är att mitt tillgodokvitto gällde en HK 670 som jag lämnade tillbaka eftersom jag inte tyckte var värd pengarna riktigt. Får väl gå dit och plocka ut en ny och inse att detta är det bästa jag kan få för pengarna... |
 |
|
|
niklas
Member

393 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 13:15:27
|
Hej! Annars har jag en Rotel RA985BX till salu. Den klarar att driva Dina högtalare. För mer info kolla under säljes!
Mvh Niklas |
Every once in a while you've gotta roll the potato... |
 |
|
|
narby19
Member

83 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 13:23:11
|
quote: Originally posted by niklas
Hej! Annars har jag en Rotel RA985BX till salu. Den klarar att driva Dina högtalare. För mer info kolla under säljes!
Mvh Niklas
Har inte så mycket pengar över för tillfället, så jag måste utnyttja mitt tillgodokvitto om det ska bli några nya prylar. |
 |
|
|
niklas
Member

393 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 13:30:55
|
| OK, Så Du måste handla på Reference Audio? Ett tips kan vara att kolla in Rotel RA-971 MkII. Den är hyfsat strömstark. En femhundring billigare än HK 670 oxå! |
 |
|
|
narby19
Member

83 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 13:39:06
|
OK, Så Du måste handla på Reference Audio? Ett tips kan vara att kolla in Rotel RA-971 MkII. Den är hyfsat strömstark. En femhundring billigare än HK 670 oxå!
Vad har RA-971 MkII för fördelar gentemot HK 670?
Jag är tex eventuellt intresserad av att kopplat en sub till stereon så smångingom för att få lite extra bas vid exempelvis filmvisning. Är det enklare att koppla en sub till Roteln? Andra fördelar? |
Edited by - narby19 on 2002/11/12 13:41:38 |
 |
|
|
niklas
Member

393 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 13:49:47
|
Personligen tycker jag att Roteln låter bättre, vilket måste anses som största fördelen. Men möjligheten finns ju att Du tycker precis tvärtom, därför måste Du lyssna själv och jämföra. Detta blir ju enkelt när Ref. Audio säljer bägge. Subben kopplar Du in via Pre-Out och en sådan utgång finns på Roteln, vet ej om det finns på HK'n...
Hoppas det kan vara till nån hjälp! Mvh Niklas |
Edited by - niklas on 2002/11/12 13:51:02 |
 |
|
|
narby19
Member

83 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 13:53:11
|
Personligen tycker jag att Roteln låter bättre, vilket måste anses som största fördelen. Men möjligheten finns ju att Du tycker precis tvärtom, därför måste Du lyssna själv och jämföra. Detta blir ju enkelt när Ref. Audio säljer bägge. Subben kopplar Du in via Pre-Out och en sådan utgång finns på Roteln, vet ej om det finns på HK'n...
Hoppas det kan vara till nån hjälp! Mvh Niklas
Eftersom HK ej har pre-out (har kollat) så är det mao mycket krångligare att koppla in sub?
Dessutom är Roteln beställningsvara, dvs finns ej i butiken, vilket omöjliggör provlyssning. |
 |
|
|
niklas
Member

393 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 14:00:49
|
Om förstärkaren inte har Pre-Out kan man (om subben har ingång för det) koppla den via högnivå, dvs högtalarkablarna. Detta brukar dock inte rekommenderas (har aldrig provat själv heller) för optimal ljudkvalitet.
Rotel har ju en del andra förstärkare i den prisklassen, tex den nya RA02 och RA01 (vilka jag inte lyssnat på). Kanske kan nån av dem vara ett alternativ istället? Att köpa innan man lyssnat är aldrig bra...
Mvh Niklas |
 |
|
|
narby19
Member

83 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 14:09:55
|
Om förstärkaren inte har Pre-Out kan man (om subben har ingång för det) koppla den via högnivå, dvs högtalarkablarna. Detta brukar dock inte rekommenderas (har aldrig provat själv heller) för optimal ljudkvalitet.
Rotel har ju en del andra förstärkare i den prisklassen, tex den nya RA02 och RA01 (vilka jag inte lyssnat på). Kanske kan nån av dem vara ett alternativ istället? Att köpa innan man lyssnat är aldrig bra...
Mvh Niklas
2*40 watt verkar lite klent (även om watt inte berättar hela sanningen). Bara att konstatera att jag sitter i en inte alltför angenäm situation. |
 |
|
|
Kreator
Member

238 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 14:13:03
|
Rotel RA-02 har jag hört! Den låter mycket bra och är ganska kraftfull! Tyvärr kostar den väl runt 6000 kr vilket inte är aktuellt antar jag!
Köp en Triss lott!  |
Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat! |
 |
|
|
narby19
Member

83 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 14:15:59
|
quote: Originally posted by Kreator
Rotel RA-02 har jag hört! Den låter mycket bra och är ganska kraftfull! Tyvärr kostar den väl runt 6000 kr vilket inte är aktuellt antar jag!
Köp en Triss lott! 
Förstår att det är en nästintill omöjlig fråga att svara på, men ungefär vilken effekt måste till för att driva ett par TDL RTL4? Gärna då angivet i watt då detta är vad som anges på alla siter. |
 |
|
|
niklas
Member

393 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 14:20:11
|
Ett tråkigt, men ärligt, svar är väl att du släpar med Dig Dina högtalare till Ref. Audio och testar vilken förstärkare som orkar! Att säga att si eller så många watt behövs är omöjligt. Det beror på ett komplext förhållande mellan förstärkare och högtalare. Det lättaste är att lyssna...
Jobbigt svar, jag vet, men det finns nog inget annat att göra. |
 |
|
|
MacDaxy
Member

250 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 14:20:37
|
http://www.hifichoice.co.uk/review_read.asp?ID=2374
Performance If the RA-02 is anything to go by, £350 is the sort of money you'll need to find if you want an amp that will make you spend more time with your music. Less expensive models in this group have foibles that will probably become apparent with exposure whereas this Rotel sounds like it will just keep on getting better the more you use it. While not quite as sophisticated sounding as the Arcam, this is still a subtle and clean amp with a good sense of timing and a little more punch.
Playing the Groove Armada disc displayed clear, crisp voice articulation and a natural treble that doesn't 'tizz' and spit. At the other end of things, bass is solid though a touch on the lean side, but the quality of the midrange makes up for it. The Sammartini piece proved this dramatically, the instruments recreated in a three dimensional soundstage, alive and vibrant. If you like to hear the timbre of instruments, the richness on show with the Rotel will turn you on.
Ben Allison's jazz band likewise comes alive in a spacious soundstage, the groove driving the music along without any of the edginess found with lesser designs. There is a slight hint of dryness in the treble but this doesn't undermine the sense of space and air, and doesn't become apparent until you hear something sweeter. Vinyl sounds remarkably listenable as well, albeit a little lightweight.
While this doesn't look like Rotels of old it has lost none of their charm and if you're serious about music the RA-02 will show you the fun side - after all, music is supposed to be enjoyed.
|
Allt som skrivs på internet är sant. |
 |
|
|
narby19
Member

83 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 14:23:55
|
Ett tråkigt, men ärligt, svar är väl att du släpar med Dig Dina högtalare till Ref. Audio och testar vilken förstärkare som orkar! Att säga att si eller så många watt behövs är omöjligt. Det beror på ett komplext förhållande mellan förstärkare och högtalare. Det lättaste är att lyssna...
Jobbigt svar, jag vet, men det finns nog inget annat att göra.
Speciellt jobbigt eftersom jag inte har någon bil och inte känner någon kompis som har en tillräckligt stor bil för att få in mina jättehögtalare. Tyvärr är nog provlyssning av högtalare på plats hos Ref. Audio uteslutet. |
 |
|
|
niklas
Member

393 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 14:26:04
|
Fråga om Du får låna hem förstärkarna istället då? En under varje arm...
Mvh Niklas |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 15:48:58
|
vad alla verkar ha problem med att koppla subbar, mest på dvd-forum faktiskt...
bara att koppla elendet till hörlursutgången på stärkaren, dvs. om det inte finns nån preout utan bygel-elende; använd en Y-kabel.
Roteln lär inte räcka till att driva de där asen, är det dubbla 8"-mellan-diskant eller?
du kan väl sälja tillgodokvittot, finns säkert nån här på forumet som behöver köpa nåt från den butiken? |
 |
|
|
narby19
Member

83 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 08:59:17
|
Jag mailade Reference Audio och frågade vad de rekommenderar. De anser att HK 670 är det givna valet. Om de ändå skulle rekommendera något annat, vilket de helst inte gjorde, så fick det bli Marantz PM-4200. Nedan följer lite specifikationer på den:
Marantz PM-4200 Pris: 3500 kr Ingångar: 4 inkl Phono (MM) Effekt: 2 x 30 watt 8 ohm RMS
Jag ställer mig frågande till denna förstärkare. Dels angående effekten, kan den verkligen driva mina TDL RTL4? Dessutom verkar antalet ingångar vara i minsta laget (Gissar på att de avser Tape, tuner, phono och CD).
|
 |
|
|
gooze
Member

149 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 18:01:12
|
| Tjena.Har dem ingen beggad HK 690 på Reference Audio?(2x100W,80amp,preout). |
 |
|
|
nalle
Member

686 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 23:58:04
|
| Se om du kan sälja tillgodokvittot till någon som skall handla där så får du lite fler valmöjligheter. |
Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna? |
 |
|
| |
Topic  |
|